Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Hogy lehet hogy a viszonylag...

Hogy lehet hogy a viszonylag kisebb motorkerékpárok ugyan annyit képesek megzabálni mint mondjuk egy városi kis benzinmotoros autó?

Figyelt kérdés
Főleg a régebbi szoci motorokra gondolok. A 250-es ETZ bőven megeszi az 5 litert, de nincs 50 lóerő. Akár Simsonnál is ha megnézzük alapvetően takarékos 2,4 körüli átlaggal elmegy, de még mindig csak 50 ccm, egy henger és csak 4 lóerő. Ez mind az injektoron és a computeres vezérlésen múlik főleg? Mi lehet még befolyásoló tényező?

2014. júl. 22. 23:43
1 2 3 4
 1/33 anonim ***** válasza:
2014. júl. 23. 00:09
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/33 anonim ***** válasza:
100%
A computeren rengeteg múlik, a régi porlasztós járművek keverékképzése páratartalom, hőmérséklet, légnyomás és egyéb paraméterektől független, míg egy befecskendező ezt mind nézi és még ezer más dolgot. A régi szocimotorokon nem volt a membrán a porlasztó és a henger között,ennek a fő szerepe a fogyasztáscsökkentés és a gáz ide-oda áramlásának megakadályozása. Mivel kétütemről van szó ezért hiányoznak a szelepek, minden egyes fordulatnál van olyan pillanat, amikor a szivóoldal és a kipufogó egyszerre nyitva van. Ekkor akár jelentős mennyiségű tiszta benzinlevegő keverék isléphet ki a kipufogón.
2014. júl. 23. 01:52
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/33 anonim ***** válasza:
100%

Mert a szoci motorok túlnyomó része (talán az összes) kétütemű volt. Azokra meg jellemző, hogy pocsékolják az üzemanyagot, mert rossz a hengerben az égés hatásfoka, mert nem tiszta levegővel keveri az üzemanyagot, hanem a kipufogógáz jelentős része benn marad a hengerben. Ettől alacsony a nyomaték, kis fordulaton nincs bennük erő. Ellenben minden második ütemre esik hasznos ütem, ettől sokkal pörgősebbek, magas fordulatszámon a tömegükhöz képest fajlagosan nagyobb erő van bennük, mint négyütemű társaikban. Ez a kétütemű motorok jellegzetessége.


A négyütemű motorok (mint pl. a városi kisautók motorja) sokkal tisztább keveréket képeznek, mert nem minden második, hanem minden negyedik ütemben égetnek csak. Van idejük rendesen "kiszellőztetni" a hengert egy teljes fordulat alatt, ezáltal sokkal jobb hatásfokkal égeti el az üzemanyagot. Ettől aztán nyomatékosabbak, erősebbek lesznek, alacsony fordulaton is van erejük, "alul is tolnak", így kevesebb üzemanyagot fogyasztanak, viszont a motor tömegéhez képest fajlagosan alacsonyabb teljesítményt tudnak leadni (többek között ezért is használnak kizárólag kétütemű motorokat pl. lengőkaszákhoz, kis tömeg - nagy erő).


Nekem van egy Yamaha SR125 gépem, ez egy négyütemű masina. 50-nél meghúzom a szarvát 5. sebességben, és megindul, lehet érezni hogy elkezd húzni alulról, pedig ott talán ha 2500 körül lehet a fordulatszám. A fogyasztását - ha nagyon óvatosan kezelem a motort - két liter alatt lehet tartani valamivel, ha nagyon húzom neki, akkor sem eszik többet 3 liternél. Viszont a végsebessége megáll valahol 100-110 körül.

Egy hasonló konstrukciójú kétütemű 125-öst simán ki lehet pörgetni 130-140-ig is, és ha pörgeted, akkor úgy legyorsulja az én gépemet, mint a kisangyal. Azonban akármilyen óvatosan mégy vele, 3-nál kevesebb fogyasztást sehogy sem tudsz kihozni belőle, ha meg téped neki, akkor 5+ litert is simán bekajol. Viszont ha 5.-ben 50-nél odahúzod neki a gázt, azon kívül hogy elkezd hörögni, más nem nagyon történik. Annak kell a minimum 4000-es fordulatszám hogy húzni kezdjen, de igazán 6-7-8-10 ezer környékén érzi jól magát.


Ezekből a különbségekből adódóan egy négyütemű motor sokkal lomhább, de az alacsonyabb fordulatszámnak köszönhetően általában sokkal tartósabb is, mint kétütemű társai. Nekem most van a motorban 75.000 km, és még a blokk nem volt megbontva. Kétütemű 125-ösök jó ha 50.000-et elmennek komplett motorgenerál nélkül (a régi szoci csodák 10.000 körül már kezdtek széthullani, de az leginkább a gyenge anyagminőségnek, a durung technológiának és a trehány összeszerelésnek volt köszönhető).

2014. júl. 23. 02:39
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/33 anonim ***** válasza:
61%

"Ettől aztán nyomatékosabbak, erősebbek lesznek, alacsony fordulaton is van erejük, "alul is tolnak"


Oké,akkor ülj fel egy 4 ütemű 50ccm-es robogóra,csak ezt tudom javasolni.

Visszasírnád a simsonodat...

2014. júl. 23. 06:52
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/33 anonim ***** válasza:
100%
#4: A Yami előtt egy Honda Vocalom volt, ami pont egy négyütemű 50-es gép :) És venni akarok ismét egyet, mert megbántam, hogy eladtam... Volt két kétütemű gépem előtte (bár nem sokáig), de soha nem ülnék fel kétütemű masinára, ha választási lehetőségem adódna. Már csak azért sem, mert amíg a Simson 2-3 litert eszik, addig a Vocalnak még egy sem kellett 100 kilométer letekeréséhez. Én sokkal inkább a "Lassan járj, tovább érsz, ráadásul lényegesen olcsóbban és megbízhatóbban" elv híve vagyok, ha ezekről az 50-es masinákról van szó.
2014. júl. 23. 07:06
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/33 A kérdező kommentje:
Köszönöm a válaszokat. Nagyjából én is ezekre gondoltam, nem teljesen analfabétaként álltam hozzá. Annyi megjegyzést ha tehetek, hogy én mondjuk tapasztalataim alapján nem vennék 4T ötvenest, mert ebben a kategóriában még szerintem nem jön elő az előnye a 2T-vel szemben. Pláne a folytott változat, de mondjuk az kétüteműből is. Inkább egy megbízható Simson ha még van olyan, egy elektronikus (CDI) gyújtással. Viszont ami igaz az igaz, alacsony fordulaton döglik, ezért krosszpályára sem ideális. Írjatok még nyugodtan véleményeket, tapasztalatokat :)
2014. júl. 23. 19:38
 7/33 anonim ***** válasza:

Hopp, javítom magam, a nincs egy liter 100 km-re fogyasztás az gyári adat, gyári állapotú motorral, sík úton, ideális körülmények között 30 km/h állandó sebesség mellett. Ilyen esetben elvileg 137 km/liter a gyári adata :) Vagyis durván egy borosüvegnyi benzinnel lehet elmenni 100 km-t. Alattam ennek cirka a dupláját ette, bár eléggé le volt harcolva már szegény.


Mindenesetre óvatos (de nem nagypapás) közlekedéssel a felét, csutkagázon csaknem a harmadát eszi egy 4T 50-es mint egy 2T 50-es. Ebben a kategóriában ez nagyon sokat igazán nem számít, de én ilyen környezetkímélő fogyasztásfetisiszta vagyok. Robogóknál pedig a variátor miatt amúgy sincs "turbólyuk", mert ideális fordulatszámon tartja a motort, tehát még a nyomatékossága se nagyon jön ki a 4T-nek. Viszont nem annyira büdös és hangos a 4T, ráadásul működéséből adódóan általában tartósabb, tovább is bírja, amik megint csak szempontok lehetnek motorválasztásnál.

2014. júl. 23. 20:46
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/33 anonim ***** válasza:
Az ETZ és a szoci motorok mint már írták maga a fejletlen tervezés és gyenge anyagminőség miatt zabáltak sokat, nem pedig azért mert hatalmas volt a teljesítményük. Készültek sokkal fejlettebb technológiával kétütemű motorok, mint pl az Aprilia RS125 amelybe az osztrák Rotax cég 122-es blokkja került. Ez a blokk "csúcs"technológiával készült, mégis megette az 5-9 liter is, de volt benne erő és teljesítmény, a saját RS125-öm 42 Le-s volt amihez 8-9 literes fogyasztás társult, de simán tudta a 180 km/h-s sebességet (tudott volna többet is de a kis súly miatt már nem lett volna stabil a motor), szóval ha mentem vele 100-120-al és autópályán előzni akartam 2-3 kamiont 170-180-al úgy mentem el melletük mint a huzat, ezt egy 4T-s 125-ös már nem tudta volna megtenni mivel 120-130-nál padló van, és az utazója is 65-70 km/h. Japánban nem arra mentek rá a mérnökök hogy a motor minél erősebb, minél gyorsabb legyen, hanem arra hogy minél tartósabb, ezért nem adtak neki akkora teljesítményt és nem fejlesztették annyira ki a futóművet és a vázat mint az olaszok, az RS125 váza és futóműve messze megelőzte a kategóriát és a Rotax blokk hatalmas erőt adott neki, de ennek az volt a hátránya hogy sokkal többet kellet felújítáni mint egy NSR-t vagy egy Yamahát, sokkal többet fogyasztott és drágábbak voltak hozzá az alkatrészek, de erősebb és gyorsabb volt. Az RS250-el ugyan ez volt a helyzet, oda már az olaszok is japán blokkot használtak, a Suzuki V2-esével dobták piacra, viszont én maradtam a régi jó szokásnál hogy ha RS akkor Rotax és jött bele az egyhengeres Rotax257-es blokk, ez is jóval erősebb volt mint a Suzuki V2-se, de többet is fogyasztott, a 91 Le-höz társúlt egy 16-18 literes fogyasztás + olaj, ha nagypapásan közlekedtem volna vele akkor megtudtam volna tartani 11-13 liter között, de hát ez nem arra volt való hogy kis sebességgel közlekedjek vele, mert kellet neki a nagy fordulat, de ez is viszonylag hamar szétpörögte magát, hamarabb mint japán társai, és jött a felújítás. Jelenleg is egy olasz 500-as kétütemű gyorsaságit hajtok, itt már nem írom le a fogyasztást, mert lehet hogy szívroham környékezne valakit, de aki ért a motorokhoz az meg tudja saccolni. Sok embernek motor vásárlásnál az számít hogy minél kevesebbet fogyasszon, gazdaságos legyen a paripa és hogy tartós legyen, de a 2T az egy szerelem, ami ha magával ragadja az embert, akkor nem érdekli a fenntartása és ragaszkodik hozzá.
2014. júl. 24. 12:27
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/33 A kérdező kommentje:
Én is egyet értek ezzel, hiába takarékosabb és tartósabb egy négyütemű, szerintem a 2T-nek nagyobb "feelingje" van. Nekem a keverék benzin sem büdös, hanem isteni illatú :) De ki mire használja a motorját, én akár mennyire is akarok takarékosan menni sosem tudok, mert mindig odelépek neki és élvezem hogy húz, a maga kis 50 köbcentijével. Egy négyütemű ötvenes viszont nem tudná megadni nekem ennyire nekem ezt az élvezetet.
2014. júl. 25. 12:44
 10/33 anonim ***** válasza:
ha minőségi az olaj, akkor nem büdös és nem is füstöl (annyira). A 4T az a gazdaságosan motorozni vágyóknak való, valamint 500 ccm felett már van értelme, de az alatt az egy henger és a 2 ütem az isten, bár a jelenlegi 500-as gyorsasági kétüteműm szerintem sok 1000 ccm-es 4üteműt megfogna a maga 197 lóerejével, bevallom őszintén hogy ettől a paripától magam is félek kicsit, és még nem mertem a végéig kihúzni :)
2014. júl. 25. 13:28
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3 4

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!