Kezdőoldal » Tudományok » Természettudományok » Bicikli működésére van már...

Bicikli működésére van már magyarázat?

Figyelt kérdés
Googleban sokféle választ olvasni, van ahol azt írják hogy a kerékpár működését ma még mindig nem érti a tudomány, valahol meg írják, érti a tudomány. Viszont az nem nagyon van leírva hogy hogy működik. Van ahol azt írják hogy a giroszkopikus erő, de van ahol azt írják hogy annak semmi köze hozzá.
2022. aug. 12. 08:58
1 2
 1/12 anonim ***** válasza:
94%

Valóban nem a girószkóp hatás a lényeg, hanem a kormány tengelyének hátrafelé döntöttsége.


"While gyroscopic and caster effects may contribute to balancing the bicycle, they are not the root cause. J. D. G. Kooijman and his collaborators confirmed that the root cause is a front-loaded steering geometry. A front-loaded steering geometry means that the steering shape of the front wheel and frame on a bicycle is constructed such that the front of the bike falls faster than the back. If the bike starts to tilt to the left after hitting a bump and succumbing to gravity, the front wheel falls to the left faster than the rest of the bike. As a result, the bike turns left. The amazing part is that turning the front wheel to the left causes the momentum of the bike to snap to the right because of centrifugal force (just like you are thrown to the right side of your car when making a quick left turn). The right lurch of the bike compensates for the initial fall to the left and the bike ends up straight again. The fall becomes self-correcting because of the front-loaded steering geometry."

[link]


kb. guglival: "Bár a giroszkópos és görgős hatások hozzájárulhatnak a kerékpár egyensúlyához, nem ezek a kiváltó okok. J. D. G. Kooijman és munkatársai megerősítették, hogy a kiváltó ok az elölről terhelt kormánygeometria. Az elölről terhelt kormánygeometria azt jelenti, hogy a kerékpáron az első kerék és a váz kormányalakja úgy van kialakítva, hogy a kerékpár eleje gyorsabban dől oldalra, mint a hátulja. Ha a kerékpár balra billen, miután bukkanóra futott, és engedett a gravitációnak, az első kerék gyorsabban "esik" balra, mint a kerékpár többi része. Ennek eredményeként a kerékpár balra fordul. Az elképesztő, hogy az első kerék balra forgatásával a bicikli lendülete jobbra megy a centrifugális erő hatására (akárcsak az autó a jobb oldalára lökődik, amikor gyorsan balra kanyarodik). A kerékpár jobb oldali dőlése kompenzálja a kezdeti balra zuhanást, és a kerékpár ismét egyenesbe kerül."


+ [link]

2022. aug. 12. 09:49
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/12 anonim ***** válasza:
16%
Senki sem tudja eztet
2022. aug. 12. 12:59
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/12 EagleHUN ***** válasza:
24%

Megfejtették már:

https://www.youtube.com/watch?v=9cNmUNHSBac


A lényeg hogy az ember amikor megtanul kerékpározni akkor nagyon apró mozdulatokkal kompenzálja a dőlést. Észre sem vesszük.

A fenti videóban random blokkolták menet közben a kormány egyik vagy másik irányba való elfordíthatóságát. Tehát megy a kerékpárral az alany és hirtelen nem tud semennyit sem mondjuk balra fordítani. Az eredmény gyakorlatilag azonnali esés.


A másik bizonyíték erre ha ember nélkül teljesen sík és sima úton akármennyire egyenesen lököd is el a kerékpárt egyik esetben sem gurul szinte semennyit hanem elindul balra vagy jobbra (egyes leírta a jelenséget) és eldől.

Na most ha giroszkópnak vagy magának a kerékpárnak lenne bármi köze az egyenesben maradáshoz és hosszas guruláshoz akkor ezt az ellökést kellően sokszor elvégezve (statisztikailag) kellene olyan esetnek lennie amikor valóban egyenesen gurul és hosszasan. De nincs ilyen semmilyen körülmények közt. Mindig borul a magára hagyott kerékpár.

Vagyis az ember az aki egyensúlyban tartja.


Visszatérve egyes magyarázatához alapvetően nem rossz meglátás. Viszont nem az oka az egyenesben maradásnak csupán annak egy kis technikai részlete arról hogyan kompenzálgat a kerékpározó ember.

Részben ezzel a bedöntögetéssel.

Részben meg sok minden mással is.


Már ha csak a térdeid teszed kintebb vagy bentebb hajtás közben annyi súlyt teszel át egyik oldalról a másikra ami bőven elég az egyensúlyban tartáshoz.

2022. aug. 12. 17:49
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/12 anonim ***** válasza:
22%
Kisebb sebeségnél egyértelműen a folyamatos kormányzás tartja egyensulyban a kerékpárt. Ez a legjobban sétatemponál látszik, ahol intenziven kell kormányozni, hogy elne döljön az ember. Viszont nagyobb sebeségnél kb 20 km/h oránál, már a giroszkop hatás stabilizál. Ekkora sebeségnél gond nélkül lehet elengedett kormánnyal, tehát kormányzás nélkül, kilométereket kerékpározni.
2022. aug. 12. 18:33
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/12 anonim ***** válasza:
69%
Mint a fentiekből is látszik több fizikai hatás is belejátszik. Természetesen a konteósok kiválasztanak egyet és rámutatnak, hogy azzal nem lehet magyarázni teljes mértékben, ezért még nem értjük a működését! Lehetőleg minél nagyobb betűkkel kiírva. Így sok kattintásra tesznek szert, ami valójában a céljuk...
2022. aug. 12. 21:14
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/12 EagleHUN ***** válasza:

#4 írtam is hogy "Részben meg sok minden mással is." meg hoztam rá példát a térdeddel vagyis a lábaddal is csinálod. Meg például a testeddel és a kezeddel is csinálod. Amikor elengeded a kormányt akkor a kezednek, lábadnak és testednek megnő a jelentősége (nagyobb mozdulatokat is tesznek) és azzal kompenzálsz.


Van egykerekű bicikli is.

Annak kormánya sincs, nincs nagy átmérőjű kereke ami erősítené a giroszkóp hatást, nem megy gyorsan a legtöbb ember vele. Mégsem dől el.


Továbbá a giroszkóp hatást is akkor értelmezzük kicsit.

A jelenségnél a pörgés síkjából nehéz kifordítani a kereket. ráadásul az egyik irányba nehezebb a másik irányba könnyebb.

Viszont a kerékpár mindkét kereke ugyanabba az irányba forog ezért a kerékpárt (amikor valóban fellépne ilyen hatás) az egyik irányba nehezebb lesz kanyarodni és bedönteni amíg a másikba könnyebb!


Ez azt jelenti ha erősödik ez a hatás egyre kormányozhatatlanabb a kerékpár. Olyan 50 és 100km/h óra közötti sebességnél már érezhetően tényleg fellépnek ilyen erők kerékpárnál de ott meg már a lendületmegmaradás is jelentősen nehezíti vagy ellehetetleníti a kanyarodást. Azért csak ilyen nagy sebességeknél lép fel "érezhetően" mert a kerékpár kerekei nagyon könnyűek a többi hordozott tömeghez képest is.


A motorkerékpároknál a főtengely és a váltó fogaskerekei sokkal nagyobb sebességgel való forgásukkal (tervezetten) ellenkompenzálják a kerekeinek hatását!


Az alábbi videóban is a kerékpár kerekének tömegét növeli a demonstrációhoz azért mert nem tudta volna annyival forgatni a könnyű kerékpár kereket hogy egyáltalán demonstráljon vele.


[link]


//Respect #5//

2022. aug. 14. 00:01
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/12 anonim ***** válasza:
100%

"ráadásul az egyik irányba nehezebb a másik irányba könnyebb."


Ez téves, bármelyik irányba ugyanakkora erő ébred ha megprobálod a kifordítani a forgásisikjából.

2022. aug. 14. 15:35
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/12 anonim ***** válasza:

Nagyobb sebességnél pedig a giroszkóp hatás is játszik.

Ha balra döntöd a vázat, a kormány is befordul balra.

Próbáljátok csak ki otthon.

Pörgesd be a bicaj első kerekét a levegőben, döntsd meg a vázat, látod hogy fordul a kormány rögtön.

Most ismételd meg, de úgy hogy hátrafelé pörgeted a kereket, es látni fogod, hogy most nem a vázdöntés irányába, hanem ellentétesen fordul a kormány.

Ilyen egyszerű, nem kell elhinni minden áltudományos fasságot, ha egy ilyen egyszerű problémába ütközöl, végezd el a saját mérésedet.

2022. aug. 15. 16:48
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/12 anonim ***** válasza:

A futóműgemoetria csak az egyenesbe visszatérítésért felel, tehát a kormány visszaáll egyenesbe magától (de attól még elesel, ha dőlsz).

Egy kerékpárt akkor lehet könnyen "vezetni" és pl. kéz nélkül kanyarogni vele, ha a giroszkóphatás és a futóműgeometria egyensúlyban van.

2022. aug. 15. 16:53
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/12 anonim ***** válasza:

#3: ezt a videót a BMX-em nem látta, igaz akkor meg youtube sem volt.

Konkrétan azon versenyeztünk, kinek gurul messzebb a cangája, mikor leugrik róla menet közben. Há elég szép távok jöttek össze anélkül, hogy bárki kormányozta volna a bicókat, ráadásul mindezt terepen, nem sima aszfalton.

2022. aug. 15. 17:39
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!