Kezdőoldal » Tudományok » Alkalmazott tudományok » Mi történik, ha repülés...

Mi történik, ha repülés közben telefonál valaki?

Figyelt kérdés

Nem poénnak szánom, komoly a kérdés.


Szerintem nem történik semmi. Viszont akkor miért van repülőgépes mód a telefonokban és miért tiltják a telefonálást repülés közben a társaságok? Nem tudom elhinni, hogy a repülőgépbe olyan műszereket raknának be, amiket egy egyszerű telefonálás meg tud zavarni. Ráadásul a távközlési telefontornyok amúgy is teleszórják a légkört jelekkel, ha az nem zavarja meg a repülőgépeket, akkor maga a telefon, ami veszi ezt a jelet miért zavarná meg?



2021. márc. 26. 23:16
1 2 3
 1/26 anonim ***** válasza:
91%
"A repülőgép berendezéseit (egy általánosan elfogadott álláspont szerint) a mindenféle rádiófrekvenciás jelek zavarhatják. Ezért minden rádióforgalmat le kell, hogy tiltson a telefon ilyenkor: GSM 450/1800/1900Mhz, WIFI-t is, de Bluetooth-t is le kéne hogy tiltsa. Hisz ekkor is rádió-adó-vevőként működik a telefon."
2021. márc. 26. 23:37
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/26 A kérdező kommentje:
A rádiótornyok folyamatosan szórják a jelet ezeken a frekvenciákon, tehát ennek az állításnak erősen kérdéses, hogy van-e valóságtartalma. "Általános elfogadott álláspont" - Ezen jót nevettem, köszi. :)
2021. márc. 26. 23:40
 3/26 anonim ***** válasza:
100%

"Szerintem nem történik semmi."

Nagy valószínűséggel tényleg nem fog semmi történni. Valszeg telefonálni sem fogsz tudni, mert FL300-FL400, azaz 11 km magasságban úgysincs térerő. Főleg nem egy fém csőben nincs.....


"Viszont akkor miért van repülőgépes mód a telefonokban és miért tiltják a telefonálást repülés közben a társaságok?"

Biztonsági előírás! Ha nagyon sok mobiltelefon működne egyszerre egy kis helyen - mint egy rpölőgép akkor az okozhatna problémát. Egy átlag repülőn - A320, B737 is van 180-220 utas. Azért ennyi mobiltelefon, tablet, laptop okozhat már problémát.

Ugyanakkor sok repülőgépre már telepítettek biztonságos antennákat és biztosítják az elektronkus eszközök működését, adattovábbítást! Néhány dollárért, euróért végig netezhetet, beszélheted az utat. Kivéve persze az olyan eseteket ahol nincs műholdas lefedettség éppen.


"Nem tudom elhinni, hogy a repülőgépbe olyan műszereket raknának be, amiket egy egyszerű telefonálás meg tud zavarni."

Régebben tényleg így volt! A légijárművekbe épített berendezések nem voltak felkészítve arra, hogy a mobiltelefonok okozta interferencia ellenére is biztosan, pontosan működjenek. Ugyanis a legtöbb műszer még a mobiltelefonok kora előttről származott.

Ma már minden repcsi fel van készítve arra, hogy a zavartatások ellenére se történjen komoly probléma. Természetesen azokat a hibákat amikre a tervezők nem gondolhattak, nem is tudták kiküszöbölni. Ezért meg kell hagyni egy komoly bizontási tartalékot. Ez azzal jár, hogy repgép módba kell tartanod a készülékedet az utazás alatt.


"Ráadásul a távközlési telefontornyok amúgy is teleszórják a légkört jelekkel"

A lóf...t! Akkor "szórnak" ha egy végberendezéssel - telefon, tablet - kapcsolat van éppen. A torony önmagától nem szór semmit. Egy sűrűn lakott környezetben - mondjuk Budapest Keleti pu. környéke - tudnád, hogy hány bázisállmás (antenna) van és félnél a térerőtől, sírva menekülnél.


"ha az nem zavarja meg a repülőgépeket, akkor maga a telefon, ami veszi ezt a jelet miért zavarná meg?"

A tornyok és a telefonok közti kommunikáció zavarhatja meg a repülőgépek egyes műszereit. De mondjuk 200 facebookozó utas már lehet hogy tud bajt okozni!

Ez viszont szinte soha nem fordul elő. Ha mégis arra mind a repülőgp, mind a személyzet fel van készítve - ergo egy mobiltelefon miatt egy gép sem fog 90 fokos állásszöggel a földbe állni.

2021. márc. 26. 23:56
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/26 anonim ***** válasza:
81%

a./ a rádiótornyok nem az ég felé, s a gépek felé sugároznak

b./ a tornyok több kilométernyire vannak a gépektől, míg a mobilok csak centiméterekre

2021. márc. 26. 23:58
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/26 anonim ***** válasza:
94%

"A rádiótornyok folyamatosan szórják a jelet ezeken a frekvenciákon"

Mint mondtam: nem szórják. Ez olyan konteó mint a kemtrél, meg a farkasember vagy a csupakabra. Csak ostoba, a technológiához kicsit sem értő emberek fejében és fészbúk csoportok mélyén "létezik".

2021. márc. 26. 23:59
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/26 A kérdező kommentje:

"A lóf...t! Akkor "szórnak" ha egy végberendezéssel - telefon, tablet - kapcsolat van éppen."


Folyamatosan van, aki kommunikál a toronnyal, tehát igenis megállás nélkül szórják a jelet. De igazából mindegy is a kérdés szempontjából, mert egy repülőút több órán keresztül tart általában, kizárt, hogy ennyi idő alatt ne menne át egy aktív torony felett a repülőgép.


"a./ a rádiótornyok nem az ég felé, s a gépek felé sugároznak"


Ez a szektor antennákra igaz csak, amik irányítottan szórnak. Sík területeken gömbsugárzók vannak, tehát a jel megy az ég felé is, ha így nézzük. Hogy mekkora erősséggel jut el a repülőgéphez, azt nem tudom, de azt is vegyük számításba, hogy a repülőgép nem fixen 10 km magasan repülnek. Igazából pont leszálláskor és felszálláskor áll fent az a szituáció, amikor a jelek a legjobban meg tudnák zavarni a műszereket, mert olyankor még közel is vannak a talajhoz.


"b./ a tornyok több kilométernyire vannak a gépektől, míg a mobilok csak centiméterekre"


A vicces az, hogy ez lényegtelen, mert a torony igazodik a mobilkészülék távolságához, tehát ha messzebb van a mobiltelefon az adótól, akkor a torony erősebb jelet is ad le, hogy a mobilkészülék venni tudja az adást. Tehát ha van térerő a repülőgépen, akkor a torony irányából érkező jel is erősen telibe csapja a repülőgépet.

2021. márc. 27. 00:11
 7/26 anonim ***** válasza:
95%

hű... van baj, nem kicsi! tipkus konteós arc...

Fogadok életedben még az urgókötelezést sem próbáltad ki, 1 centinél magasabbra sosem távolodtál el a földtől.

A földfelszinen lévő bázisállomások nem tehenek kárt a repülőgép műszereiben (még akkor sem ha az a földön áll), mert el sem érik azokat! Olvass utána a Faraday-kalitka elvének!

A gép műszereire a fedélzeten lévő készülékek tudnak veszélyesek lenni. Ezért kell azokat kikapcsolni és nem a földön lévő "tornyokat".....

2021. márc. 27. 00:19
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/26 anonim ***** válasza:
100%
Ha jól emlékszem olvasmányaimra, nem nagyon volt ebből valós probléma. Talán egyszer történt, hogy egy laptopot kapcsolatba hoztak valami jelenségekkel, ott meg is vették az utastól a laptopot, de nem sikerült bizonyítani a jelenséget. Vagy minden, a témával kapcsolatos információ csak legenda és dezinformáció, mert azt kétlem, hogy nyilvánosságra hoznák, hogy valójában mivel lehet megétetni egy utasszállító gépet.
2021. márc. 27. 00:20
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/26 A kérdező kommentje:

"A földfelszinen lévő bázisállomások nem tehenek kárt a repülőgép műszereiben"


Egy szóval sem állítottam ilyet.


"mert el sem érik azokat"


Pont most írtam le, hogy a repülőgépek nem fixen 10 km magasan repülnek. Amikor leszállásra várakoznak a repülőtér körzetében, olyankor simán a tornyok hatótávolságán belül vannak. De számtalan példát tudnék még mondani, mert ugye nem csak utasszállító gépek vannak, amiknek nagyon fent van az utazómagasságuk.


"A gép műszereire a fedélzeten lévő készülékek tudnak veszélyesek lenni."


A kérdés erről szólt, hogy miért? zoligyerekhez hasonlóan még én sem hallottam olyanról, hogy bekapcsolva felejtett mobiltelefon zavart okozott volna a repülőgép műszereiben. Valaki leírta a történelmi állapotot, hogy a kezdetekben valószínűleg voltak esetek, de miért maradt fent a gyakorlat, ha már rég nem azt a kort éljük?

2021. márc. 27. 00:28
 10/26 anonim ***** válasza:
76%

"Folyamatosan van, aki kommunikál a toronnyal, tehát igenis megállás nélkül szórják a jelet. "

Ezt nem tudom, hol hallottad. Van olyan szakasza egy útnak, hogy nincs közvetlen kapcsolat egyik reptérrel sem, legfeljebb műholdon keresztül. Általában egy reptér adott körzetében szoktak bejelentkezni, azon kívül nem igazán rádióznak.


"én sem hallottam olyanról, hogy bekapcsolva felejtett mobiltelefon zavart okozott volna a repülőgép műszereiben"

Ha érdekel a téma, akkor érdemes belemélyedni kicsit a hálózatok témakörébe, azon belül ilyenek vannak, hogy fizikai közeg (mint csatorna) elérése, hibamentes átvitel, ütközésdetektálás, zajos csatornán megbízható átvitelt biztosító protokollok, stb... A lényeg, hogy a technika megoldja a problémát, de olyan áron, hogy a hibakezelés terheli a sávszélességet, lassítja az átvitelt, stb. Ez válasz a főkérdésre is: Az történik/történhet (már ha lenne térerő), hogy valamilyen csatornán megszaporodhatnak a hibák, újraküldött adatok, ezáltal megnőnek a késleltetések. Ebből az utas persze semmit nem lát, de talán még a személyzetnek sem tűnik fel, de attól még okozhat problémát egy kritikus pillanatban. És még ott vannak az analóg rendszerek, érzékelők, jeladók, stb.

Amúgy, tudod, mindig van egy első eset. Csak amikor bekövetkezik, akkor valakinek magyarázkodnia kell, hogy erre miért nem gondolt valaki előre.

2021. márc. 27. 07:32
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!