Hogyan működik a következő a dízel autóknál?
Tudom, hogy a dízel autók kisebb fordulaton tudnak ugyan akkora erőt kifejteni, mint egy benzines. Na most, ha egy benzinest jó sokszor jól meggyötörsz, akkor az káros a motorjának. (meg persze a dízelnél is így van)
A kérdés az lenne, hogy mivel a benzinessel ha megyek 140 körül, akkor egy 1.6os motor már van vagy 4000es fordulaton. Míg a dízel 140nél kb olyan 2500as fordulaton van. Tehát akkor ez sebességfüggő, hogy mennyire teszünk kárt az autóban, vagy egy bizonyos fordulat felett?
(nem tudom mennyire érthető a kérdésem, bocsánat )
A túl magas fordulatszám a káros meg a "fulladásos" alacsony. A 4000 -rel sincs baj alapjában véve. Itt a kopásról van szó. 4ezres fordulatnál nagyobb a kopás mint 2ésfél ezernél. Ezért birják tovább a dízelek.
Ezért futnak 1 millió km-t a kamionok, mert a max fordulatuk 2 ezer. 1,2 ezer az "utazójuk".
A dízelnél öngyulladásra törekszünk, emiatt magasabb kompresszió kell. A magasabb kompresszióhoz masszívabb, nehezebb motoralkatrészek. Így jóval "nehezebb" a dugattyú, hajtókar, főtengely, stb. Emiatt van általában a dízel kisebb fordulatszámra beoptimalizálva.
Egyébként gyártótól függ minden: a motor be van hangolva, és a fejlesztő hangolja be, hogy most a max. nyomatékot 2.000-es vagy 12.000-es fordulaton kell-e leadnia. Ez persze sok mindentől függ, de gyárilag hangolható. (Pl. a japán motorok magasabb fordulatra vannak belőve, a Forma1-es motorok meg még magasabbra, de a motorkerékpár motorok is elérhetik az F1-es fordulatszámot is akár.)
Hogy hol kell hivatalosa használni? Nos, ezt - ha rendesen kiadnák a gyártók - a jelleggörbéékből tudnánk meg. Nyomaték és teljesítmény diagramból. Rendszerint csak annyit adnak meg, hogy melyik fordulatszámon van a max nyomaték, és melyiken a max. teljesítmény. A max-ot elérve pedig lefelé ívelő ágba tér át a görbe, majd hirtelen "megszakad" (ledadog a motor).
Általában a max. nyomatékhoz tartozó fordulatszámot hülyeség átlépni. Utána már nem húz annyira az autó, ezért érdemes váltani, és akkor megint dinamikusan lehet lépegetni vele.
Kárt tenni a motorban elvileg nem tudsz. Max. a kopás ütemét gyorsítod fel, ha hideg motorral terheled. Itt azonban nem feltétlenül a fordulatszámra kell gondolni, mert pl. alapjárat közeli fordulaton terhelve a motor soha nem fog jó kenést kapni, ennél magasabb fordulatszám kell - ugyanakkor túl magas sem szerencsés hidegen.
Nem jó az összehasonlitás mert az a dizel, ami 140-nél 2500-at pörög, az egy erős autópályázós autó lehet, mig az 1.6-os nem ilyen tempókra termett. Hasonlitsd csak össze egy két liter feletti benzinessel, 6-os váltóval, és az sem fog 4000-ret pörögni, hanem csak 3000-ret kb.
Amúgy nem káros a tartós 4000-res fordulat, benzinesnek.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!