Kezdőoldal » Tudományok » Természettudományok » Milyen matematikat (vagy...

Milyen matematikat (vagy fizikat) alkalmaztak a spanyol es hoditok hajoik megepitesekor?

Figyelt kérdés

Olvastam hogy a britteknek silany minosegu hajoik voltak (szetestek, elsullyedtek) es amikor sikerult szert tenniuk egy spanyol vagy francia hajora, akkor szoszerint lemasoltak a tervezeset, mert azok sokkal megbizhatobbak es gyorsabbak voltak.


Van esetleg errol valami dokumentum hogy hogy kellett (fabol) felepiteni ezeket a hajokat es milyen (statikai es egyeb) szamitasokat vegeztek?


2018. aug. 21. 22:28
 1/3 Wadmalac ***** válasza:
60%

Akkoriban a hajóépítés nem nagyon használt mai értelemben vett szilárdságtani számításokat.

Az építés empirikus alapokon folyt, a korábbi modellek voltk mindig az alapjai az újaknak.

A brit hajóépítés lemaradása nem igazán a szilárdságtani, hanem a tapasztalati építési alapok hiányossága miatt volt elmaradottabb.

A spanyol, portugál óceáni hajóépítés jócskán alapozott a korábbi több évszázados földközi-tengeri hajóépítési hagyományokra (pl. arab mediterrán hajózásra), a briteknek nemigen volt ilyenjük, mármint hosszú hatótávra, nagy vízkiszorításra és ezzel nagy szállítási kapacitásra képes hajózási múltjuk.

Nem a szilárdságtanban volt a hiányosság, hanem a bevált hajóépítési praktikákban, például az eresztékes és szegelt elemrögzítések megfelelő kombinációjában.


Egyébként én túlzásnak érzem azt állítani, hogy a brit hajóépítés gyenge volt. A brit és francia luggerek sokáig uralták a kontinensközeli vizeket, hadi és kalózkodási célra is igen jó, gyors, stabil, fordulékony hajók voltak és remekül bírták a viharos időjárást (ennyit a szilárdsági hiányosságokról).

Egyszerűen csak azok nem voltak jó alap az "igáslóvá" fejlesztésre, kereskedelmi, nagy kiszorítású hajók építésére alkalmatlan volt a technológiájuk.

2018. aug. 22. 10:43
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/3 anonim ***** válasza:
56%

A spanyolok valóban nagyobb tapasztalattal rendelkeztek a hajóépítésben és tényleg főleg a Földközi tengeri hajózási tapasztalatokra alapoztak, de voltak portugál, holland hajóik is, karavellák és karakkák, mint például Kolumbusznak.

A Földközi tengeren gyakori a szélcsendes időszak, ezért sokáig evezős gályák voltak elsősorban alkalmazva, ezeket növelték meg a spanyol, olasz hajóépítők, beleértve Velencét is, a hajózás fejlődésével. Ezek a hajótípusok nehézkesebben közlekedtek az óceánon, kevésbé lehetett velük manőverezni.

A francia haditengerészet Richelieu nevéhez fűződik, ő létesített először hadiflottát, amit a hollandokról koppintottak, bár kereskedelmi hajózásuk volt, de akárcsak a briteknek, az sokáig part menti hajózásra volt csak jó, az első atlanti vizeken is biztonságosan közlekedő hosszútávú közlekedésre alkalmas hajók a holland és portugál nemzetekhez köthetők, de a holland hajóminták hamarosan uralták ezt a szegmenst.

A britek hajói kisebbek voltak, de jobban manővereztek, köszönhetően az általuk alkalmazott kötélzet és vitorlázat fejlesztéseinek, és tűzerejük is nagyobb volt a spanyolokénak.

A spanyol armada lassan vánszorgott az atlanti óceánon, még a jobb, gyorsabb hajóiknak is alkalmazkodni kellett a lassúbb, nehézkes járművekhez.

Drake szélsebesen csapott le rájuk és távolról lőtte miszlikbe a spanyol gályákat, galeonokat, lévén nagyobb hordtávolságú ágyúkkal felszerelve a flottája, gyújtóhajókat eresztett a spanyolok közé és minden téren jobban vezette a biteket, mint a spanyol flottát Medina Sidonia herceg, aki nem volt tapasztalt hajós, szétverte a sokkal nagyobb armadát, végül az Atlanti óceán adta meg a kegyelemdöfést a spanyol flottának, amelynek hajói többségében nem az atlanti vizekre volt tervezve.

Végül a brit hajóépítés lett a világon az uralkodó, kezdeti lemaradásukat hamar pótolták és a világtengereken elért sikereikkel messze maguk mögé utasították a többi nemzetet, egyedül Hollandia tartott sokáig lépést velük.

Gyakorlati tapasztalataikat számításokkal is alátámasztották egy idő múlva, amikor a tudományok fejlődése ezt lehetővé tette és számos újítást alkalmaztak, mint írtam, elsősorban a kötélzet és a vitorlázat tekintetében és persze új hajótípusok vonatkozásában.

A svédek, dánok is jelentősek egy időben, főleg a fregattok alkalmazásával, amelyek karcsú és gyors hajók voltak.

Az óceáni hajózás úttörői kétségkívül a portugálok a karavellával, amit valószínűleg arab hatásra építettek a 13. században és az összes óceáni vitorlás lényegében ebből fejlődött ki.

Részletesen:

[link]

2018. aug. 22. 15:15
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/3 anonim ***** válasza:

Amennyiben érdekel a téma, menj el Stockholmba, ott van egy múzeum,ahol bemutatnak egy eredeti, 17. században épült háromárbocost teljes pompájában, az építés minden részletét elolvashatod, modelleken megszemlélheted.

Nevezetessége abból adódik, hogy a félkész hajón a király, miután megtekintette, "apróbb" módosításokat rendelt el a tűzerő növelése érdekében. A hajóépítő mester tiltakozott, de ez majdnem az életébe kerül. Végül a hajó nagy pompával kifutott, és még az öbölben egy váratlan szélroham hatására elsüllyedt. Stabilitási probléma akadt. Néhány évtizede emelték ki (ez is látható) és rekonstruáltak minden építési mozzanatot. Komoly tervrajzok is voltak.


Egyébként a 7-9. századi arab hajósok óta igen jelentős matematikai (statikai) számításokat voltak képesek elvégezni, és erősen hasznosították is. A spanyolok előnye abban mutatkozik meg, hogy e hajósok a móroktól tanultak sokat.

2018. aug. 22. 16:44
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!