Kezdőoldal » Tudományok » Természettudományok » Mennyi oxigén kell a sátorfűté...

Mennyi oxigén kell a sátorfűtésnek?

Figyelt kérdés
Vettem egy sátorfűtést. Mindenhol csak azt írják ,hogy ügyelni kell a megfelelő szellőzésre. De azt sehol nem tudtam eddig megnézni, hogy az pontosabban mit jelent. 227 grammos Bután palackról üzemel. 4 órát fűt egy palackal (+-10 perc). A kocsi ajtaja sarkig nyitva volt amíg ment. Nem mertem bezárni. Tehát 56,75 gramm Butánt éget el egy óra alatt. Annak mennyi oxigén kell? Van olyan éjjeli őr aki azt mondja hogy Ő csak két ablakot húz le olyan 1-2 centire egymással átlósan (Suzuki Swift méretű kocsiban) az ablak 40 centi széles. Az elég lenne? Mert lehet hogy 15-20 percenként kiszáll cigizni és ahogy az ajtót nyitja az alatt az 5 másodperc alatt szinte a kocsiban lévő teljes levegő ki cserélődik, és ezért van még életben. Nem pedig mert az a kétszer 80 négyzetcentiméter szellőzés elég lenne neki. Meg ezek hazudoznak össze vissza. Én nem adok olyan sokat a szavukra, hogy lehet elalszok miattuk a kocsiba. A kocsi (Suzuki Swift) kb 1 légköbméter lehet. Tehát kb meddig húzzam le az ablakot hogy legyen megfelelő szellőzés, de fölöslegesen ne pazaroljam a meleget? Hány centire kb? Plusz még ugye én is a kocsiba vagyok tehát nekem is kell oxigén.

#kémia #oxigén #Sátorfűtés #Bután gáz égése
2021. ápr. 13. 02:09
1 2
 1/14 anonim ***** válasza:
100%
Nem a levegő a gond, hanem a termelődő CO2 és CO. Előbbi levegőnél nehezebb, tehát cseszheted a mgasan lehúzott ablakod, s mivel a fűtés nyilván a padlón lesz, nyilván el is lepi, onnantól fogva jöhet a CO. Szó szerint életveszélyes amit akarsz. Vegyél egy aggregátort és fűts árammal.
2021. ápr. 13. 06:48
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/14 anonim ***** válasza:
Hat nem leszel hosszu eletu, ha ezt kiprobalod.
2021. ápr. 13. 08:15
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/14 anonim ***** válasza:

Egyik oldalon húzd le az ablakot egy kicsit, a másik oldalon nyisd ki sarokig az ajtót. A lényeg, hogy a CO nehezebb a levegönél, ezért a légtér alsó részény gyülik fel. akkor tud eltávozni a kocsiból, ha alul is van nyílás. Ha csak felül van nyílás akkor megtelhet a kocsi, és elalszol, rosszabb esetben CO mérgezést kapsz.

Lakásban is ha megszólal a CO riasztó az az eljárás, hogy ki kell nyitni az ablakokat ÉS AZ AJTÓT, ekkor az ablakon friss levegö jön be, az ajtón keresztül pedig "kifolyik" a CO.

2021. ápr. 13. 08:16
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/14 anonim ***** válasza:

*

lehetöleg a fütés mellett legyen nyitva az ajtó

2021. ápr. 13. 08:23
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/14 A kérdező kommentje:
Köszönöm a gyors válaszokat. Magamon semmi képen nem kísérletezem ki hogy mennyi az elég, hanem inkább legyen hideg a kocsiban de biztosra megyek hogy nem kerül be szénmonoxid a tökéletlen égés miatt. Abba gondolkoztam még , hogy veszek két szénmonoxid érzékelőt. Egy drágábbat meg egy olcsóbbat a biztonság kedvéért. Beteszem mind a kettőt a kocsiba ablakokat felhúzom fűtést beindítom és kívűlről figyelem hogy mi lesz. Mikor riasztanak be a készülékek. Aztán ki szellőztetem a kocsit és ugyan ezt meg ismétlem két centire lehúzott ablaknál. Ha annál is beriaszt akkor újból de mondjuk már négy centire húzom le és így tovább. Egészen addig amíg eltelik úgy egy óra hogy nem riaszt be akkor annyira húzok le DE két ablakot! De a többi őr az fűt vele és nem is számolgatnak meg nem is foglalkoznak ilyennel. Van aki ÁLLÍTÓLAG ! Csak késhegynyi re húzza csak le. És még élnek aztán arra is mondták hogy ne higyek neki mert indítgatja a kocsit (mármint kocsival fűt). Az aggregátoron Én is gondolkoztam. Próbáltam már fűteni teamécsessel meg szinte mindet kipróbáltam már amit ki lehet. Indítgattam már Én is a kocsit számolgattam. Az agregátort még nem próbáltam. Eddig a sátor fűtés tűnt a legjobbnak (értsd: árában az adta a legtöbb meleget.) Csak az a leg veszélyesebb is. Még sarkig kinyitott ajtónál is melegebb volt a kocsiba mint pl a mécseseknél. Ott az ablakot olyan 20 centire húztam le. 5 mécses égett de talán egy lehheletnyit volt melegebb a kocsiba mint kint. Egy mécsesre 20 wattot számoltam hogy annyit fűthet. Hát az semmi ha kint csak 2-3 fok van. Az aggregátor és a kocsi(saját) fűtése azért nem a legjobb mert a leg gazdaságosabban szeretném Én is kihozni az egészet. Hogy ne ingyen üljek kint. Vagyis hogy el költsem fűtésre azt amit keresek. Gázzal 100 forint/óra (400 forint egy 227g palack). Namost ugye egy 600 forintos órabérből kell az egészet ki gazdálkodni. Úgy hogy valami maradjon is. Meg kaja, meg a benzin (amíg a helyszínre megyek). Ezért járnék utána hogy mennyi levegő kell hogy ne legyen se széndioxid, se szénmonoxid a kocsiba.
2021. ápr. 13. 09:45
 6/14 A kérdező kommentje:

#3

Én a sarkig kinyitott ajtót úgy értem hogy teljesen ki volt nyitva, amennyire csak lehetett.

Te a sarokig ki nyitottat úgy érted ,hogy csak résnyire?

2021. ápr. 13. 09:48
 7/14 anonim ***** válasza:
90%
En a helyedben inkabb egy jol szigetelo halozsakot vennek. Ha mar ugysem a munkadat vegzed mert helyette alszol az autoban, legalabb kenyelmesen tedd.
2021. ápr. 13. 10:35
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/14 anonim ***** válasza:

A gázos fűtést én sem tartom jónak, mert magasabb lesz a CO és CO2 szint, mint az egészséges. Vagy ha lehúzol 2 ablakot 5 centire, akkor kimegy a meleg. A CO és CO2 nem fog rétegeződni felülre ill. alulra, már a legkisebb légmozgás is elkeveri, ami mindig van egy kocsiban.

Én is a hálózsákot és ülésfűtést, ha kell, plusz fűtőpárnát ajánlok. Még ha plusz akkut hordasz (és macerás töltögetni), akkor is jobb megoldás.

2021. ápr. 13. 13:35
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/14 anonim ***** válasza:
100%

Látom az elején több válaszolónál előkerül az a tévhit, hogy egy nyílt lánggal üzemelő rendszernél egy zárt kasztniban (helyiségben, dobozban) szétülepszik az égéstermék, és alul összegyűlik a széndioxid, felül meg a szénmonoxid. Gondolom a legtetején az egésznek meg a vízpára fog úszni, mert az a legkisebb moltömegű, és csak a plafon fog párásodni, az ablakok nem. És gondolom, hogy ha már az égéstermék szétszeparálódik, akkor a levegő sem ússza meg, és az is szétülepszik nitrogénre és oxigénre.

Nos ez természetesen szamárság.

A széndioxid egy nem szellőző zárt borospincében valóban össze tud gyűlni a pince aljában, ahol a széndioxid lassan fejlődik a mustból, vagy a cefréből, és a széndioxid hőmérséklete hasonló a pince hőmérsékletéhez. Ott ez az alul összegyűlés fizikailag lehetséges!

De ha ugyanez a pince nem borospince, hanem a pincében egy szieszta gázkályhát üzemeltetsz, és az égéstermék több száz fokos, akkor nyilván az égéstermékek felfelé szállnak (mint a hőlégballon) és átkeverik az egész pince légterét, és a végén teljesen egyenletesen oszlanak el a légtérben.


De visszatérve a kérdező kérdésére:

2 C4H10 + 13 O2---> 8 CO2 + 10 H2O

116 g bután 416 g oxigént visz el az egyenlet szerint, akkor a te 227 g butánod nagyjából 815 g oxigént vesz fel. Na a te egy köbméteresnek saccolt kocsidban olyan 1300 g levegő van, aminek csak 21 tf%-a oxigén. Ehhez viszonyíts.

Szóval valóban életveszélyes játék ezzel fűteni, mert az oxigén fogy, a széndioxid koncentráció nő, és egy pár százalék széndioxid már elég a fejfájáshoz, rosszulléthez, eszméletvesztéshez, ha ez hosszú távon lélegzed be. Ráadásul ez egyéni érzékenységtől függ. (Nyilván a kilélegzett széndioxidban dúsabb levegőmmel is lehet mesterséges lélegeztetést adni, újraélesztés miatt. De tartósan ezt szívni nem egészséges...)

Azt, hogy mennyire húzd le az ablakot, amiatt nem lehet megmondani, mert a szél, a külső légmozgás mindent űberel. Ha szél van, akkor valóban elég 1 centire mind a két oldalon. Akkor van légcsere. De mi van akkor, ha most szél van, beállítod, elalszol és megszűnik a szél?!?

Ha nézed a kémiai egyenletet, akkor ez egy térfogat növekedéssel járó reakció. A gázod palackban van, azt hanyagoljuk el. Így akkor 13 mol anyagból 18 mol gáz képződik. Ha nincs szél és csak felső ablakrés van, azon csak kifelé áramlás lesz a térfogat növekedés miatt. Friss levegő nem keveredik be. Ahhoz alul is kellene rés, hogy a kürtő hatás révén átszellőzzön a kasztni belseje. Mondjuk egy távtartóval 2 cm-es résnyire kitámasztani a nyitott ajtót. Akkor felül távozna az elhasznált meleg-levegő, és alul tódulna be a friss. Itt nyilván megint konkrét mérések kellenének, hogy mekkora a kinti- és a benti levegő hőmérséklet különbsége, milyen a rés, és még tucatnyi dolog, ami befolyásolja a dolgot.

Én bontós, vagy autószerelő haverral venném fel a kapcsolatot, hogy ebbe a kocsiba mennyiért lehetne egy bontott állófűtést beszerelni. Az nem ilyen életveszélyes módszer, mint a belső oxigént zabáló sátorfűtés.

2021. ápr. 13. 14:28
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/14 A kérdező kommentje:

#7

Miből gondolod hogy alszik a kocsiban?

Te azt tenéd?

Lehetne aludni mert nem lenne probléma, az a lényeg hogy ne tűnjön el semmi. Ha úgy őrzi meg valaki ,hogy elmegy a templomba imádkozni miatta és utána egész este otthon van, az Ő dolga. A lényeg hogy reggelre ne hiányozzon semmi.

De szándékosan jól ki pihenve megyek oda (jó sok kávéval). Így tudom , hogy ha állmosságot éreznék akkor az nem a fáradság miatt van. És ezért se mernék aludni.

A hálózsák nem jó. Mert attól még a kocsiban ugyan azt a hideg levegőt szívom be egész este. Ha kint csak 0 fok van, akkor a kocsiban is jég hideg minden amihez hozzá érek. Elemlámpa, innivaló, tablet , telefon, minden. Volt hogy a kávé olyan hideg volt mint ha a hűtőből vettem volna ki. És igen jól látod tablet meg okos telefon is van. Akik lakókocsiban vannak azoknak még lapos tévéjük is van, vette nekik a cég meg van fent egy parabola. Remélem nem gond.

2021. ápr. 13. 17:42
1 2

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!