Kezdőoldal » Tudományok » Alkalmazott tudományok » Hogyan kommunikálnak az úton...

Bk88 kérdése:

Hogyan kommunikálnak az úton lévő mozdonyokkal? És régebben hogyan csinálták?

Figyelt kérdés
Mobiltelefon hálózat néhány évtizede van (ha felteszem, hogy azzal kommunikálnának), de valahogy tudniuk kellett a vonatokkal beszélni azelőtt is

2022. jan. 4. 15:43
 1/10 anonim válasza:
100%
Régebben pálya telefon, illetve az állomásközi távbeszélő és utána értesítették a vonatszemélyzetet. Manapság rádión kommunikálnak, de a GSM-R rendszer is beveztés alatt van.
2022. jan. 4. 15:57
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/10 A kérdező kommentje:
Ja értem. Gondolom akkor a rádió a legelterjedtebb. Azt hittem valahogyan a felsővezetéken keresztül is működhetett villanyomozdony esetén, mert hallottam róla, hogy a nagyfeszültségű vezetékeken keresztül telefonálni is lehet országok között, ha az internet vagy telefon tönkremenne
2022. jan. 4. 16:05
 3/10 anonim válasza:

Szerintem ez nem működik, nem ismerem pontosan.

Találtam egy videót, nem tudom, hogy pontosan benne van-e minden, megnézni nem tudtam, mert csak minimális netem van, de lehet minden benne van. [link] [link]

2022. jan. 4. 16:13
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/10 anonim ***** válasza:
100%

Nincs olyan folyamatos rádióforgalom mint mondjuk a légi irányításnál. Nem mondogatják a mozdonyoknak, hogy most jobbra menjél, aztán a következő nyírfánál meg balra. Épp ezért ha fontos közlendő van és még van mód megállítani a vonatot egy állomáson akkor írásbeli rendelkezés útján közlik a mozdonyvezetővel a fontos dolgokat. Ez több példányos, aláírós dolog, visszakereshető. És mivel papíron van, a mozdonyvezetőnek nem kell jegyzetelgenie, csak kitűzi a menetrend mellé a píprt és elolvassa mit hol miért kivel kell csinálnia.

Régeben pályatelefonnel, szakzsargonban: vasbakter. A mozdony tartozéka volt egy rádió amit az kis fekete-sárga oszlopon lévő aljzatba be kellett csatlakoztatni és lehetett rajta beszélni az állomási személyzette. Ezek kb kilométerenként vannak telepítva, tehát max 500 méteres gyaloglással elérhető egy ilyen oszlop. Meg a nagy szürke szekrényeken is találni csatlakozót. Ez csak akkor jó ha a mozdonyvezetőnek van közlendője.

Aztán jöttek a mozdonyrádiók. Ezeknek több fajtája van, 160Mhz-es, 460 Mhz-es. Vonal és tolató külön. Minden vasútvonalnak van egy csatornája amit a rádión beállítva hallható a kommunikáció. Van az irányítóknál is rádió, úgyhogy sokmindenkivel lehet értekezni. Duplex rendszer a felmenő és a lejövő frekvencia más. Nem minden járműre telepíteni rádiót.

Manapság már a mobiltelefonok elterjedtek. Illetve a GSM-R rendszert is kezdik bevezetni egyre több helyen.

A MÁV-nál üzemel még az MFB berendezés a mozdonyokon. Ezen keresztül szöveges üzenet formájában lehet a mozdonyvezetővel kommunikálni.

2022. jan. 4. 16:30
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/10 anonim ***** válasza:

" Épp ezért ha fontos közlendő van és még van mód megállítani a vonatot egy állomáson akkor írásbeli rendelkezés útján közlik a mozdonyvezetővel a fontos dolgokat. Ez több példányos, aláírós dolog, visszakereshető. És mivel papíron van, a mozdonyvezetőnek nem kell jegyzetelgenie, csak kitűzi a menetrend mellé a píprt és elolvassa mit hol miért kivel kell csinálnia."


Ez a MÁVos gyakorlat, ami valahol egy rossz berögződés valahol pedig a biztonságot szolgálja ( kivéve amikor mégsem, pl Mende ). A svájci vasutaknál ilyen pl nincs, de van mobiltelefon és üzemelő GSM-R. :)

2022. jan. 4. 17:20
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/10 anonim ***** válasza:
73%
A szemafornak nézz utána.
2022. jan. 4. 17:34
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/10 anonim ***** válasza:
68%

Rövid üzenetet lehet morzéval küldeni.

Ehhez patronokat tettek a sínre, adott távolságra.

2022. jan. 5. 13:10
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/10 anonim ***** válasza:
100%

7 Az nem morze kód volt amit a durrantyúkkal csináltak.

Csak simán 3 darabot leraktak egymás után bizonyos távolságra egy bizonyos védendő hely előtt...

Ma már sajnos ezeket nem alkalmazzák, le kellett szerelni minden mozdonyról sok-sok évvel ezelőtt. Kár, mert akkora parádét lehetett a durrantyúkkal csinálni szilveszterkor, hogy ihaj! :D

2022. jan. 5. 15:12
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/10 anonim ***** válasza:
100%
A sinek mellett két oldalon vezettek kábelt, ez is kommunikációs eszköz volt. Az állomások egymást értesítették a vonatról, pl. hogy mennyit késik. Kurblis telefont tekertek. Egy régi módszer.
2022. jan. 10. 22:58
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/10 anonim ***** válasza:
Emellett ugye vannak a jelzők a sínek mellet, meg vannak különböző jelzések
2022. ápr. 11. 00:08
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!