Weboldalunk cookie-kat használhat, hogy megjegyezze a belépési adatokat, egyedi beállításokat, továbbá statisztikai célokra és hogy a személyes érdeklődéshez igazítsa hirdetéseit. További információ
Főoldal Belépés/Regisztráció Egy véletlen kérdés Facebook






Kategória: Tudományok » Alkalmazott tudományok

A kérdés
EagleHUN nevű felhasználó kérdése:

Van egy érdekes megoldásom liftekhez, szerintetek működne? Kipróbálnátok?

Alkalmas: Túristák felvitelére felhőkarcolókba. Illetve több lépcsőben beépítve mondjuk az épületet felezve vagy harmadolva a normál személyszállításra is esetleg alkalmas lehet.


A lényeg hogy a liftnek csak alul és felül legyen szükséges megállója, ki és bejárata. Tehát lehet egy zárt cső. Alulról a zárt csőben sűrített levegő löket indítja és repíti föl a legfelső szintig. Tehát ez a része a "Hyperloop" hoz hasonló meghajtás.


Viszont a fékezési megoldás a mágnesek és vezető fémek pl réz közti kölcsönhatáson alapul (azaz a Lenz törvényen!) . Emiatt az alsó és a felső része a liftháznak réz vagy alumínium burkolatú, míg a liften neodímium mágnesgyűrűk vannak.

Erről bővebben:

https://www.youtube.com/watch?v=4dzSd1iaJYE

https://www.youtube.com/watch?v=sENgdSF8ppA


Ezzel már önmagában megspóroltuk a nagyon hosszú drótköteleket, melyek a nagyon magas épületeknél elég problémásak, már csak az önsúlyuk és teherbíró képességük, na meg a megnyúlásuk miatt is! Ezért szokás több lépcsőben megoldani ott a liftezést. (Csak ritka 1-2db szokott lenni az olyan gyorslift ami közvetlen a tetejére megy. És csak túristáknak.)


Hogyha viszont ezt az egészet megduplázzuk és két ilyen liftházat teszünk egymás mellé, és egymás ellentettjeként üzemeltetjük őket akkor még pluszban:

- Megspórolhatjuk a hatalmas sűrített levegő tartályt.

Mert a lefele jövőből lent is és fent is át lehet vezetni a levegőt, a két dugattyútérben. És csak rásegíteni kell szivattyúkkal.


- Az egész rendszer teljesen drótkötél mentes. Nincs kopás és ebből adódó csere. Megnyúlás, rugalmas kilengés, szakadás.


Annyi hogy alul fölül kell ütköző gumibak. És fönt karokkal meg kell fogni amikor megérkezik, hogy a ki és beszállás idején, ne kezdjen visszazuhanni.


Nem finomkodna a gyorsulással ezért is írtam főleg túrista használatot. A két végétől eltekintve ahol mágneses fékezés működik a köztes térben nagyon begyorsul. Ott csak a zárt csőben a levegő fékezi ami megszorul, szabadesés közeli állapot, azaz részleges súlytalanság is érezhető lenne, kb holdi g-nek megfelelő. :D Fölfelé meg ennyivel több g! Szóval ez így egyben egy "élmény" lift is. Akár épületen kívül is lehetne és átlátszóan kivitelezve a kabin és a liftház is. :D


Na tehát ez a Lenz törvényen alapuló fékezés és pl alul a levegőkiáramlás útjának elzárása azaz levegős fékezés is! elegendő lenne-e hogy kellően lelassuljon a gumibakig, ahova viszonylag finoman kellene leérkeznie?

Szívesen kipróbálnátok?

Bele mernétek ülni?


Előnye még hogy a sűrített levegőt termelheti pl kis teljesítményű napelemből fejlesztett áram is, így sűrített levegőben nagy mennyiségű olcsó energiatárolás is megvalósul, amit akkor használunk fel amikor kell gombnyomásra.



Keress kérdéseket hasonló témákban: lift, sűrítettség, levegő, Lenz, törvény, fékezés, drótkötelek

 2018. jan. 30. 12:34  Privát üzenet  

A válaszok
1 2 3

És mi az előnye?

Az hogy nem kell kábel de kell egy bazi nagy légmentesen záródó cső? Ez így olcsóbb?

Biztonság?

Ha a dugattyú beszorul hogy szeded ki a utasokat?



A válasz 93%-ban hasznosnak tűnik. A válaszíró 87%-ban hasznos válaszokat ad.
# 1/24Időpont 2018. jan. 30. 15:23 Privát üzenet
Hasznos számodra ez a válasz?
Akkor már egyszerűbb lenne egy-egy fogaskerék a lift oldalán, és fogaslécek végig a liftaknában a kötelek helyett.

A válaszíró 68%-ban hasznos válaszokat ad.
# 2/24Időpont 2018. jan. 30. 16:20 Privát üzenet
Hasznos számodra ez a válasz?

Szerintem ez jóval drágább és bonyolultabb, mint a kábeles lift. De szerintem még veszélyesebb is, mert nem tudom, mi módon lehet túlbiztosítani.


" a lefele jövőből lent is és fent is át lehet vezetni a levegőt, a két dugattyútérben. És csak rásegíteni kell szivattyúkkal"

Ahamm, és nincs vesztség sem? Mert ugyanilyen elrendezésű kábellel elhanyagolható. Ha meg olyan jó a szigetelés, akkor hogyhogy nincs súrlódás?

Nem akarom élből leszólni, de ez még ezer sebből vérzik. :(



A válasz 92%-ban hasznosnak tűnik. A válaszíró 84%-ban hasznos válaszokat ad.
# 3/24Időpont 2018. jan. 30. 16:22 Privát üzenet
Hasznos számodra ez a válasz?
Rákerestem azért, és létezik ilyen, de csak kicsiben, 1-2 emelethez, otthonra. Pneumatic/vacuum elevator, és hasonló néven futnak. Meg lehet nézni, hányan férnek bele és milyen magasra megy. Nem is a hatékonyság a fő erénye, hanem hogy olyan helyekre is építhető utólag, ahol más elrendezés nem férne el.

A válasz 100%-ban hasznosnak tűnik. A válaszíró 84%-ban hasznos válaszokat ad.
# 4/24Időpont 2018. jan. 30. 16:30 Privát üzenet
Hasznos számodra ez a válasz?

"Nincs kopás ... rugalmas kilengés"

Miért ne lenne kopás? Talán nincsenek súrlódó alkatrészek?

Nem lenne rugalmas lengés?! A pneumatikus rendszereknek éppen ez a nagy hátránya! A levegő összenyomható!

Arról nem is beszélve, hogy őrült mennyiségű levegő kellene hozzá!

Továbbá, ezt nem liftnek szokták hívni, hanem légpuskának. Na ezt inkább légágyúnak...



A válasz 100%-ban hasznosnak tűnik. A válaszíró 71%-ban hasznos válaszokat ad.
# 5/24Időpont 2018. jan. 30. 21:02 Privát üzenet
Hasznos számodra ez a válasz?

"Alkalmas: Túristák felvitelére felhőkarcolókba. Illetve ... az épületet felezve vagy harmadolva a normál személyszállításra is esetleg alkalmas lehet. ... csak alul és felül legyen szükséges megállója, ki és bejárata."


Hát akkor ez még nem az akadálymentesítés csimborasszója. :)



A válasz 84%-ban hasznosnak tűnik. A válaszíró 64%-ban hasznos válaszokat ad.
# 6/24Időpont 2018. jan. 30. 21:31 Privát üzenet
Hasznos számodra ez a válasz?
A kérdező kommentje:

"És mi az előnye?

Az hogy nem kell kábel de kell egy bazi nagy légmentesen záródó cső?

"

Meg hogy nincs olyan hogy beragadsz, vagy áramszünet van stb. Mindenképpen lemegy áram nélkül is! (Sőt megkockáztatom ezt még tűz esetén is lehetne használni, ellenben a legtöbb lifttel, amiket tilos használni tűz esetén. Azért tilos mert a tűzoltóknak nincs se idejük se kedvük azzal foglalkozni egy tűz közben hogy kibányásszák onnan az embereket. Mivel ez villany nélkül is lemegy és légmentesen zárt, kifejezetten menekülési útvonalnak is számít egyben, akár már ha elment a villany akkor is.)

Biztos van még több előnye is.


"

Ez így olcsóbb?

"

Még akár az is lehet. Ennek természetesen utána kell számolni. Ha pénzért viszik fel az embereket (a legtöbb ilyen helyen fizetős a túristalift a legfelsőre) akár még drágábban is megérheti.


"

Biztonság?

Ha a dugattyú beszorul hogy szeded ki a utasokat?

"

Sűrített levegős dugattyú nem szorul meg. Nem tud keresztbe állni a csőben meg semmi ilyesmi. Teljesen sima a cső. Ha nem ér fel a legfelsőre visszaesik és lejön az indulópontra. Amennyiben mégis elakadna, akkor valamelyik irányból újabb sűrített levegő adag ki is szabadítja, fentről is.



# 7/24Időpont 2018. jan. 30. 23:14 Privát üzenet
A kérdező kommentje:

"Ahamm, és nincs vesztség sem? Mert ugyanilyen elrendezésű kábellel elhanyagolható. Ha meg olyan jó a szigetelés, akkor hogyhogy nincs súrlódás?

Nem akarom élből leszólni, de ez még ezer sebből vérzik. :("


Lehet félreérthető voltam, szó sincs róla hogy ne kellene meghajtani, vagy ne lennének veszteségek. Hiszen leírtam egymagában is működhet. A másik lifttel együtt üzemelése csupán költségcsökkentő megoldás.

A szigetelés esetén melyik irányba gondoltad? A lift mint dugattyú a csőben ideális esetben nem engedne el maga mellett semmit. Természetesen ez lehetetlen. És igen ezt a szigetelés részét karban kell tartani ennél a megoldásnál is mert kopik.

A cső oldalán és végein elektronikusan zárható kieresztőnyílásokkal oldanám meg. Ha pl fölfele megy akkor a lift fölötti nyílások nyitva vannak alatta zárva és fordítva ha lefelé jön. Csak a legvégén amikor fékezni kell záródnak be az alatta lévők. Tehát ezeket folyamatosan nyitja zárja egy elektronika (érzékelők is vannak természetesen. Pl felülről benézhet a csőbe egy lézeres sebességmérő is. :)). A légáteresztők alapállapota a zárt állapot és ez a biztosító is egyben. Hisz ha nincs áram bezáródnak és a lift a lehető legkisebb sebességgel ereszkedik le. (Épp amennyi levegő mellette el tud szökni, csak annyit!)



# 8/24Időpont 2018. jan. 30. 23:25 Privát üzenet
A kérdező kommentje:

Köszi #4.

Úgy látszik elkéstem. :D



# 9/24Időpont 2018. jan. 30. 23:26 Privát üzenet
Rejtvényjáték 728x90
A kérdező kommentje:

"Arról nem is beszélve, hogy őrült mennyiségű levegő kellene hozzá!

"

Na ná.


"

Továbbá, ezt nem liftnek szokták hívni, hanem légpuskának. Na ezt inkább légágyúnak..."

Krumplipuskának is nevezik. Csak ebben a krumpli fölött is van cső amiben meg vákuumot lehet kelteni hogy jobban gyorsuljon.

Meg ettől hatékonyabb ha egyúttal onnan szívod el és sűríted alá. Szóval annyit mégsem kell tárolni.

Leszel benne a krumpli? :D



# 10/24Időpont 2018. jan. 30. 23:29 Privát üzenet
1 2 3

Értesítsünk róla, ha új válasz érkezik? Válasz küldése



Kapcsolódó kérdések
Tudományban jártas emberek! UV fényre érzékeny tinta. Milyen eszközzel jelenítenéd meg az írást, hogy ne bántsa a szemed? Az érdekes probléma részletesen lent
Hidrosztatika: érdekes, de nem könnyű feladat!?
Három érdekes kérdést valaki fizikával kapcsolatban?
(én tudom de. ) Szerintetek milyen színű egy tükör?
Ha kiszárított citrom, vagy narancshéjet meggyújtunk, érdekes fényjelenségek közepette ég el, mi ennek a magyarázata?
Érdekes statisztikákat keresek bármilyen témában, könyv, cikk vagy bármi érdekelne (? )

Kérdések a Tudományok rovatbólKérdések az Alkalmazott tudományok rovatból








Minden jog fenntartva © 2020, www.gyakorikerdesek.hu | GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | WebMinute Kft. | Kapcsolat: info (kukac) gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!