Kezdőoldal » Tudományok » Természettudományok » Newton-nak valóban "fel...

Newton-nak valóban "fel kellett találnia" a gravitációt? >ENNYIRE< buták voltak akkoriban az emberek?

Miközben Newton-nak tényleges, praktikus, máig nagyon fontos alapokat adó, de nem is olyan könnyű/magától értetődő matematikai "találmányai" voltak (pl. közelítési módszerek, amit digitális technikában, számítógépes algoritmusokban is használnak), integrálással kapcsolatos dolgok, stb.), szegénynek még azzal is kellett fáradnia, hogy a pestisben fetrengő (a pestist totálisan maguknak okozó, utcára mindent kiöntő) parasztoknak tudományos tényként leírja, hogy igen, az alma mindig le fog esni, és bármi, amit súlynak érzünk - azaz bármilyen tárgy.

A 6 éves gyerek kinéz a világba, többször látja, és maga is megérti ezt.

De az akkori embernek ezt le kellett írni... mármint annak az elenyésző nagyon kicsi százalékuknak, aki valahogy meg tudott tanulni olvasni.

Mégis hogyan tudtak akkoriban az emberek élni, ilyen gyér szellemi képességek mellett?

2021. febr. 7. 14:18
1 2
 1/13 Mojjo ***** válasza:

Newton matematikai keretbe foglalta a gravitációt. Kvantitatíve meghatározta, hogy mitől és hogyan függ a gravitációs erő.

Csak úgy csípőből nem annyira triviális pl az sem, hogy az erő, ami miatt leesik az alma a földre, ugyanaz, ami pl a bolygókat a pályájukon tartja a Nap körül.

2021. febr. 7. 14:31
Ezt a kérdést magadnak is felteheted. Nem feltalálta, hanem felfedezte, mégpedig hogy milyen törvényszerűsége alapján történik mindez, és az alma ugyanazért esik le a Földre, ami miatt az égitestek keringenek.
2021. febr. 7. 14:32

Az akkori emberek azt tudták, ami a mindennapi életükhöz szükséges volt.

AZ ősember például olyan szinten tudott követ pattintani, majd később csiszolni, amit te 20 év alatt se tanulnál meg.

2021. febr. 7. 15:32

Amúgy attól még, hogy a tárgyak leesnek, egyáltalán nem egyértelmű, hogy ez az erő VÁLTOZHAT.

Hiába mész fel egy magas hegyre, még nem fogod kimérni ezt a picike kis változást.

Mint ahogy az sem egyértelmű, hogy a bolygók e miatt NEM esnek le.

Először azt kellett felismerni, hogy a bolygókat ugyanaz az erő mozgatja, mint a földre leeső dolgokat.

Newton ezeket derítette ki.

2021. febr. 7. 15:40

"A 6 éves gyerek kinéz a világba, többször látja, és maga is megérti ezt."

Ja. :)

2021. febr. 7. 18:05

"Sőt, Newton azt is megmondta, hogy nem csak a Föld vonzza az almát, hanem az alma is a Földet, sőt két alma is vonzza egymást, és megadta, milyen mértékben."

Az már más. :] Ez már kicsit más megvilágításba helyezi a dolgokat.

2021. febr. 7. 18:32
 7/13 2*Sü ***** válasza:

Nyilván mindenki tudja, hogy a dolgok leesnek. De ez itt a földfelszínen annyira a születésünk óta megtanult dolog, hogy természetesnek tűnik, sőt annak a feltételezése tűnik abszurdnak, hogy ha elengedem a teásbögrét, akkor az nem leesni, hanem lebegni, vagy felrepülni fog. A kor emberének – meg amúgy a mai kor emberének is – praktikus tudása van. Nem kell értenie, tudnia, hogy miért és hogyan működnek dolgok, elég annyit tudnia, hogy működnek, és hogy hogyan lehet ez hasznunkra. Egy mai ember sem feltétlenül tűnődik el, hogy hogyan jut el egy Messenger üzenet az egyik telefonról a másikra, mik közvetítik az üzenetet, és honnan tudják, hogy hova kell küldeni. Elég annyit tudni, hogy az üzenet megérkezik a másikhoz, és elég annyit tudni, hogy ez mire jó. Ugyanígy egy középkori jobbágy számára elég tudás volt, hogy vigyázzon, nehogy a fejére essen valami.

Hogy *miért* esnek le a dolgok az már egy egészen más tészta. Ezt a kérdést már kevesebben tették fel. Az ókorban viszont születtek válaszok. Nem a mai értelemben vett tudományos igényű, de a kor felfogása alapján elfogadható válaszok. Ugye a négy/öt elem tana szerint a különböző dolgok négy/öt alapvető elemből épülnek fel. Most hagyjuk kicsit az ötödik elemet. A négy elem a föld, víz, levegő, tűz egyrészt lefedi a halmazállapotokat. Illetve ezek megfelelő rétegben vannak, minden a maga rétegéhez vonzódik. A kő elsüllyed a vízben, mert a föld elem lejjebb akar kerülni a víznél. A tűz felfele száll, mert az a legfelső réteg, ugye ott a Nap, meg a csillagok. A levegő felfelé törekszik a vízben, mert a víz felett van. A mai tudásunk alapján nyilván megmosolyogtatónak tűnő kép ez, de amúgy a modell annyira nem rossz ám, hétköznapi jelenségeknek egy jelentős részére meglepően jó magyarázat. Az ókorban sem voltak hülyék, ők is a hétköznapi tapasztalataik alapján „matekozták” ki a négy/öt elem tanát.

Persze a kutakodásnak volt folytatása, de eljutunk Newtonig, aki erőként tekintett a gravitációra. Eltekintett attól a kérdéstől, hogy mi okozza a gravitációt, inkább fogta meg a kérdést úgy, hogy milyen hatást fejt ki a gravitáció, mitől függ ennek az erőnek a nagysága, iránya, tehát a mai tudományos módszertant megalapozva nem kvalitatív, hanem kvantitatív természetű leírását adta meg a gravitációnak, ami egyszerre magyarázta a hétköznapi, földi jelenségeket is, de egyben jól modellezte le az égitestek mozgását is. Ez az, amit Newton tett. Nem találta fel a gravitációt, hiszen nem találmány az, nem az ember hozta létre. Tulajdonképpen még az is nézőpont kérdése, hogy felfedezte-e gravitációt. Inkább lehet úgy fogalmazni, hogy megalkotta a gravitáció koncepcióját, amivel jól modellezhető többek között az is, hogy a dolgok leesnek. Illetve néha nem esnek le – pl. a hőlégballon, illetve az asztalra tett kődarab –, de erre is hat a tömegvonzás ereje, csak van egy nagyobb ellentétes irányú erő, amivel együtt az eredő erő nulla, vagy egy felfele mutató irányú erő.

2021. febr. 7. 21:55
 8/13 Wadmalac ***** válasza:

">ENNYIRE< buták voltak akkoriban az emberek?"

Hm, akkor mi a véleményed azokról, akik ma kételkednek benne?

2021. febr. 8. 10:08