Kezdőoldal » Tudományok » Alkalmazott tudományok » Azt tudjuk, hogy miért van...

Azt tudjuk, hogy miért van szükség a differenciálműre és hogyan működik. A vasúti vagonok alatt merevtengely van, aminek a végein fixen rögzített kerekek vannak. Itt miért nem kell difi, hiszen sokszor igen csak szűken fordul egy vasúti kocsi?

Figyelt kérdés

#differenciálmű #vasúti tengely
dec. 27. 14:12
 1/6 anonim ***** válasza:
70%
A vonatkerekeknél a sin is és a kerék is lejtősen van megmunkálva igy hát nincs szükség diffiműre.
dec. 27. 14:22
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/6 anonim ***** válasza:
100%

Egyaltalan nem fordul szuken a vasuti kocsi, a palyaiveket ugy alakitjak ki hogy a merev tengellyel se csusszon meg (nagyon) a kerek.


[link]

dec. 27. 14:32
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/6 anonim ***** válasza:
100%
Szűken fordulnának? Előírás szerint egy átlagos 120km/h-ra tervezett sínen a kanyarív rádiusza nem lehet 1400 méternél kisebb. Azaz ha a kanyarívet felhasználva rajzolnánk egy kört, akkor annak sugara 1400 méter lenne. Kis általános iskolás matekkal kiszámolható, hogy a körvonal hossza 8796 méter, majdnem 9 kilométer lenne. 9 kilométer hosszú pálya kellene ahhoz, hogy megtegyen egy kört. Az azért szerintem minden, csak nem szűk.
dec. 27. 14:52
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/6 anonim ***** válasza:
82%
Mindig van valamennyi csúszás, de a kialakítás és a nagy ívsugár miatt tolerálható mértékű. Azért szűkebb ívekben (ami vasúti mércével 200-300 méter körüli sugarat jelent) elég gyakran sivítanak a kerekek.
dec. 27. 17:45
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/6 anonim ***** válasza:
100%
A vasúti kerék profilja adja a megoldást. Ma Európában általában az S1002 profilt használjuk (van néhány kivétel a nosztalgia gőzösöknél, de ez lényegtelen), amit egy ötödrendű polinom ír le. Tehát a keréknek nem egy fix átmérője van, hanem attól függően hogy a sínen tengelyirányban elmozdul, más és más átmérőkön tud gördülni. A lényeg az, hogy kanyarban a merev tengely miatt ahogy az egyik kerék a kisebb átmérő felé csúszik, ugyanakkor a másik kerék pedig a nagyobb felé tolódik, így a két kerék magától beáll abba a pozícióba ami a kanyar íve szerint szükséges ahhoz, hogy ne csússzon, hanem gördüljön a kerékpár (igen, ezt is kerékpárnak hívjuk, mert ugye nem önálló kerekei vannak a vasúti járműveknek, hanem párban vannak).
dec. 27. 21:56
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/6 Dorian Gray válasza:

Ami meg az autókat illeti itt egy nagyon szemléletes videó, 3:40-nél kezdődik a szemléltetés.

https://www.youtube.com/watch?v=yYAw79386WI

dec. 27. 23:41
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!