Kezdőoldal » Tudományok » Természettudományok » A graviton miért nem számít...

A graviton miért nem számít már felfedezett részecskének, ha a gravitációs hullámok létét már bebizonyították?

2019. máj. 25. 00:53

Mert még mindig csak feltételezik a létezését. A konkrét fizikai létezését meg nem sikerült bizonyítani.

Persze lehet tévedek és azóta már megtörtént. Én így tudom.

2019. máj. 25. 07:58

a gravitációs hullámok Einstein térelméletéből következnek, amiben a gravitáció a tér görbülete.

a graviton a kvantumtérelmélet része, amiben a tér nem görbül.

a két elmélet általános esetben kizárja egymást.

jelenleg a húrelmélettel próbálják a két dolgot összehozni, de nem igazán megy a dolog. (legalábbis semmi olyat nem tudnak produkálni, ami ellenőrizhető lenne kísérletileg)

2019. máj. 25. 09:27

Az alapprobléma mindenben az, hogy egy hatást mi továbbít. A fényt például a foton. A gravitáció hatása rendkívül messziről kimutatható, de hosszú ideig nem tudták, mi a hordozója (mi az, amitől mondjuk a nap vonzását érezzük, miközben az 150 millió km-re van).

Einsteint úgy vélte, kell legyen hordozó, de nem volt rá ötlete.

Ma van már néhány hatalmas berendezés, amellyel ezt vizsgálják, néhány megfigyelés eredményes volt, de ez még nem ad elég ismeretet. A dolog annyira bonyolult, hogy egy egy mérés kiértékelése több évig is eltarthat. Ez egy világprojekt. Éppen most lett volna szó egy magyar berendezés építéséről a Bükkben (mert egyfelől a magyar tudományos teljesítmény indokolta, másfelől ott volna alkalmas hely abból a kevésből, ami a földön adott és elérhető). Úgy tűnik, a dologból nem lesz semmi, a magyar kormány elutasította, mert nincs belőle közvetlen haszna.

A hullámelmélet íróasztalnál papíron bizonyítható (azaz beilleszthető a többi közé és a problémák magyarázhatók vele). Azonban annak teljessé tétele, tehát minden körülmény leírása, a hordozó tulajdonságainak feltárása azonban még hátra van. Ezért lehetséges, hogy felfedezett is meg nem is.

2019. máj. 26. 12:34
 4/6 Wadmalac ***** válasza:
Ez csak saját gondolatom, szerintem a graviton létezésének egyik kimutatási módja az lenne, ha bizonyítható lenne a gravitáció kvantáltsága.
2019. máj. 27. 08:35
 5/6 manly ***** válasza:
Én úgy tudom, h a graviton is még csak elmélet, a léte nem bizonyított.A gravitációs hullámokat kimutatták, de kérdés, h az a gravitonok hullámszerű terjedése, v a tér rezgésének terjedése, v a gravitonokal kitöltött tér rezgéseinek terjedése.Nekem jobban bejönne ha tényleg lennének gravitonok mert akkor tudnám, h a gravitáció hatásmechanizmusa mögött anyagi részecskék vannak.
2020. okt. 30. 12:13
 6/6 Prokopf ***** válasza:
Ha mindkettőt elfogadnám igaznak, abból nem az következne, hogy bármilyen strukturális változása a térnek gravitonokat kellene, hogy létrehozzon?
2021. aug. 23. 18:26