Kezdőoldal » Tudományok » Alkalmazott tudományok » Mitől függ, hogy egy repülőgép...

Mitől függ, hogy egy repülőgép légcsavart vagy sugárhajtóművet használ?

Figyelt kérdés
A sugárhajtómű hatékonyabb? Ha igen, miért látható még egyes gépeken légcsavar?

2019. szept. 5. 13:57
1 2
 1/17 anonim ***** válasza:
100%
EZt a tervező dönti el, általában nagyon sok szempont alapján választanak. Jellemzően kisebb sebesség esetén a sugárhajtómű nem elég hatékony.
2019. szept. 5. 14:00
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/17 anonim ***** válasza:
100%
Nagy magasságban, ahol már ritka a légkör, nem is műkdne a propi, oda már a levegőt sűritő sugimű kell.
2019. szept. 5. 14:06
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/17 A kérdező kommentje:
Köszönöm szépen!
2019. szept. 5. 14:19
 4/17 EagleHUN ***** válasza:
100%

Sőt vannak turbólégcsavaros gépek, ahol a két meghajtást kombinálták:

[link]

2019. szept. 5. 22:00
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/17 anonim ***** válasza:
100%
közép hosszú távon csak sugár van, rövid távon a légcsavar jobb de ezen is van sugár
2019. szept. 5. 23:26
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/17 anonim ***** válasza:
100%
A sima légcsavaros gépeknek van egy max, sebessége, aminek többszöröse lehet a sugárhajtásos repülőé.
2019. szept. 6. 00:28
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/17 Wadmalac ***** válasza:
100%

A sugárhajtómű igénye a nagyobb sebességek szükségletével jött elő.

700-800 km/h a felső határa a gazdaságos propelleres hajtásnak.

Ahhoz már olyan propeller-sebesség és méret kell, ahol a propellerlapátok végei elérik és túllépik a hangsebességet, az meg radikálisan rontja a működését.


Általánosan a gázturbina, mint közvetlen hajtómű szükségessége a 700-800 km/h feletti utazósebesség-igénynél jelenik meg, itt már minden esetben gazdaságosabb is.

Kisebb sebességekre általában a turbinák fogyasztása túl nagy.

A turboprop egy érdekes kombináció, szerintem csak ott van előnye, ahol a szükséges nagyon nagy nyomatékigényhez túl nagy fogyasztású belsőégésű motor kéne, ezt a nyomatékot meg egy sokkal kisebb, nagyon nagy fordulatú és ezért erősen leáttételezett turbina gazdaságosabban megoldja.

Tipikus eset, szerintem ide húzható, a helikopterek gázturbinás hajtása.

2019. szept. 6. 08:38
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/17 dellfil ***** válasza:
100%

Összefoglalva: A gazdaságosságtól.

Részleteiben meg attól, hogy milyen a repülési magassági, és sebesség igény, illetve hogy mindezt mekkora géppel kell véghezvinni.

Emiatt (is!) elég sokféle variációja alakult ki a repülőgépek meghajtásának. Íme:


[link]


Vagy:


[link]


dellfil

2019. szept. 6. 10:59
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/17 TappancsMancs ***** válasza:
100%

Nagyon jó válasz rengeteg jött össze, csak egyet tudnék hozzátenni. Az is egy szempont, hogy a légcsavaros gépeket egész más manőverezési felhasználásra tervezik, fordulékonyabbak is a maguk kategóriájában. Valamint a légcsavaros megoldás olcsóbb is, így kicsi és magán gépeknél szívesen használják, és még a szervizelése is olcsóbb, így egy szinte bárhol lévő kis szigeten is jó esetben meg tudják javítani.


Igazából mindkét alap változatnak vannak különféle típusai, és még a magasság/sebesség tekintetében is több variáció és ideális megoldás létezik.

2019. szept. 6. 16:34
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/17 A kérdező kommentje:
Köszönöm szépen a sok értékes, részletes választ. Egyetlen egy kérdésem lenne még: nagyobb utas szálító gépeknél napjainkban használnak még légcsavaros típust, vagy ez már kipusztult? Mintha pár éve egyszer Ferihegyen láttam volna valami ilyent? (De lehet, hogy rosszul emlékszem.)
2019. szept. 6. 16:56
1 2

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!