Kezdőoldal » Tudományok » Alkalmazott tudományok » Miért nem csinálnak sok apró...

X0 kérdése:

Miért nem csinálnak sok apró hengeres motorokat?

Figyelt kérdés
Azt mondják hogy ha több a henger, több a fogyasztás is, nekem viszont sehogy se jön ki: azonos teljesítményhez kisebb lökettérfogat jön ki, és ugyanakkor felület és kisebb súrlódási veszteség. Csak úgy jön ki a több fogyasztás, hogy a hengerek mérete megmarad, így megnő a lökettérfogat. Ha arányosan, n-ed részére csökkentek egy motort, a hengerek térfogata n^3-ed részére csökken. Ugyanakkora dugattyúsebességgel az n-ed rész utat n-ed idő alatt teszi meg, így a maximális fordulatszáma n-szeresére nő, a teljesítménye tehát n^2-edére csökken: n^2-szer annyi henger kell azonos teljesítményhez, ennél n-ede lökettérfogata lesz. A hengerek felületén a hűtéssel hő távozik, de a felülete ugyanakkora lesz: 1 henger felülete n^2-ede, és pont n^2-szer annyi henger van: ugyanakkora felület. A súrlódási erő a hengerfalhoz nyomó erőtől függ: ennél egyrészt kell a teljes zárás, hogy ne szivárogjon a dugattyú mellett: ugyanakkora nyomás. Az arányos kicsinyítés miatt a dugattyú vastagsága is n-ed része lesz. A másik része a dugattyú és a hajtókar tömegéből és sebességvektorának változásából adódik. A sebesség nagysága ugyanakkora még a főtengelyen is: n-ede sugár, n-szeres fordulatszám, a dugattyú sebessége is azonos. A tömegük meg az arányos kicsinyítés miatt n^3-ede, n^2-szer annyi hengernél összesen n-ede tömeg. A nyomás ugyanakkora a hengerben, így a dugattyúra n^2-ede erő hat: elbírja az n^2-ede vastag, vagyis n-ede átmérőjű hajtókar. Egyedül a főtengely nem lehet csak úgy n-ede vékony. Az azonos idő alatt megtett út is azonos: feltettem, hogy a dugattyúsebesség nem nő. Elég lenne 12 darab 50 cm^3-es henger: 600 cm^3, ez 6000 helyett 12 000 fordulat/percet is bírna: 1,2 l-esnek felel meg, ez turbófeltöltővel 50-60 kW. Azért jobb a sok apró henger, mert a legjobb hatásfokhoz adott, hogy mennyi üzemanyag és mennyi levegő kell: fix az 1 fordulat alatt megtermelt energia, vagyis ha csökkentem az üzemanyag mennyiségét, kevesebbet fogyaszt ugyan, de a hatásfok is romlik: mondjuk 1/4-e teljesítményen azonos idő alatt nem 1/4-ét fogyasztja, hanem mondjuk 1/2-ét: a dupláját mint kellene: ez csak egy példa, remélem ennél jobbak. Egy járműben sokféle teljesítmény kell, hogy mindnél takarékos legyen, meg kell hagyni az 1 ütemhez tartozó üzemanyag-mennyiséget, és leterheléssel kell csökkenteni a fordulatszámot: rá generátort, és ha túl gyors, megnövelni a főtengely forgatásához szükséges nyomatékot, hogy ne bírja olyan gyorsan forgatni. Hogy ekkor ne fulladjon le, ahhoz kell a sok henger, mert a robbanás eleje körül a legnagyobb a nyomatéka, a sűrítés vége körül meg még 4 hengeresnél is nem nyomatékot fejt ki a motor, hanem fékez. 12 hengerrel egész jól kiegyenlíthető: 6-8 hengernél már nincs negatív nyomaték, 12-nél már 0 körüli sincs. A takarékossághoz kell a fokozat nélküli nyomatékváltó = sebességváltó, ezért kell generátor + például mind a 4 kerékhez külön motor (a takarékossághoz 1 motoros is jó). Tudtommal a legjobb hatásfokú a gázturbina lenne, ami jóval egyszerűbb felépítésű, kisebb, könnyebb, de csak akkor jó a hatásfoka ha nagy benne a hőmérséklet, az meg bonyolult, amiket építettek kocsiba/mozdonyba abban nem olyan nagy, legfeljebb 0,3 a hatásfokuk, a dízelmotoré legfeljebb 0,45. Illetve több, egyre nagyobb turbina kellene ahogy az erőművekben is, és az ugye mindenevő: benzin, dízel, kerozin = petróleum, alkohol (metanol is), PB-gáz, metán, hidrogén, stb. is j neki, fűtéssel nehézolaj is. Szóval vodkával, finggal is megy ha kell.

2022. máj. 23. 18:42
 1/7 crudy ***** válasza:

Fu, ezt lehet rövidebben is meg lehetett volna fogalmazni.


Bevallom nem értelmeztem az egész szöveget, de vegyünk egy motorkerékpárt. A fordulat legyen 11 ezer, akkor miért fogyaszt 7-8 litert? Hát mert erős, nyilván de a tapasztalat az, hogy ezek a dolgok nem arányosan változnak. Tehát ha a fele a dugattyú mérete, nem kétszeresét fogja forogni a motor. Értem, hogy nem ezt írtad, de egyszerűsítsünk rajta. 12 hengerhez 48 szelep kellene, 12 gyertya, 12 befecskendező, minimum két hengerfej és ha azt szeretnénk, hogy stabil is legyen egy bazi nagy főtengely.


Nyilván v12-es motorrol van szó, vagy legyen csillagmotor, de az ne legyen, minden előnyével nem jó autóba tenni. Tehát a v12es motor pici lökettérfogat mellett is nagyon nagy helyet fog foglani.


Kisebb mechanikai veszteség akkor lesz, ha kisebb és kevesebb hengert alkalmazunk, de ez csak ez egyik veszteség ami egy motorban jelentkezik. Van még áramlási és termikus veszteség. Sok kis hengernek a hengerfala nagy felület, ahol az égés gyakorlatilag kialszik. Sok hengert hűteni kell amire hatalmas hűtő kéne, többek között (és a nagy lökettérdogat) a régi v10-12 es motorok átka.


És ami egyébként bazi fontos, hogy minél alacsonyabb legyen az égési csúcshőmérséklet, miközben a lehető legjobb hatásfokkal ég el a benzin (vagy gázolaj). Magas hőmérsékleten nagyon megnövekszik az NOx képződés. Ezt kezelni kell.


A magas fordulattal meg az a baj, hogy egy motor vagy nagyon jól működik alacsony fordulaton, vagy magas fordulaton. De az, hogy alacsony és magas tartományban jó hatásfokkal működjön, egyenlőre nem jött össze. A versenyautókban sem használják a pár ezres fordulatot mert nem szereti a motor, és nem is megy. Egy csomó mindent kitaláltak a mérnökök, hogy ezt kezelni tudják. EGR, változtatható szívocsőhossz, több injektor, több gyertya, piezo kristályos injektor stb. De azért mégse jött össze a dízel ami elketyeg 1500on de elforog 10ezerig.

2022. máj. 23. 21:42
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/7 anonim ***** válasza:
100%

Az eszmefuttatásodat teljesen felesleges elolvasni ahhoz, hogy kielégítő választ adjon bármelyik műszaki értelmiségi a ritka értelmesre sikerült kérdésedre:


A dugattyús gépeknél az egyik legmeghatározóbb veszteségforrás a forró munkaközeg intenzív hűlése a relatíve hideg fémfaltól, a munkaciklus folyamán. Ezért ha csak lehet, törekedni kell a gyors gépfutásra és a hengerek számának a minimalizációjára.


A gyors futás és a kisebb felület/térfogat arány értelemszerűen jobban közelíti a munkaütemet az elméletileg ideális adiabatikus táguláshoz!


A nagyobb hengerszámnak csak a nagy hajómotoroknál lehet már előnye az elrendezés miatt, hisz akkora méreteknél már úgyis a 60%-ot közelíti a motor termikus hatásfoka.


Kisebb gépeket káros 8 henger fölé készíteni. Ha találunk is ilyen konstrukciókat, azoknál inkább gyártástechnológiai és egyéb elrendezési szempontokat vettek figyelembe, nem a lehetséges legjobb hatásfokot.

2022. máj. 23. 21:51
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/7 A kérdező kommentje:
V12-esről van szó, 60°-os vagy 120°-os ami ugye lapos. Ami lineárisan csökken a felére, a térfogatilag a 8-adára. Ami térfogatilag csökken felére, az lineárisan csak 1,26-odára, tehát csak ennyiszer megy gyorsabban, nem írtam hogy dupla fordulatszámmal menne. Az elolvasása nélkül nehéz rá válaszolni. Nekem ugyanakkora felület jött ki, mert kisebb a lökettérfogat is. A felület/térfogat arány persze nagyobb lesz, de rövidebb ideig tart egy ciklus: kevésbé hűl ki. Ugyanakkora felületen, ugyanolyan hőmérsékleten ugyanannyi hő is megy el.
2022. máj. 23. 22:12
 4/7 crudy ***** válasza:
De a kisebb hengereknél nem ugyan akkora a felület. Az oké, hogy te úgy számoltál, hogy ugyan annyi legyen, de a cél, hogy kisebb felület, kisebb tömeg, kevesebb alkatrész, nagyobb fajlagos teljesítmény.
2022. máj. 23. 22:16
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/7 anonim ***** válasza:

Még egy kicsit kiegészítem az előbbi (21:51) válaszomat:


A felvetett mérnöki probléma tipikusan azok közé tartozik, melyeknél alapvetően érvényesül a mértéki aszimmetria elve.


Rengeteg ilyen van, pl. egy hálózati 50Hz-es kistrafót gyakorlatilag nem lehetséges (vagy érdemes) 1W körüli névleges teljesítménynél 50%-os hatásfokúnál jobbra készíteni. 1kW fölött viszont könnyen 90% fölé mehetünk a hatásfokkal. A több MW-os hálózati trafóknál teljesen általános a 98% fölötti hatásfok (inkább a hűtésproblémák miatt optimalizálnak ez fölött).


A belsőégésű motoroknál ugyanez a helyzet. Egy 1kW-os fűkaszánál sohasem mennek 1 henger fölé. Személygépkocsiknál már nem luxus a 4 henger, kamionnál már előnnyel bír a 8 hengeres elrendezés is.


Utána jön egy átmeneti tartomány, miszerint ha számít az önsúly akkor negyed megawatt fölött gázturbinát választanak. Ha nem számít a teljesítménysűrűség, de kell a magas termikus hatásfok és a nagy élettartam, akkor néhány 10 megawattig is el lehet menni a dugattyús gépekkel.

2022. máj. 23. 22:19
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/7 A kérdező kommentje:
Arra valóban nem gondoltam, hogy ha terheléssel lefogom hogy lassan járjon, akkor emiatt jobban hűl, és romlik a hatásfok. Na talán majd kerámia motornál, mint az olvadóbiztosíték külseje: kicsi a hővezetési együtthatója a fémekhez képest. Nekem az jön ki, hogy azonos teljesítménynél, mivel a lökettérfogat lecsökken, a felület állandó marad, így nem rosszabb: igaz, nem is jobb. A képletből ez jön ki, és amíg valaki nem mutatja meg hol a hiba, addig ez így is marad. Nekem az jött ki, hogy a simább járás, kisebb rázkódás, nehezebb lefulladás miatt lehetnének 6 hengeresek a motorok 4 helyett. Egyébként köszönöm a hozzászólásokat.
2022. máj. 24. 10:59
 7/7 crudy ***** válasza:
48%

Ez mind jó, csak több alkatrész, bonyolúltabb gyártás, több gépidő, több kétkezi munka. Lehet a végén sokkal drágább lesz.


BMW pl. Négy féle motorja van már. Sorhárom, sornégy, sorhat, v8. Ebből a soros motorok ugyan úgy néznek ki, csak a hengerszám más. A sorhat gyakorlatilag két sorhárom egymás után, a v8 két sornégy összeforgatva. Rengeteg közös alkatrész és így egyszerű gyártás. A VW csúcsra vitte. Volkswagen, audi, skoda, seat amikben csak a név más de a négy típusban számtalan megegyező alkatrész. Nagyon nagyon fontos a gyártói szemszögből a gyártás optimalizálása.

2022. máj. 26. 15:38
Hasznos számodra ez a válasz?

További kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!