Kezdőoldal » Elektronikus eszközök » Egyéb kérdések » Ha dupla akkora aksit teszek...

Ha dupla akkora aksit teszek be a kocsiba, akkor mindenképp kell generátort is cserélni vagy csak lassabban tölt majd?

Figyelt kérdés

Az a gondom, hogy iszonyat nagy az áramfelvétele a kocsinak, egy sima személyautó 1,4-es és 55-ös aksival, de sürgősségi autó, és a kékfény 240 W-ot visz el, a sziréna 140 W-ot (oké, ez utóbbi persze szakaszosan megy csak) + van pár kiegészítő lámpa, azok is 4x55 W-ok, azaz a normál használathoz képest akárhogy nézem, van itt + kb 450-600 Watt fogyasztás igen sokszor.


Az rendben van h járatom a motort, és úgy ahogy elmegy ezzel, de segítene sokat a helyzeten, ha betennék + 1 ugyan ekkora aksit pl csomagtartóba és simán párhuzamosan összekötném a kettőt? gondolom, ugyanúgy töltődne a hátsó is, csak nyilván fele annyira mindkettő, legalábbis ez az én laikus elképzelésem.


Aki ért hozzá, mi a véleménye? Lát benne valami gondot?


Mert pillanatnyilag ez tűnik az egyetlen megoldásnak, hogy pénzbe se kerüljön plusz, és ezt még én is meg tudom csinálni, hogy elviszek hátra egy vastagabb kábelpárost, persze kellően lebiztosítékolva.


(eddig tartaléknak volt a csomagtartóban és olykor külön töltöttem, na de ez se megoldás, hogy mindig becipelni a lakásba éjszakára tölteni ...)


2015. máj. 31. 11:27
1 2
 1/12 Szirty ***** válasza:

Véleményem szerint a generátor ugyanakkora árammal fogja tölteni a nagyobb össz. kapacitást.

A töltéshez szükséges idő tehát megnő.


A párhuzamos kötésnél figyelj a vezeték keresztmetszetre! Jó vastag "drótot" használj, mivel ott rövid ideig folyhat 100A-nál is nagyobb áram.


Amikor először kötöd össze őket, legyen a két akku teljesen azonos kondícióban (mindkettő teljesen feltöltve pl.)

Ha az egyik ki van merülve a másik pedig fel van töltve akkor nagyon nagy kiegyenlítő áram fog folyni a két akku között ami felforralhatja őket. Én egy napra a két akkut egy 55W/12V-os izzón keresztül előbb "szoktatnám" egymáshoz hogy ez ne forduljon elő. :)

2015. máj. 31. 12:07
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/12 A kérdező kommentje:
értem, köszi, na akkor tulképpen megnyugtattál, hogy annyira nagy hülyeséget nem csinálok. na de 100 A ?? úr isten ... én úgy szoktam számolni, hogy a 4 A-re 0,75-ös kábelt használok, és bizony pl egy 2 órás használatkor az is langyosodik. Hát 100 A akkor most átszámolva, kb. 2x5 ér 2,5-ös kábelt vigyek hátra, és akkor az a tuti biztos? elég meredeknek hangzik, de végül is jobb a biztonság. A tanácsot meg köszi, akkor összeszoktatom őket, na meg mindegyiket fullra töltve teszem be eleve.
2015. máj. 31. 12:36
 3/12 Szirty ***** válasza:

"100 A akkor most átszámolva, kb. 2x5 ér 2,5-ös kábelt vigyek hátra, és akkor az a tuti biztos?"


Hát 100A-re kettőfeles nem nagyon lesz elég. Az max 16-20A-t bír el.

Én harmincötöst vinnék (35 négyzetmm).

Indításkor vannak nagy áramok, de a töltő áram is elég derekas tud leni.

611W fogyasztást is emlegettél. Na már az a 600W is eleve 50A!

Ráadásul ha kettőfelest viszel és valahol becsípődik, elkopik a rezgéstől és testre megy, akkor egy az egyben felgyújtja a kocsit, mert tejes hosszában fel fog izzani.


" elég meredeknek hangzik, de végül is jobb a biztonság."


Nézd meg a gyári akku negatív sarka milyen vastaggal van a testre kötve. Na abból indulj ki :-)

2015. máj. 31. 14:41
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/12 A kérdező kommentje:

akkor félrelrthetően írtam!!


úgy gondoltam h tehát pólusonként 5 db 2,5-ös, azaz összesen akkor 2 x 12,5-ös kábel, na de ezek szerint ez is kevés. hát oké, próbálok szerezni akkor vastagabbat, ezek szerint az is kész csoda h eddig nem gyulladt ki? mert akik feltették rá a cuccokat, mindenhol 2,5-es kábelt használtak, és furcsálltam is ... még szerencse h paranoiás vagyok és több helyen is mindkét szálat lebiztosítékoltam utólag magam, ezek szerint nem is volt hiába.

2015. máj. 31. 15:45
 5/12 Szirty ***** válasza:

"úgy gondoltam h tehát pólusonként 5 db 2,5-ös, azaz összesen akkor 2 x 12,5-ös kábel, na de ezek szerint ez is kevés."


Valóban félreértés van.

Te a "pólusok" alatt az 5 fogyasztóhoz elmenő 5 vezetéket érted?


Ha igen, annak elég 2.5 mm2, ha megfelelően van biztosítva lehetőleg az akku közelében és nem a fogyasztó közelében.


Én végig arról a vezetékről beszéltem, amivel összekötöd a két akkumulátort egymással.


Tehát induljunk ki abból ahogy most van bekötve.

Van egy akkud a motortérben, ami kevés. Arra rá van kötve mindenféle fogyasztó, amiket emlegettél. Be akarsz tenni egy újabb akkut a meglévővel párhuzamosan a csomagtérbe.

Teendők: Az új akku negatív sarkát lekötöd 25mm2-es vezetékkel a testre min. M8-as csavarral, saruval, ahogy kell. (feltéve hogy negatív testelésű az autó ugye).

A pót akku pozitív sarkát pedig egy másik min 25 mm2-es vezetékkel előre viszed a motortérbe és rákötöd az eredeti akku pozitív sarkára.

Mást nem kell tenned. Ettől kezdve a két akku minden terhelést egyszerre fog vinni és töltődni is egyszerre fognak. A fogyasztókhoz menő vezetékeket hagyod ahol vannak. Te nem így gondoltad?


Nyilván a fogyasztókhoz nem tudsz egyenként huszonötös vezetékkel elmenni az brutális lenne!

2015. jún. 1. 10:41
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/12 A kérdező kommentje:

nem nem, na akkor nagyon félreérthetően fogalmazok ezek szerint :)


1, Tehát a hátra menő (a két aksit összekötő) kábelre gondoltam a 12,5 -ös kábelt (5x2,5, mert nem találtam vastagabbat), de erre írtad, hogy ez is kevés, tehát akkor keresek 35-öset.


2, ami az egyes fogyasztókhoz megy, azt nem bántom természetesen, és arra írtam, hogy számomra érthetetlen, hogy pl csak a kékfényekhez együttesen (240 W) egy 2,5-ös kábelt használtak, amikor én meg tapasztalom, hogy a szélvédő mögötti 55 W-os kiegészítő villogóhoz való 0,75-ös kábel is iszonyatosan melegszik.


Nos ennyi a gondom, de oké, akkor értelek, egy 35-ös kábellel összekötöm a pozitívot a két aksin, a hátsó aksi negatívját meg letestelem, és ennyi kb. A többi számomra marad rejtély :)

2015. jún. 3. 08:19
 7/12 Szirty ***** válasza:

Nos a 240W 20A áramot jelent, a 2.5-ös vezeték ennyit elbír ha szabadon van vezetve (nem kábelben). Határeset és elég nagy fesz esik rajta.


55W-hoz kb 4.6A tartozik 0.75-ösnek el kellene viselnie jelentős melegedés nélkül.

Az nem lehet hogy több 55W-nál vagy a vezeték vékonyabb?

2015. jún. 3. 09:25
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/12 A kérdező kommentje:

biztos, hogy szabvány 2 x 0,75-ös a kábel, és hát sokkal több nem lehet, max +5 W amit a kis villanymotor fogyaszthat, ami forgatja a tükörlapátot az izzó körül. de egyszer rá fogok mérni valahogy, mert idegesít (nekem egyszer már bele is olvadt a szivargyújtóba az egész, még tiszta szerencse, hogy kétszeresen is le volt biztosítékolva).


meglep, hogy ezt írtad a 2,5-ös kábelre, de oké, hát ők tudják, csak őszintén szólva nyugodt azért nem vagyok, bár sztem az is sokat elárul, hogy amíg nem Kínában szerelték ezeket is össze, addig minden egyes fejegységhez ment egy 2,5-ös kábelpár (4x60 W/egység), mióta meg onnan jön, szépen az egész 240 W-ra tettek egy 2,5-öset.

2015. jún. 3. 15:00
 9/12 Szirty ***** válasza:

Kettőfelesre (keresztmetszetről van szó végig, nem átmérőről ugye) a legnagyobb áram (+2 imádság) kb. 20A ha a vezeték szabadon van vezetve de a vezetékeket nem csak áramra hanem feszültség esésre is méretezni kell.


Mivel ez nagyjából az abszolút maximum és törpefeszültségű rendszerben sokkal nagyobb probléma 4V feszültség esés mint 230V esetén, hát ez sem mindegy.

2015. jún. 3. 18:40
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/12 A kérdező kommentje:

Keresztmetszet, igen (megvallom, most hirtelen az átmérőt nem is tudom, hogyan szokták kifejezni, de sztem (99%-ra mondom, hogy) keresztmetszetről van szó.


de ezek szerint elég eltérő dolgokat tartanak az egyes A-értékekről, nincs erre valami hivatalos szabvány? csak mert arra emlékszem, hogy a műszaki boltban, mikor a 2,5-eset vettem, ott meg 16 A max terhelhetőséget írtak, de azt se bírta, melegedett nagyon.


Amit írtál, abból nekem így laikusként a feszültségesésen akadt meg a szemem, hiszen ha meggondoljuk, hogy 12 V-nál, még az esik is, és a kábel szabadon sincs vezetve, akkor megnő ugye az A, hiszen a fogyasztó W-száma gondolom nem tud változni ... Viszont ha meg esik a feszültség, ez nem oda vezet, hogy eleve vacakabbul működik a rendszer, pl. kapásból nincs olyan fénye a villogónak, mert mégse mindegy, hogy 13 vagy 11 V jut el hozzá? Arról nem is beszélve, hogy ezáltal akkor mennyi lesz az A már?


Hát nézd, én nem vagyok elektroműszerész, csak annyit tudok, amit kb magamtól tanultam, de ahhoz tudnám hasonlítani az általam merésznek tartott jelenséget, mint mikor vettem egy állítólag jó minőségű 3-as szivargyújtó-aljzat-elosztót, és azt képzeld el, hogy tehát a 3-hoz összesen tettek egy 0,25-ös kábelt!!! Nem viccelek!! Eleve láttam, hogy na ezt biztos nem fogom használni, így szépen bele tettem 3 db 55 W-os fogyasztót, és hops, felízott a kábel és annyi lett neki. na de erre számítottam is, azaz nem lett baj belőle, ezután meg kicseréltem egy 2 x 2,5-ösre, aztán ezzel már frankón működik. Csak tudnám, hogy aki ezt gyártja, ott nincsenek műszaki emberek, aki megmondja, hogy álljunk meg, hát ez nem fog elbírni még 1 akármilyen fogyasztót se, nemhogy hármat?


Ez csak 1 példa volt, de sorolhatnék több hasonlót.


Vagy én látom rosszul?

2015. jún. 4. 05:20
1 2

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!