Kezdőoldal » Tudományok » Alkalmazott tudományok » Miért van az, hogy az egyre...

Miért van az, hogy az egyre kisebb lökettérfogatú belsőégésű motoroknak egyre kisebb a hatásfoka? Nem hozzák a nagyobb lökettérfogathoz viszonyított teljesítményt, és a fogyasztása is magasabb. Miért?

Figyelt kérdés

Mondok egy példát. Van egy simson motorkerékpár, 50 köbcenti, teljesítménye 3,5 lóerő. Fogyasztása 3 liter/100 km.


Van egy 250-es mz, ami 20 lóerő, fogyasztása 4-4,5 liter/100 km.


Nos, vagy az mz-nek kellene 15-20 liter körül fogyasztania, vagy a simsonnak fogyasztani km 0,5 litert 100 km-en. Remélem így már teljesen érthető a kérdés.


Sőt, ha legyártanának arányosan nagyobb motorblokkot, és egy tökéletesen ugyan olyan, de arányosan kisebb ugyan ilyet, akkor is a nagyobbnak lenne jobb a hatásfoka...


Arra gondoltam, hogy a probléma az lehet, hogy a benzinnek talán van egy "kritikus tömege" amit mindenképpen meg kell gyújtani hogy normális égés legyen, illetve létrejöjjön, és az ugyan annyi bármekkora lökettérfogat esetén? Tehát a tüzelőanyag anyagjellemző tulajdonságának sajátossága? Vagy mi indokolja ezt a viselkedést?


Köszönöm szépen előre is a választ!


2017. szept. 22. 08:19
 1/4 A kérdező kommentje:
Illetve honnan tudnék ilyeneknek utána olvasni?
2017. szept. 22. 08:20
 2/4 anonim ***** válasza:
100%
Az, hogy egy motor x LE teljesítményre képes, nem jelenti azt, hogy annyival is van terhelve. Lehet, hogy forgalomban a 20 LE-s motor teljesítménye csak 4 LE.
2017. szept. 22. 09:25
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/4 A kérdező kommentje:

Akkor úgy fogalmazok, hogy ugyan olyan vontatási terhelés mellett fogyasztanak ennyit, amennyit írtam. De nyilván magasabb tartományokban mindenképpen jobb a hatásfoka a nagyobb motornak.


De lehetne az autókat is összehasonlítani a segédmotorokkal... Ugyan ez a helyzet.

2017. szept. 22. 09:27
 4/4 Wadmalac ***** válasza:
100%

Ez egy állati bonyolult, ezernyi köbcentivel egyenes és fordított arányban változó paraméter összességéből születő eredmény.

Körülbelüli ökölszabály, legalábbis négyütemű benzinmotorra, hogy az ideális hengerenkénti köbcenti 300-350 között van, alatt a és fölötte is romlik.

Kétütemű esetén eltér, ott kicsit lejjebb van, valahol 250-300 ccm körül.

Ebbe minden belejátszik, a mozgó tömegek, a motor hőviszonyai, a hengertérben a lángterjedés sebesség és hőmérsékletek, égéstér átbölítési ideje, a motorhoz csatolódó mechanikus kiszolgáló hajtások súrlódásai, satöbbi-satöbbi.


A dízeleknél is kicsit más a helyzet, ott a nagyobb köbcentik sem okoznak nagy romlást, más a keverékképzés, lángfront-tempó, a hőviszonyok is. Ott iszonyat nagy köbcentikkel is remek hatásfokot lehet produkálni, lásd mozdony- és hajómotorok.


A turbó vagy egyéb feltöltés meg lehetővé teszi a kisebb köbcentik hatásfok-javulását is.

2017. szept. 22. 14:20
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!