Kezdőoldal » Tudományok » Alkalmazott tudományok » Valaki meg tudná magyarázni a...

Valaki meg tudná magyarázni a következő jelenséget?

Figyelt kérdés
Miért van az,hogy utazás közben ha áll az ember akkor terpeszben sokkal stabilabb,mintha összezárt lábakkal állna?Valaki ezt meg tudná magyarázni tudományosan,esetleg tudna ajánlani valamilyen tudományos oldalt,ahol találok rá magyarázatot?Mindenhol kerestem az interneten,de nem találok semmit erről a témáról.Előre is köszönöm,ha valaki tud segiteni.

2017. máj. 16. 19:48
 1/9 anonim ***** válasza:
70%
Illetve vonaton miért könnyebb menni, mint a buszon :) Szerintem ez is érinti a témát.
2017. máj. 16. 20:09
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/9 EagleHUN ***** válasza:
100%

Tehetetlenség és lendületmegmaradás törvénye a kulcs.


A vonat (busz...stb) nem stabilan megy változik a sebessége, fékez és gyorsít. A tehetetlenséged miatt ilyenkor a tested nem tudja "lekövetni" a gyorsulását és lassulását.


A terpeszbe tett lábakkal egyszerűen kitámasztod magad, és meggátolod hogy a lendületed téged továbbvigyen mint az alattad mondjuk fékező vonat.


A föld is forog alattunk, nem is kis sebességgel! De teljesen egyenletesen ezért nem is érezzük és így nyugodtan állhatsz rajta összezárt lábakkal is!


Ja a terpesz iránya nem mindegy mert ha nem a gyorsulás vagy lassulás irányára hanem arra merőlegesen állsz terpeszbe attól még ugyanúgy továbbvisz a tehetetlenség és elesel.

2017. máj. 16. 20:55
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/9 anonim ***** válasza:
100%

Nem vagyok szaki, úgyhogy lehet, hogy nem a szakszerű szavakat fogom használni, de megpróbálom leírni:

Szóval tételezzük fel, hogy a busz 30 km/h-val megy, így te is mész vele ugyanilyen sebességgel. Ha lefékez mondjuk 15 km/h-ra, attól a tehetetlenség miatt Te még vígan mész (mennél) tovább 30 km/h-val, vagyis előre lendülsz a buszhoz képest a tömegközéppontodnál fogva. A tömegközéppontod nyilván nem a lábadban van, ez gondolom érhető, hanem feljebb. Ezt a tömegkközéppontod egyensúlyozod ki tulajdonképpen azzal, ha a lábad kintebb teszed, mint ahol a tömegközéppontod van.

2017. máj. 16. 20:56
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/9 EagleHUN ***** válasza:

Egyes nem mindegy hogy lassítás vagy gyorsítás közben menetirányba vagy azzal ellentétesen mész.

Viszont minden járművön pont ugyanúgy működik.

Ha mást érezékeltél a szituáció is más volt!

(Nem összehasonlítható szituációban tesztelted!)

2017. máj. 16. 20:57
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/9 anonim ***** válasza:
100%
Vonatnál szerintem azért nem érezhető annyira, mert a vonat alap esetben "szelídebben" gyorsul, lassul és kanyarodik. Persze ha a vonatot valami hirtelen megállásra kényszeríti, akkor ugyanúgy repülnek előre az utasok, mint egy hirtelen fékező busz esetében.
2017. máj. 16. 21:00
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/9 kiitos ***** válasza:
100%

A testükre ható gravitációs erő iránya függőlegesen lefelé hat, ehhez hozzájön a busz mozgása miatt ránk ható előre vagy hátra vagy oldalra ható erőhatás .

ezen erők eredő iránya ha a terpeszben támaszkodó két talpunknál beljebb mutat akkor sikerülhet stabilan megállnunk kapaszkodás nélkül.

Ha a támaszkodási pontoknál kijjebb mutat az erő iránya akkor eldőlnénk. Minél szélesebb a terpesz , annál nagyobb oldalirányú erőt tudunk kompenzálni vele.

Pl.:pisai ferde torony. a tömegközéppontjából mutató erő iránya a torony "talpán " belülre mutat

2017. máj. 17. 00:19
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/9 Wadmalac ***** válasza:
100%

Csak geometriailag visszatérve az alap témára.

Gondold el, mi áll stabilabban, egy ketteslétra, vagy egy szimpla létra semminek sem nekitámasztva.

Egy test addig nem dől fel, amíg a súlypontja belül van az alátámasztások által kijelölt függőleges hasábon.

[link]


Egy jármű gyorsuláskor-lassuláskor produkál egy vízszintes gyorsítóerőt, a súlyerőd és a gyorsítóerő eredője nem függőleges többé. Ha ennek az eredőnek a hatásvonala a súlyponból indítva kimutat az alátámasztásod területéből, az a bizonyos dolog feldől.

Természetszerűleg állandó súlyerő és oldalirányú gyorsítóerő esetén az eredő erő hatásvonala annál inkább belül marad az alátámasztáson, minél alacsonyabban van a súlypont és minél szélesebb az alátámasztás.

Ugyanolyan jellegű a dolog, mintha ferde talajra állítanál valamit, vagy egy járműre kanyarban oldalirányú erő hatása.

Akkor nem borul, ha az alátámasztás és súlypont összekötő vonala párhuzamos (sőt egybe esik) az eredő erővel.

[link]

2017. máj. 17. 10:31
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/9 kiitos ***** válasza:
100%

A motoros példa azt mutatja széles gumival ellátott motorkerékpárok nagyobb bedöntéssel kanyarodnak mint a keskeny gumisok.

A szélesebb gumi miatt a tapadási pont a kanyarban befelé eltolódik ezért a motoros+motor tömeg középpontja is beljebb kell hogy kerüljön az egyensúly miatt.

2017. máj. 17. 15:17
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/9 A kérdező kommentje:
Nagyon köszönöm a válaszokat,sokat segitettetek,ha valakinek még eszébe jut valami még jöhetnek válaszok.
2017. máj. 17. 18:09

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!