Kezdőoldal » Tudományok » Természettudományok » A dinamónál mi az a kommutátor...

A dinamónál mi az a kommutátor és a szénkefék hogyan veszik le az egyenáramot?

Figyelt kérdés

2014. jan. 15. 19:30
 1/5 anonim ***** válasza:
100%

"Kommutátor, áramfordító, egyenáramú dinamók és motorok, valamint bizonyos fajtájú váltóáramú motorok tengelyére szerelt, vele együtt forgó, egymástól elszigetelt vörösréz-szegmensekből álló henger." De utána néztem, és a dinamónál, ami ugye a forgási energiát alakítja elektromos energiává, ott kollektor a neve a két elszigetelt félgyűrűből álló csúszógyűrűnek, és a motornál, ahol meg az elektromos energia alakul forgási energiává, ott kommutátor a neve ugyanennek. A szénkefék pedig már nem forognak együtt a forgórésszel, azok fixek, és hogy a dinamó forgása közben a vezetékek ne "csavarodjanak" rá a dinamó forgórészére, ezért van szükség erre a speciális megoldásra, ahol a forgó kommutátoron csúsznak a szénkefék, amik már álló helyzetűek, és ezekről vezetik el az áramot a vezetékek. Vagyis a forgórész és az állórész határa a kommutátor és a szénkefék között van. Ugye kettő szénkefe van, és az egyikről a pozitív, a másikról a negatív töltést vezetik el 1-1 vezetékek. Vagyis az indukcióval keletkező váltóáram egyenirányítódik pont azért, mert amint a forgórész tekercsében megváltozik az áramirány, a kommutátor is elfordul a csúszóérintkezők (szénkefék) alatt, és a dinamót úgy építik meg, hogy pont amikor az áramirány megváltozik, akkor csúsznak át a szénkefék is az egyik félgyűrűről a másikra, és így csak a forgórész tekercsében van váltóáram, kívülre, a szénkefékről már egyenáram vezethető el. Itt van egy jó kis ábra a kommutátorról, és a rajta csúszó szénkefékről:


[link]


Vagyis a forgórész tekercsének vezetékének egyik vége az egyik félgyűrűhöz, a másik vége a másik félgyűrűhöz csatlakozik fixen, mert ezek együtt forognak, tehát nincs gond a "csavarodással", a külső álló helyzetű vezetékek viszont nem rögzülhetnek fixen a forgórészhez, mert rácsavarodnának, úgyhogy ezek súrlódnak a kommutátoron. Így érthető?

2014. jan. 15. 20:24
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/5 A kérdező kommentje:
Köszönöm a válaszod! :) A szénkefék miért pont szénből vannak? Miért nem pl. vasból? Ha az súrlódik akkor úgyanúgy elvezeti az áramot, vagy nem?
2014. jan. 15. 20:47
 3/5 Wadmalac ***** válasza:
100%

Áram elvezetésére jó lenne a szénkefe vasból, rézből, aluból is.

Csakhogy a súrlódás, kopás nagy úr.

Ha vas lenne az átadó felület is, szépen elesztergálná a kommutátort.

Ha alu, réz vagy egyéb puhább fém lenne, akkor a kommutátor nem kopna annyira, de a kefe anyaga felkenődne a kommutátorra, beülne a szegmensek közé és az elszigetelt lemezeit összezárlatolhatná.

A szénkeféből ami lekopik, az elporlik és a motor hűtő szellőzése kifújja a port, kisebb a zárlat veszélye.

2014. jan. 16. 07:18
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/5 A kérdező kommentje:
Köszönöm szépen a válaszaitokat, sokat segítettek! :) Ment a zöld kéz!
2014. jan. 16. 20:52
 5/5 anonim ***** válasza:
Használj BLDC motort, az sohasem romlik el!
2016. okt. 15. 17:12
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!