Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Hogyan működik a következő a...

Hogyan működik a következő a dízel autóknál?

Figyelt kérdés

Tudom, hogy a dízel autók kisebb fordulaton tudnak ugyan akkora erőt kifejteni, mint egy benzines. Na most, ha egy benzinest jó sokszor jól meggyötörsz, akkor az káros a motorjának. (meg persze a dízelnél is így van)


A kérdés az lenne, hogy mivel a benzinessel ha megyek 140 körül, akkor egy 1.6os motor már van vagy 4000es fordulaton. Míg a dízel 140nél kb olyan 2500as fordulaton van. Tehát akkor ez sebességfüggő, hogy mennyire teszünk kárt az autóban, vagy egy bizonyos fordulat felett?


(nem tudom mennyire érthető a kérdésem, bocsánat )


2014. dec. 24. 14:50
 1/7 anonim ***** válasza:
100%
Elméletileg ha üzemmeleg a motor, akkor a max fordulatának (tehát ahol kezdődne a piros) 2/3án elvileg bármeddig képes elmenni következmények nélkül.
2014. dec. 24. 14:56
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/7 anonim ***** válasza:
100%
Ha alacsony fordulatszámon erőlteted, az mindkettőnek árt. A benzines jobban bírja a magas fordulatszámot, ezért az az 1.6 benzines a tartós 4000rpm-en is jól érzi magát. Minél magasabb a fordulatszám, annál kisebb a mechanikai terhelés. De tartósan pirosban hajtva már megint káros. Magas fordulatszámon már a kenés nem biztos, hogy tökéletes lesz, oda speciális olaj is kell, nagy lesz a hőterhelés is. Arra is figyelni kell, hogy csak akkor legyen jobban meghajtva az autó, prgetve a motor, ha már belemegedett. Ekkor az olaj már mindenhol megfelelően áramlik, nagyobb fordulatszámon is megfelelő lesz a kenés, az anyagokban pedig nem keletkeznek repedések a hirtelen nagy hőterhelés hatására sem.
2014. dec. 24. 15:06
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/7 A kérdező kommentje:
Köszönöm a válaszokat!
2014. dec. 24. 15:13
 4/7 anonim ***** válasza:
2014. dec. 24. 15:55
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/7 anonim ***** válasza:

A túl magas fordulatszám a káros meg a "fulladásos" alacsony. A 4000 -rel sincs baj alapjában véve. Itt a kopásról van szó. 4ezres fordulatnál nagyobb a kopás mint 2ésfél ezernél. Ezért birják tovább a dízelek.


Ezért futnak 1 millió km-t a kamionok, mert a max fordulatuk 2 ezer. 1,2 ezer az "utazójuk".

2014. dec. 24. 19:00
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/7 anonim ***** válasza:

A dízelnél öngyulladásra törekszünk, emiatt magasabb kompresszió kell. A magasabb kompresszióhoz masszívabb, nehezebb motoralkatrészek. Így jóval "nehezebb" a dugattyú, hajtókar, főtengely, stb. Emiatt van általában a dízel kisebb fordulatszámra beoptimalizálva.

Egyébként gyártótól függ minden: a motor be van hangolva, és a fejlesztő hangolja be, hogy most a max. nyomatékot 2.000-es vagy 12.000-es fordulaton kell-e leadnia. Ez persze sok mindentől függ, de gyárilag hangolható. (Pl. a japán motorok magasabb fordulatra vannak belőve, a Forma1-es motorok meg még magasabbra, de a motorkerékpár motorok is elérhetik az F1-es fordulatszámot is akár.)


Hogy hol kell hivatalosa használni? Nos, ezt - ha rendesen kiadnák a gyártók - a jelleggörbéékből tudnánk meg. Nyomaték és teljesítmény diagramból. Rendszerint csak annyit adnak meg, hogy melyik fordulatszámon van a max nyomaték, és melyiken a max. teljesítmény. A max-ot elérve pedig lefelé ívelő ágba tér át a görbe, majd hirtelen "megszakad" (ledadog a motor).

Általában a max. nyomatékhoz tartozó fordulatszámot hülyeség átlépni. Utána már nem húz annyira az autó, ezért érdemes váltani, és akkor megint dinamikusan lehet lépegetni vele.


Kárt tenni a motorban elvileg nem tudsz. Max. a kopás ütemét gyorsítod fel, ha hideg motorral terheled. Itt azonban nem feltétlenül a fordulatszámra kell gondolni, mert pl. alapjárat közeli fordulaton terhelve a motor soha nem fog jó kenést kapni, ennél magasabb fordulatszám kell - ugyanakkor túl magas sem szerencsés hidegen.

2014. dec. 24. 19:10
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/7 anonim ***** válasza:

Nem jó az összehasonlitás mert az a dizel, ami 140-nél 2500-at pörög, az egy erős autópályázós autó lehet, mig az 1.6-os nem ilyen tempókra termett. Hasonlitsd csak össze egy két liter feletti benzinessel, 6-os váltóval, és az sem fog 4000-ret pörögni, hanem csak 3000-ret kb.

Amúgy nem káros a tartós 4000-res fordulat, benzinesnek.

2014. dec. 24. 22:01
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!