Kezdőoldal » Tudományok » Természettudományok » Miért van a repülőgépeknél...

Miért van a repülőgépeknél mindíg a szárny alatt a nagyobb nyomás akkor is, amikor azok fejjel lefelé repülnek?

Figyelt kérdés

Azt tudom, hogy a repülőgép azért marad a levegőben, mert a szárny profilja miatt az alatt nagyobb a nyomás. Na de amikor fejjel lefelé repül a gép, akkor megfordul a szárnyprofil, tehát felette kellene hogy legyen a nagyobb nyomás, mégis ilyenkor is fenn marad a gép.

Mi ennek az oka?


2020. febr. 15. 08:51
 1/6 anonim ***** válasza:
62%

te is elolvastad a "ma is tanultam valamit" cikket?

mert abban is leírták, hogy nem tudni, mert pont az ellenkezőjének kéne történnie, ezért vakarják a fizikusok is a fejüket.

esetleg még annyi beleszólhat, hogy a légkörben felfelé haladva folyamatosan csökken a nyomás, tehát magasabb ponton kisebb nyomást mérünk... bár én sem hiszem, hogy ez ekkora méreten jelentős lenne :p

2020. febr. 15. 09:17
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/6 anonim ***** válasza:
68%

***javítom magam, azt írták a cikkben, hogy bizonyos repülőgépek képesek erre, ami sejteti a valós fizikát is:

megfelelő szárnyfelületű repülők megfelelő támadásszögben (a szög amit az irányvektorukkal bezárnak) repülve képesek csak ezt megcsinálni, mert fejjel lefelé is úgy jön ki az aerodinamika, hogy a gép és a szárny alján lesz gyorsabb a levegő mozgása...

[link]

2020. febr. 15. 09:22
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/6 anonim ***** válasza:
40%
Vannak műrepülésre alkalmas gépek, azaz nem minden gép tud fejjel lefelé is repülni.
2020. febr. 15. 10:04
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/6 anonim ***** válasza:
A fejjel lefelé való repülés nem biztos, hogy azt jelenti, amit a kerdésben megfogalmaztál, azaz hogy a szárny alatt magasabb nyomás van, hisz egy műrepülés során süllyedhet is az a repülő a kunszt folyamán. A szárnyprofilt persze úgy tervezik, hogy vízszintes szárnyállás esetén is legyen elegendő nyomáskülönbség a szárny alsó és felső felszíne között a megfelelő felhajtó erő kialakulásához. De felhajtó erő nem csak a szárnyprofilból adódhat, hanem az állásszögből is, és megfelelő állásszög és elegendő sebesség esetén háton is tud emelkedni egy repülő.
2020. febr. 15. 21:37
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/6 anonim ***** válasza:

A műrepülőgépeknél az állásszöggel játszik a pilóta. Látható a szimmetrikus szárnyprofil:

[link]

2020. febr. 16. 01:47
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/6 Wadmalac ***** válasza:

Ez a lényeg.

Az állásszög.


A fejjel lefelé repülő gép szárnyán is a szárny most éppen lefelé néző tetején volna a kisebb nyomás, ami lefelé nyomná, de az orr olyan meredeken mutat felfelé, hogy a szárny tetején keletkező lefelé hatás kevesebb, mint az emelkedési szög miatt felfelé tartás, szóval az eredő inkább előre mutat.

És még egy fontos dolog.


Fejjel lefelé repülve a meredek szögben álló szárny kormánylapátként kényszeríti maga alá az áramló levegőt, a szárny felfelé néző alján meg olyan örvények keletkeznek, mint a normál repülésnél átesésig erőltetett gép szárnyának tetején. Ezek ugyan felhajtóerő szempontjából rosszabbak, mint a normál helyzet lamináris áramlása, de még mindig tudnak kisebb nyomást produkálni, mint a fejjel lefelé repülő gép szárny belépőélénél felgyűlő torlónyomás.


Persze mindennek megvan a hátránya is.

A szárnyon kialakuló örvények állatira lerontják a szárny kormányzó elemeinek hatásfokát, plusz a hátsó vezérsíkokra is örvényesebb levegő érkezik.

Szóval a stabil, magasságvesztés nélküli fejjel lefelé repülés tényleg kívánja a baromi jó pilótát.


Amúgy ez a mutatvány még durvább, itt konkrétan már minden aerodinamikai elem csak kormánylapát, a felhajtóerő szinte nulla, csak a motor ereje és az állásszög együtt dolgozik a gravitáció ellen:


[link]

2020. febr. 17. 09:05
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!