Kezdőoldal » Szórakozás » Könyvek » Mit szóltok a legújabb olvasás...

Mit szóltok a legújabb olvasási-olvasottsági-műveltségi vitához?

Figyelt kérdés

A hvg.hu-n furcsa háború van kibontakozóban: TGM írására többen reagáltak (elég gyenge írásokkal), de jó lenne itt is beszélgetni róla.


TGM ilyeneket írt (próbáltam a legfontosabbak kiemelni, és nem használtam állandóan idézőjeleket): „Azt nyilatkozta a pedagógusmozgalomban aktív, haladó szellemű magyartanárnő pár hete: Petőfi és Arany nem érdekli a gyerekeket, Petőfi és Arany nem érdekli a gyerekek szüleit, Petőfi és Arany nem érdekli a gyerekek tanárait.


Hát jó.


Csökkenteni kell a tananyagot, készségeket kell fejleszteni a huszonegyedik században, nem információkat halmozni „az agyakban”, gyorsuló-digitálglobalista-instantkommunikációs-plázacica korunkban csak twitterhosszúságú üzenetek... ismerik a mantrát, nohiszen.


Nyugodjunk bele: most se azoké a sorozatfüggő lumpenburzsoáké a jövő, akik max arra jók, hogy bejelöljék az ismerőseiket a fészbúkon, és minden babonát, rémhírt, konteót és előítéletes marhaságot elhisznek; nem tudnak csöndben maradni pár óra hosszat, ameddig elolvashatnának néhány fejezetet egy-egy „komolyabb” könyvből, akik azt hiszik, hogy az alkotmányelmélet nem lényeges a politikában, s akik szerint a közigazgatás abból áll, hogy tudatlan csinovnyik leordítja az ügyfél fejét.


A műveltség önmagában nem garancia semmire


Ha a magaskultúra – beleértve első renden a nemzeti kultúrát, amely a szellem anyanyelve – pusztán specialisták szakismeretévé meg ráérő amatőrök szektahobbijává válik, ha Az aranyembert meg a Rab Rábyt már csak irodalomtörténész professzorok ismerik és élvezik, ha Platónról az embernek már

csak egyetemi szemináriumok jutnak az eszébe, nem pedig ez az egész búvalbélelt egzisztencia, akkor persze fájront, be van fejezve.


Szokták mondani jó szándékú írástudók – hát épp ez az: írástudók! –, hogy büszkék lehetünk a magyar nemzeti műveltségre, különösen a magyar irodalomra.Nem nagyon lehetünk büszkék arra az irodalomra, amelyet senki se akar már

olvasni (hosszú!), s amelyről hivatásos ápolói-gondozói, a magyartanárok és a magyartanárok magyartanárai is azt állítják, hogy dögunalom és fejfájás. S amelyet olyan nyelven írnak, amelyről a magyartanárok és a magyartanárok magyartanárai azt állítják, hogy a nyelvtanát és a helyesírását nyugodtan (és

derűsen! lazán!) figyelmen kívül lehet (kell) hagyni.


Nézegetem a román nyelvtudás nélkül megírt Erdély-történeteket meg a némettudás és latintudás nélkül megírt reformkor-történetecskéket, a magyartudás nélkül elkövetett, ünnepelt – majd elfelejtett – novellásköteteket. Nincsen semmi baj, a jelek szerint már úgyse tart sokáig ez az ügy.Londont, Amszterdamot, Velencét, Palermót meg fél Bangladest csakhamar ellepi az ár, addig is jó mulatást és szelektív hulladékgyűjtést a fesztiválon, fiatalok! Csak óvatosan a piával meg a fűvel! Kondomot a retikülbe! Csá, csumi, csá!„


Eddig hárman reagáltak (elég negatívan) a véleménycikkre, többen teljesen félre is értették, mást magyaráztak bele, de a lényeget nem említette senki.


A lényeg az lenne, hogy nincs igény a műveltségre, nincs igény jó művek olvasására. 2000 óta nincs benne a könyvolvasás a szabadidős tevékenységek top20-as listájában, idén pedig már ott tartunk, hogy aki tíz könyvet, igen, jól olvastad, tíz könyvet elolvas egy évben, az már KÖNYVMOLYnak számít. Azt is tudjuk, hogy az olvasók túlnyomó többsége csak bulvárt, szemetet olvas, a minőségi könyvet is kezébe vevők nincsenek 40 000 sem.


Az is sokatmondó, hogy az egyik tanár Zolától csak egy könyvet tud említeni az összes cikkében (ez is milyen érdekes, friss és pontos fordításokra lenne szükség Zolától is, de a magyar kiadók erre sem hajlandók), pedig az elmúlt évek alatt olvashatott volna mást is tőle.


Ebbe is érdemes lenne belemenni, hogy egy tanártól mekkora műveltséget várhatunk el, hiszen ha komolyan venné pl. a verseket, akkor kb. egy év kellene ahhoz, hogy végigszáguldjon a világirodalmon (napi 3-4 órában), ha a drámákat, akkor már minimum 2 év, novelláknál szintén két év, esszéknél dettó, és itt még csak a legszínvonalasabb művekről beszéltünk, és máris eltelt életéből hét év úgy, hogy regényt egyet sem olvasott! És a verseket stb. is csak egyszer!


Akkor mit várhatunk el egy átlagembertől, aki soha nem vesz könyvet a kezébe?


(És kedves TGM, bár Önnel értek egyet, azért megérkezhetne a 21. századba: föl- helyett fel-, avval helyett azzal stb., stb.)


2018. nov. 15. 07:46
 1/5 anonim ***** válasza:
100%

Nekem az a véleményem, hogy a cikk egy kultúrsznob mentálmaszturbációja. Több téren igaza van RÉSZBEN, de a helyzet egészét tekintve nagyon tévútra terelte magát.


Egyébként te meg azzal mentél félre, hogy ilyen hosszú szövegre itt vársz választ. Nem sok egyéb válaszoló lesz, aki végig olvassa.

2018. nov. 15. 08:14
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/5 anonim ***** válasza:
Az első válaszolónak teljesen igaza van, igazából tökéletesen leírta az én gondolataimat is.
2018. nov. 15. 09:55
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/5 anonim ***** válasza:
100%

Azt, hogy unalmas már.

Nem tinédzserektől kéne elvárni, hogy Platónt olvassanak. Az olvasottság hisztérikusan erőszakos erőltetésével pedig minden céljuk ellenkezőjét fogják elérni.

2018. nov. 15. 10:17
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/5 anonim ***** válasza:

Számomra ebből az nem derült ki, hogy a tanárokat vagy a gyerekeket (azok szüleit és környezetét) teszi felelőssé ezért.

Nem gondolom, hogy a műveltség darabban vagy kilóban mérhető valami lenne, ahogy azt sem, hogy az "átlag ember" egy létező kategória lenne ebben a kérdésben.

Magaskultúra... szerintem szintek sem igazán vannak. A művészetben periódusok vannak, mivel egyrészről az adott korszakra reagál, másrészt ez formálja az embereket majd visszahat. Mindig van hanyatlás, és vannak szükségszerű változások. De ez nem romlás vagy javulás, inkább akció-reakció.

2018. nov. 15. 10:56
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/5 anonim ***** válasza:
100%

Elsőnek igaza van, ez egy sznob írása. Kíváncsi lennék, hogy biológiából, fizikából vagy gépészetből vannak-e ilyen magas ismeretei, elvárásai másokkal szemben.


Egyébként nem jó a magyar olvasástanítási módszer, már Karácsonyra meg kell tanulniuk a nulláról. Csoda, hogy csak a harmaduk lesz funkcionális analfabéta.

Ha pedig megtanul olvasni a gyerek, akkor olyan műveket kényszerítenek rá, amik tuti megutáltatják vele.

2018. nov. 15. 16:54
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!