Kezdőoldal » Tudományok » Társadalomtudományok és bölcsészet » Szi.amon fáraó harcolt a...

Szi.amon fáraó harcolt a filiszteusokkal, és meghódította Gézer városát, majd Salamon királynak adta? Ő lenne ez a bizonyos fáraó?

Figyelt kérdés

(A kérdésben a névbe a fantasztikus szűrőrendszer miatt raktam pontot, mert azt hitte, hogy köszönés.) A Héber Biblia, abban is a Királyok könyve említést tesz egy fáraóról, akinek sokak mellett szintén feleségül vette a lányát Salamon király, és a lány hozományként hozta apjától Gézer városát, amit aztán Salamon fejlesztett, majd mégis megerősítetlen maradt, így egy következő, ellenséges fáraó mégis el tudta foglalni. Ugyanakkor a szöveg nem tesz említést arról, hogy ki is volt ez a fáraó. Minden esetre a lányát nagyon szerethette Salamon, mivel külön épületet emeltetett neki, és magával a fáraóval is jó viszonyban lehetett, hiszen ennek is volt ez a házasság a megpecsételése.


Hallottam többször, hogy minden kétséget kizáróan Sziamon fáraó, a 21. dinasztia uralkodója. Ezt állítja például Keneth A. Kitchen régész, történész, egyiptológus és William G. Dever régész, történész is. Állítólag ezt erősíti meg a taniszi templomban talált ábrázolás is, amin Sziamon egy nép ellen küzd és diadalmasan győzedelmeskedik, az ellenséges katonáknál az égei-tengeri népekre jellemző fejsze, alabárd formájú van, nem pedig a kánaánitákra, vagy egyéb közel-keleti népre jellemző.


Ugyanakkor némely történészek hallani sem akarnak erről, és kardoskodnak az ellen, hogy valóbban Sziamon lenne fáraó, hogy a dombormű valódi ütközetet mutat, vagy hogy egyáltalán megtörtént a sztori Sziamon, a lánya, Salamon, meg a többi között (bibliai minimalizmus hatásai is lehetnek). Például azt kifogásolták, hogy nincs semmi, ami Levante térségéhez kötné a domborművet, és korábban nem ábrázolták ezzel a fegyverre a filiszteusokat, bár tény és való, hogy ilyen fegyvert kellett használniuk származásuk miatt.


[link]

[link]

[link]

[link]


Most akkor mi az igazság? Megtörtént? Sziamon fáraó lenne ez az uralkodó? Mi a valószínűsíthető történelmi szempontból? Számomra magától értetődőbb lenne, hogy Sziamon volt ez a fáraó.



2023. máj. 25. 00:39
 1/4 anonim ***** válasza:
91%

Először is nem akarnám megsérteni az érzékenységedet, amennyiben vallásos lennél, de sajnos a Biblia, mint történelmi mű nem hiteles.

Legendák vannak bennük, regék és mondák és ha van is esetleg némelyiknek valamennyi igazságmagva, a történetek sok száz, vagy esetleg ezer évek múltával íródtak, így nemigen lehet eldönteni, hogy mi, vagy mennyi az igazság bennük, ha van egyáltalán igazságmagva egy történetnek és nem csupán egy tanmeséről, egy jelképes történetről van szó.

Igazság persze lehet mindegyikben, hiszen az ókor ezredéveiben bőven voltak háborúk, volt éhínség, gyilkosság, voltak fáraók, királyok, etc, etc... - de kérdés, hogy mennyi?!

Több vallásos tanult ember - elsősorban zsidók - végeznek 'Bibliai' régészetet, illetve esetükben inkább a Tóra történeteinek igazolása lenne a cél.

Mondanom sem kell talán, hogy egy koncepciózus kutatás eleve nem lehet tudományos, az ilyen jellegű ásatások célja az, hogy valamit bebizonyítsanak, vagyis ha az esetleg nem egészen jönne össze, akkor csavarnak kissé a bizonyítás jellegén, mert különben minden munkájuk sikertelen.

Az igazi tudományos munka messze kerüli az ilyen módszert.

Tilos bármilyen koncepcióval hozzákezdeni bármilyen régészeti feltáráshoz, az eredménynek a feltárásból kell következnie és azt sem szabad, hogy a bebizonyosodott tényekhez bármi mást hozzácsapjanak, az tudománytalan találgatás, vagy egyenesen hamisításnak minősül, így nagy valószínűséggel kamu az egész. nagy általánosságban az egész bibliai régészet áltudományos fantazmagória.

2023. máj. 25. 02:29
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/4 A kérdező kommentje:

#1.

Tényszerű Salamon király létezése, ahogy Dávid királyé is. A bibliai nihilisták véleményét rettenetesen nehéz ezzel kapcsolatban igazolni, mivel a Tel Dán-sztélé feltárása óta a minimalista régészek is igazoltan elfogadják. A kérdés pusztán annyi, hogy mi fűződött a nevükhöz. Sziamon fáraó lenne a meg nem nevezett fáraó? Ahogy a bizonyítékokat és a régészek, történészek véleményeit elemeztem két egymásnak ellentmondó tábort hallottam. Sok más közül a két fent említett régész határozottan állítja, hogy Sziamon lenne ez a fáraó, ugyanakkor mások azt mondják, hogy az ábrázolt hadjárat csak egy fikció, és a fáraó dicsőségét élteti, nem volt semmiféle ütközet Gézernél, a fáraó nem győzte le a filiszteusokat, így logikus módon nem is adta Salamonnak Gézer városát. Míg mások ezt egyértelműen elvetik.


Mi a valószínűbb? Kinek van igaza?

2023. máj. 25. 15:50
 3/4 A kérdező kommentje:

#1.

Ezer év múlva egy sem íródott. A négy forrást feltételező Wellhausen elmélete szerint, a Tórának négy forrása van valójában amelyek eltérő időpontokban íródtak. Ezek közül a kettő legbővebb és egyben legrégebbi a J és az E forrás. A Pentateuchus J forrásának keletkezése valamikorra a Kr. e. 9-8. századra tehető. Az E forrás keletkezése a 8. századra tehető. Már nagyon korán összedolgozták a két forrást. Ugyanakkor forrás sokkal régebbi hagyományokat dolgoz fel, amelyek a Kr. e. 12. századig is visszanyúlhatnak. Ezt később kiegészítette még a papi szerző a babiloni fogság alatt a Kr. e. 6-5. században. Ezek nagyon régire visszanyúló történetek, amelyek közül sok olyan van, ami egyáltalán nem viseli a tipikus mitikus jegyeket, például nem jelennek meg a görög, római, egyiptomi, mezopotámiai mitológiára jellemző héroszok, hőselbeszélések, isteni eredetek stb.


A kérdés egyébként nem a Tórával volt kapcsolatos, hanem a Királyok könyvével. Az tesz ugyanis említést erről a bizonyos ütközetről a fáraó seregei és a filiszteusok között. A történet szerint Dávid király nem tudta Gézert, a korábban kánaániták, majd filiszteusok által lakott várost meghódítani. A fáraó (akinek a nevét nem ismerjük, de a fent említett sejtések szerint Sziamon) tudta legyőzni az ott élő filiszteusokat, akivel aztán nagyon jó viszonyt alakított ki Salamon király, érdekházasságból feleségül vette a lányát, így apósától hozományként kapta meg Gézert. [link]

2023. máj. 25. 16:35
 4/4 A kérdező kommentje:

Vannak tanmesék a Bibliában, de vannak történeti témájú könyvek is. A Biblia nem egy homogén könyv. Még a Héber Biblia sem. Van amiben megjelenik egyértelműen a humor is (pl. Ninivében a szarvasmarhák is bűnbánatot tartottak és böjtöltek Jónás alatt), tehát egyértelműen nem a lehető legszigorúbban szó szerint értendő a szerző szerint sem. De a Királyok könyvei konkrétan történeteket mondanak el igazából Izrael első királyaitól egészen a babiloni fogságig. Nincs igazán példázathoz hasonló szerepe, és nem is komolyabb teológiai, művészeti vagy irodalmi téma. Konkrét eseményeket ír le, igaz, nem a mai történeti igényességgel, de megjegyzem: az Iliász, meg Hérodotosz írásai sem felelnének meg a modern történetírás követelményeinek. Ennél a műnél nem is feltétlenül ez volt a cél. A bibliai régészet célja a Biblia történelmének feltárása. A minimalista történészek is bibliai régészek.


Miért minősülne tudománytalannak? Heinrich Schliemann konkrétan az Iliásszal a zsebében indult meg Kis-Ázsiának, és fel is tárta az addig Atlantisszal egy helyre helyezett, mesésnek vélt várost: Tróját. Teljesen természetes, hogy amennyiben van irodalmi forrásunk a korról, akkor alapvetően az alapján kezdünk el vizsgálódni archeológiailag.

2023. máj. 25. 18:46

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!