Kezdőoldal » Tudományok » Természettudományok » A levegőrészecskék általános...

A levegőrészecskék általános rezgése miatt tudnak repülni a repülőgépek?

Figyelt kérdés

A részecskék alapvetően folyamatosan minden irányba össze-vissza rezegnek. A nyomás tulajdonképpen a részecskék környezettel való ütközéséből adódik.


Vannak részecskék a repülő szárnya alatt, amik felfele irányba ütődnek neki a szárnynak, és vannak részecskék a szárnya felett amelyek lefele irányba ütődnek neki a szárnynak. És ez a kettő erő, ha áll a repülő, akkor kiegyensúlyozza egymást.


De ha elindul a repülő, (és a levegőrészecskék közötti távolságok nem nyomódnak össze vízszintes irányba), akkor a szárny alakja miatt kénytelenek a szárny feletti részecskék gyorsabban haladni vízszintesen, mint a szárny alatti részecskék, mivel nagyobb utat kell megtenniük ugyanannyi idő alatt.


Na és ebből kéne hogy következzen, hogy mivel gyorsabban haladnak a szárny felett a részecskék (vízszintes irányba), ezért egyre inkább (vízszintesbe) irányított lesz a mozgásuk az összevissza ütközés helyett, vagyis lefele is kevésbé fognak ütközni a szárnnyal.


Így a szárny alatti részecskék random fölfele irányuló ütközései tudnak érvényesülni. És valamiért nagyobb erőt fejtenek ki, mint a repülő súlya.


Vagyis ezért repül a repülő? Ez egy jó vagy rossz gondolatmenet?



nov. 4. 18:13
1 2
 1/11 T. Feri ***** válasza:
92%

Nem. A molekulák rezgésének semmi köze hozzá. A szárnyprofil, és az utazási sebesség együtt eredményez felhajtóerőt.

[link]

nov. 4. 18:44
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/11 anonim ***** válasza:
83%
De igen. Technikailag a levegő nyomása felbontható egy statikus és egy dinamikus összetevőre a gép haladásakor, de fizikailag csak nyomás van, ami nem lenne, ha a légrészecskék nem pattognának összevissza (hanem leülnének a földfelszínre, kicsit unortodox értelemben vett légóceánt képezve).
nov. 4. 18:50
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/11 anonim ***** válasza:
100%
Bernoulli likes this post.
nov. 4. 18:53
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/11 T. Feri ***** válasza:
54%
Teljesen szükségtelen a levegőmolekuláknak rezegni. Az abszolút nulla fok közelében is működne a repülő. A szárny elmozdítja a levegőt, ebből adódik a felhajtó erő. Ez a mozgatás akkor is működne, ha lamináris az áramlás, sőt akkor hatékonyabb.
nov. 4. 18:58
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/11 anonim ***** válasza:
100%

#2. vagyok. Érdekesség: Tudjuk, hogy adiabatikus kompresszió során a gáz felmelegszik. Egyszer (fizikatanulmányaim során) levezettem (és még egy darabig magam sem bírtam elhinni), hogy ezt a felmelegedést pontosan az okozza, hogy ahogy az edény fala (pl. dugattyú) befelé közlekedik, a fal mozgási sebessége minden hozzáütköző gázrészecskét egy kicsit nagyobb sebességgel ver vissza, mint ahogy érkezett, és ezek a kis sebességnövelések jelentékenyen felhalmozódnak, mert igen sokszor ismétlődik meg a dugattyúval való ütközés.

Ez jól mutatja a makromozgások (áramlástan) és a kinetikus gázelmélet összekapcsolódását.

nov. 4. 19:02
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/11 anonim ***** válasza:

#2 vagyok megint. T. Feri, köszi, így most értelek, hogy egy abszolút nulla fokos folyadékban is létrejönne a szárnyra ható felhajtóerő. Ennyiből valóban leválasztható a hőmozgástól.

Ahogyan akkor is létrejönne, ha egy zsák lisztben mozgatnánk egy ferdén tartott szárnyprofilt. Ott nincs abszolút nulla fok, de nem is kell, a lisztszemcsék nyugvó helyzete a lényeg.

nov. 4. 19:08
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/11 T. Feri ***** válasza:
#5 Az egy másik eset. A levegő akkor is összeütközik a nagy sebességű szárnnyal, ha nem rezeg. És nem csak a szárnyprofil számít, hanem a szárny dőlésszöge. Ha a szárny felfele dől, akkor a levegő a szárny alsó részének ütődik, és felfele nyomja a szárnyat.
nov. 4. 19:13
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/11 A kérdező kommentje:
De akkor nem a szárny feletti és alatti levegő sebességkülönbsége okozza itt a fő nyomáskülönbséget, hanem pusztán az hogy az alsó rész olyan szögben áll hogy több levegővel érintkezik?
nov. 4. 19:41
 9/11 anonim ***** válasza:

Mindkettő.

Sebességkülönbség viszont a szárnyprofil miatt lesz, nem pedig a levegő eredeti sebessége miatt. A szárny alatt több hely van, ott lassúbb lesz a levegő.


"több levegővel érintkezik?"

Nem ez számít! A dőlés miatt lefelé löki a levegőt, ezért egy felfelé mutató erő hat rá.

nov. 4. 22:42
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/11 anonim ***** válasza:
51%
Aztán persze ott van a nagy sebességű átesés jelensége is, amikor a szárny felső részén az áramlás sebessége eléri a hangsebességet. Akkor bizony megszűnik a felhajtóerő. Ebből az állapotból igen nehéz kihozni a gépet, hiszen zuhanni kezd, ami szintén növeli a sebességet...
nov. 5. 00:34
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

További kérdések:




Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!