Kezdőoldal » Tudományok » Társadalomtudományok és bölcsészet » A Pragmatica Sanctioval miért...

A Pragmatica Sanctioval miért nem lépett jogerőre 1914-ben?

Figyelt kérdés

Történész hallgató vagyok, viszont van egy számomra homályos dolog a III. Károly által kiadott Pragmatica Sanctio-val kapcsolatban. Ez a rendelet Ferenc Ferdinánd 1914-es meggyilkolása után miért nem lépett jogerőre? Magyarán, miért nem női utód lett a trónon? Miért IV. Károly?


Vagy a Pragmatica Sanctio csupán a magyar trónra vonatkozott?



2021. jan. 5. 11:31
1 2
 1/14 A kérdező kommentje:
Sőt, továbbmegyek: Rudolf főherceg (Ferenc József egyetlen fiúgyermekének) 1889-es (ön)gyilkossága utána miért nem Gizella főhercegnő lett a trónörökös?
2021. jan. 5. 11:38
 2/14 anonim ***** válasza:
94%
Egyszerűen az öröklési sorrendben a férfiak a nők előtt voltak. A Pragmatica Sanctio előtt nők nem örökölhették a birodalmat, nem lehettek uralkodók, utána már igen (Mária Terézia), de ha volt lehetséges férfi utód az uralkodói családban, akkor az lett az örökös, így akármi van, férfi vagy női ágon a Habsburgok hatalmon maradhattak. (persze a Habsburg-ház kihalt, helyette lett Habsburg-Lotharingiai)
2021. jan. 5. 11:53
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/14 anonim ***** válasza:
100%

Először az osztrák örökös tartományokra vonatkozó rendelet lépett életbe 1713-ban (legalábbis akkor hozták nyilvánosságra). Később ezt a magyar trónra is kiterjesztették 1723-ban, ez az általunk ismertebb pragmatica. Így ez már akkor jogerőre lépett, jogi szempontból így kerülhetett trónra Mária Terézia.


Másik kérdésedre a válasz. Rudolf halála után Ferenc Ferdinánd következett a trónöröklési sorrendben. Rangon alul kötött házassága miatt le kellett mondania gyerekei trónigényéről. Mivel merénylet áldozata lett, a trónöröklési sorban fokozatosan előrébb kerülő Károlyé lett a trón Ferenc József halála után.

2021. jan. 5. 11:58
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/14 A kérdező kommentje: