Kezdőoldal » Tudományok » Alkalmazott tudományok » Korábban a Cernben tervezték...

Korábban a Cernben tervezték mikro fekete lyuk előállítását. Sikerült ez a kisérlet? Egy kisérletekkel nem igazolt feltételezéssel (elméleti lehetőséggel) hogy lehet egy akár globális katasztrofát okozó kisérlet veszélytelenségét igazolni?

Remélem nem. Mivel:

"Hawking-sugárzás olyan megjósolt, de kísérlet vagy megfigyelés által még nem igazolt feketetest-sugárzás, amely a fekete lyukak eseményhorizontjának környezetében jön létre kvantummechanikai jelenségek miatt. A sugárzást Stephen Hawking angol elméleti fizikusról nevezték el, aki 1974-ben közölt tanulmányban vetette fel a jelenség elméleti lehetőségét. A Hawking-sugárzás miatt csökken a fekete lyuk energiája és tömege, ezt a jelenséget fekete lyuk párolgásának hívják." (Wiki)

Úgy rémlik, korábban a kisérlet veszélytelenségét éppen a Hawking sugárzás okozta "párolgással" magyarázták, azaz, hogy a párolgás gyorsabb, mint ahogy a fekete lyuk növekedne.

2015. máj. 29. 20:37
1 2
Nem tervezték előállítani. Lehetséges veszélyes mellékhatásként feltételezték hogy létrejöhet, de eddig nem következett be.
2015. máj. 29. 21:00
Amúgy inkább annakszurkolj hogy mégis sikerüljön előállítani. Akkor olyan kapuk nyílnának meg - elméleti szinten - mint a csillagközi utazás.
2015. máj. 29. 21:01
Biztos vagy ebben? Mert néhány éve tele voltak vele a médiák.
2015. máj. 29. 21:03

2-es:

"Elméleti szinten", mert gyakorlati szinten -a fentiek miatt- akár globális katasztrófát is okozhat.

Talán néhány száz évet még várhatunk vele, pl. a csillagközi utazással, amikor a Mars-utazást is újra és újra legalább 20 évvel előbbre teszik.

Egyébként meg: talán az antianyaggal jobban járnánk. Azt legalább -valamennyire- kordában tudjuk tartani.

2015. máj. 29. 21:09
Néztem róla doku filmet, tényleg tervezték, de én sem hallottam azóta semmit. ( zárójelben megjegyzem, hasonló aggályak merültek fel bennem is mikor meghallottam :) )
2015. máj. 29. 21:12

Kérdező:

Mindig voltak kockázatok. A hidrogénbombánál megvolt az esélye hogy felgyújtja az EGÉSZ légkört, mégis felrobbantottuk.

Mert a kockázat megérte.

2015. máj. 29. 21:17
Zárójelben megjegyzem, hogy stabil fekete lyuk olyan napok kiégéséből jöhet létre amik legalább 8 Napnyi tömeggel rendelkeznek. Ezalatt ha létre is jön fekete lyuk az mikromásodpercekre létezik maximum és semmi kárt nem tud okozni, szóval emiatt felesleges aggódni. Maradjunk annyiban, hogy a tudósok tisztában vannak vele, hogy mit csinálnak főleg ott a CERN-ben és semmiféle világvége dolgot nem tudnak kreálni.
2015. máj. 29. 21:17

Az az igazság, hogy ez az egész felvetés teljesen téves. A CERN által létrehozott bármilyen fekete lyuk gravitációja egészen apró, Schwarzschild-sugara pedig olyan pici - egy normál hidrogénatom méreténél sokkal-sokkal kisebb - lenne, hogy nem tudna más atomokkal interakcióba lépni, tehát nem tudna további anyagot magához vonzani.

A fekete lyuk ugyanis nem azt jelenti, hogy a cucc ezerrel nyeli el a maga körül található anyagot, nem is azt, hogy itt valami óriási tömeggel van dolgunk. A fekete lyuk csak olyan annyi, hogy az adott tömeg elég kis helyre van összepréselve ahhoz, hogy a felszínén a szökési sebesség meghaladja a fénysebességet. Ez viszont egészen kicsi, akár néhány atomból álló tömeg is lehet akár, aminek nincs említésre méltó gravitációs hatása a körülötte található atomokra nézve.

2015. máj. 29. 21:27

"A hidrogénbombánál megvolt az esélye hogy felgyújtja az EGÉSZ légkört, mégis felrobbantottuk.

Mert a kockázat megérte.

A technológia, amivel csillagközi utazásra lennénk képesek, gyakorlatilag BÁRMIT megérne. Akár az egész Föld felperzselését is, és milliárdok halálát."

Te teljesen hülye vagy? Nem, szerintem a tudomány tud találni úgy is hatalmas felfedezéseket, hogy nem hal bele senki, főleg nem az emberiség, te agyhalott gyökér. Ugyanis nem azért tanultam, hogy aztán egy barom kinyírjon, hogy megtudja, hogy igaz-e, ez meg az a feltételezés. Talán ha valamiben ne biztosak, és több lehetőség is van, akkor kutakodjanak többfelé, és vizsgálódjanak úgy, hogy más más kutatócsapat mást tart lehetségesnek. És nem, nem éri meg feláldozni egy ember életét sem a tudományért.

2015. máj. 29. 21:46

Kit érdekel a tudomány maga paraszt?

De a tudománnyal megmenthető életek!

Amúgy jó azt is tudni, hogy míg ki nem próbálják, sose tudni biztosan mi lesz az eredménye.

Végül pedig: az egyének pótolhatóak. A faj nem. A kérdés pedig végül mindig az: megölnél-e egy ártatlan kisgyereket azért hogy a többiek túléljék, vagy hagynál meghalni mindenkit beleértve a kisgyereket?

2015. máj. 29. 22:26