Kezdőoldal » Tudományok » Alkalmazott tudományok » Ha a keskenyebb gumikra...

EagleHUN kérdése:

Ha a keskenyebb gumikra nagyobb terheléses nyomás jut akkor ott nagyobb lesz a tapadás is? Nagyobb mint a szélesebb gumiknál amik ennek megfelelően nagyobb felületen érintkeznek az aszfalttal, viszont így kisebb felületi nyomással?

Figyelt kérdés

Sajnos kényszerű gumicserére szorultam és a megfelelő magasságú és egyéb paraméterű gumikból csak keskenyebb volt a gumisnak. (Régi autó régi nem standard felnik -> beszerezhetetlen gumi típus.)

Rákérdeztem hogy ez így ugyan jogszabálynak megfelelő de nem lesz -e kisebb a tapadás?

Nekem a fizikai megérzésem és a logikám azt következtette a kisebb felület rosszabb.

A gumis pedig azzal érvelt hogy ez így jobb mert ugyanaz a tömeg kisebb felületen oszlik el azaz nagyobb nyomással és ez többet javít a tapadáson mint a nagyobb felület.

Nem mondom hogy nem lehet igaza, de nem tudom eldönteni ebben kérek segítséget.

az biztos hogy itt 2 külön féle surlódást/tapadást kell figyelembe venni.

- A gördülésit.

- És a (blokkra) fékezésnél a csúszásit.


Illetve egy harmadik tényező hogy hogyan változik az egész nedves környezetben?


Tehát ha van valakinek erről komoly tudományosan megalapozott érvei Esetleg van egy táblázata ami tartalmazza ugyanazon járműtömeghez, széles és keskeny gumikra vonatkozóan a, száraz gördülési, a száraz csúszási, a nedves gördülési, és nedves csúszásira, vonatkozó adatokat amivel az egész összehasonlítható kérem ossza meg velem.


Kíváncsi vagyok hogy mire számíthatok a jármű menet tulajdonságaiban.

Télen, nedves és száraz úton.

(Téligumikról van szó.)

Melyikkel lehet hamarabb megállni?

Melyik pörög ki hamarabb ha nagyobb gázt adok a kelleténél?


Mellékes doglog: Melyikkel kisebb vagy nagyobb a fogyasztás?


Kíváncsi lettem ennek a fizikájára hogyan működik a gyakorlatban.



2020. dec. 13. 18:32
A kérdező szavazást indított:
Keskenyebb gumik jobbak szárazon?
Szélesebb gumik jobbak szárazon?
Keskenyebb gumik jobbak nedves, jeges úton "gördülni", nem kipörögni?
Szélesebb gumik jobbak nevdes, jeges úton "gördülni", nem kipörögni?
Keskenyebb gumik jobbak fékezésnél hamarabb megállni?
Szélesebb gumik jobbak fékezésnél megállni?
Keskenyebb gumikkal kisebb a fogyasztás?
Szélesebb gimukkal kisebb a fogyasztás?
Nem tudom.
Nem válaszolok. (Nincs jó válasz megadva.)
2 szavazat
1 2
 1/13 anonim ***** válasza:
58%

"A gumis pedig azzal érvelt hogy ez így jobb mert ugyanaz a tömeg kisebb felületen oszlik el azaz nagyobb nyomással és ez többet javít a tapadáson mint a nagyobb felület."


Maradjunk annyiban, hogy neki el kell adnia a gumikat, ennek érdekében mondhat bármit. :))

2020. dec. 13. 21:20
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/13 A kérdező kommentje:
Használt gumik. Túl sokat nem keresett rajtuk.
2020. dec. 13. 21:21
 3/13 anonim ***** válasza:
34%

A keskenyebb gumi alapból jobban tapad, a nagyobb erő miatt.

Azonban pont emiatt jobban is sérül - és egy komolyabb helyzetben ez a sérülés túl nagy is lehet, ami miatt veszélybe kerülhetsz.

Amúgy ajánlom az AUTÓ kategóriát, ott jobban értenek hozzá.

2020. dec. 14. 01:19
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/13 Wadmalac ***** válasza:
100%

Itt nem teljesen működik a súrlódás elméleti fizikája.


Aszerint mindegy lenne, ugyanolyan tapadási tényező (tehát azonos gumifajta + bitumen) mellett mindegy, mekkora a felület, amin azonos súly eloszlik.


Na ez az elméleti súrlódás elég jól működik homogén felületeknél és ott, ahol nincs elasztikus deformáció, plusz emiatti esetlegesen nagyobb adhéziós hatás. Szóval vaslapon csúsztatott fakockánál még elég jól látható ez az arányosság, de gumi + bitumwen esetén már nem.


A forma1 abroncsainak gumianyaga képes 1-nél magasabb tapadási tényezőre is, ami sima elméleti súrlódásnál nem is lenne lehetséges.


Vizes úton a keskenyebb gumi kevésbé hajlamos vízen futásra, felúszásra, könnyebben kitolja maga alól a vizet. De ez is erősen függ attól, hogy a mintázat mennyire jó.

A vékonyabb gumi viszont a kanyar-oldalerőktől jobban gyűrődik oldalra, így ha túlprovokálod, nem a futófelület fekszik fel teliben, hanem annak csak egy része meg az oldalfal, ami nem erre való.

A jó gumianyagú szélesebb gumi így jobban tart.

Már csak azért is, mert a jófajta, felmelegedett abroncs az összenyomó erőnél erősebben "ragad" az útra, akkor meg a felületméret növelése igenis növeli a tapadást.


A jó mintájú, jó anyagú téli gumi elvileg hóban jobban fog, ha keskenyebb, mert nagyobb felületi erő nyomja bele a mintát a hóba, de ez is erősen gumiminőség- és mintafüggő.


Szóval na, ezer szemponttól függ. Nem leeht simán kimondani, hogy a széles vagy a keskeny jobb.

Ökölszabályként lehet mondani, hogy télinek nem árt kicsit keskenyebb, mint nyárinak, meg azt, hogy ha kanyarokat keményen provokálva, sportosabban vezetsz, mindenhol kicsit szélesebb kell, de ezen felül nem nagyon van biztos választás csak így mérettel.

A gumi típusa, minősége sokkal többet számít.

Meg az életkora. Öregedő gumi keményedik és romlik a tapadása, télinek, nyárinak is.

2020. dec. 14. 08:00
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/13 anonim ***** válasza:
75%

"ugyanaz a tömeg kisebb felületen oszlik el azaz nagyobb nyomással és ez többet javít a tapadáson"

Ahamm.. Tehát akkor egy biciklifelnit és -gumit kellene feltenni, és akkor egy tornádó sem tudná arrébbtolni az autót.

:)))

2020. dec. 14. 09:32
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/13 anonim ***** válasza:
100%

Ez egy soktényezős dolog, de a mintázat, időjárás, nyomás, és általános minőség kérdését félretéve, ha minden más azonos, akkor a szélesebb gumi jobban tapad, és ennek az oka: [link]

A maximális vízszintes tapadási erő a függőleges terhelésnek nem lineáris, hanem ~0,8 kitevőjű függvénye. Az egyszerű példa kedvéért: ha ugyanaz a súly feleakkora felületen oszlik el, a terhelés kétszeres, így a maximális elérhető tapadási erő az eredeti 1/2 * 2^0.8 = 0,87-szerese.

Az esetedben gondolom olyan 10%-kal keskenyebb gumiról beszélhetünk, amire ugyanez a becslés 0.9 * (1/0.9)^0.8 = 0,98, ami szinte észrevetetetlen 2%-kal kisebb maximális tapadás. Ennél sokkal jobban számít a gumi összes más paramétere.

2020. dec. 14. 09:55
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/13 anonim ***** válasza:
100%
Keress gumiteszteket, kérdező. V írj a totalcar.hu Gumidokijának. És addig is vezess körültekintően!
2020. dec. 14. 15:06
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/13 Wadmalac ***** válasza:
2020. dec. 14. 15:11
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/13 anonim ***** válasza:
100%

Az autógumik felfekvő felületeinek szélességaránya nem túl nagy tartományban mozog. Ehhez képest a téli és nyári gumik között a döntő tényező a gumi profilozása, olyan mértékben, hogy ahhoz képest a szélesség elhanyagolható szempont. A két időjárás eltérő jellemzői okozzák ezt (a Forma 1 azért nem jó példa, mert ott drasztikusan más szempontok az elsődlegesek). Más szavakkal, a téli gumi választékban a teszteknél a sorrendbe a szélesség nem szól bele, ezt kizárólag a gumi anyaga, de főleg a profilozása dönti el.

Mindezt nem én mondom, hanem élő rádióműsorok profi szakértői, éppen mostanában, éppen a gumicserék okán.


Most persze már eső után köpönyeg, de vétel előtt ilyen tesztek gumirovátkáinak mintáit lehetett volna tanulmányozni, és a felkínált terméket e szempontból vizsgálni. A magam részéről egy gumis ilyen okoskodását hallva azonnal távozom. Vagy hazudik és akkor ez bármiben lehet így, vagy nem ért hozzá.

2020. dec. 14. 15:28
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/13 A kérdező kommentje:
Mindenkinek köszönöm az érdekes és jó válaszokat. Mentek a zöldek részemről. És jöhet még ha van mit hozzászólni.
2020. dec. 15. 02:52
1 2

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!