Kezdőoldal » Elektronikus eszközök » Szórakoztató készülékek » Mi a különbség a low pass/high...

Mi a különbség a low pass/high pass vagy high cut/low cut szűrők és az equalizer között?

Figyelt kérdés

Tehát azt szeretném megérteni először is csak általánosságban, hogy mi a különbség (ha van különbség) a szűrők és egy equalizer között nem feltétlenül a felépítés vagy működési elv szerint hanem inkább a hangzásban történő végeredmény szerint.


Megmondom, hogy miért szeretném ezt tudni: van nekem egy programozható Yamaha Magicstomp gitár effekt pedálom amiben belehet állítani illetve programozni négy szűrőt


High pass filter: thru, 22-8000 Hz

Low pass filter: 50-16000 Hz, thru


Low cut filter: off, 0,1-10

High cut filter: off, 0,1-10


plusz ilyenek is vannak benne hogy:


Treble: 0-10

High Middle: 0-10

Low Middle: 0-10

Bass: 0-10


No már most a kérdésem az, hogyha ilyen EQ beállításai vannak a lábpedálnak, akkor van-e értelme még utána tenni egy 10 csatornás equalizert mint pl. a Caline CP-24 EQ pedált:


[link]


Ja, azt elfelejtettem említeni, hogy a pedálnak az elsődleges célja különböző gitár effektusok mint pl. visszhang, reverb, oktáv váltás, stb. de "mellesleg" belehet állítani rajta a már fentebb említett hangminőség javító effektusokat is.


Tehát a kérdésem az, hogyha egy 10 csatornás equalizert akarnék utána kötni, érdemes lenne kiiktatni a szűrőket és vagy a többi hangszínszabályzást a pedál konfigurációjából és csak a 10 csatornás EQ-ra hagyatkozni vagy a kettő jól megfér egymással és nem "oltják" ki egymást.



#szűrő #gitár #equalizer #effektus #low pass #high pass #low cut #high cut
2015. jún. 11. 20:35
 1/10 anonim válasza:

A 10 csatornás EQ-ban a frekvenciatartomány arra a 10 sávra van felosztva, melyek mindegyikében valamennyit tudsz tompítani vagy erősíteni.


A High pass filter egy bizonyos küszöbfrekvencia feletti tartományban csinálja ezt (felüláteresztő szűrő), a low pass filter meg a küszöbfrekvencia alatt (aluláteresztő szűrő).


Egy dolgot érdemes megjegyezeni: a sound sose lesz jobb, mint a leggyengébb elem az audio láncban.

Ha van egy döglött hangú erősítőd, köthetsz eléje akárhány sávos EQ-t, az úgyse fog sokkal jobban szólni, mert eleve nem jön ki belőle jó hang.

Ha a gitárodnak alapból vacak a hangja, hiába nyomsz rá EQ-t, azok a frekvenciák, amik nincsenek meg benne, nem fognak belekerülni...


Szerintem semmi értelme még ráakasztani egy EQ-t egy modellező multieffektre...

2015. jún. 11. 23:40
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/10 anonim ***** válasza:

Ez egy nagyon nagyon jó komment volt.

Végre valaki, aki tudja miről beszél.

2015. jún. 12. 00:25
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/10 anonim ***** válasza:

Igazság szerint meg se közelíti a minőség a leggyengébb láncszem minőségét. Hozzájön a "kevesebb több" elv: tekints minden műveletet rongálásnak! Erről is van szó egyébként: destruktív effekt, ami ténylegesen visszafordíthatatlan "károsodást" okoz a jelnek, rendesen így tanítják. Tehát a leggyengébb láncszemtől nem sokkal rosszabbat úgy érsz el, ha minimalizálod a műveleteket a sávon. Tényleg nagyon jó indok kell egy új effekt bekötésére. Két ekvalizert nagyon végszükség esetén alkalmazunk egy láncban, vagy még akkor, ha úgy praktikus: pl. felüláteresztő a legelején, kis torzítás, kis presence (ami EQ, akárhonnan is nézzük), pár dB magasvágás nagyon lankásan, meg persze a kombónak is van a helyettesítő rajzán ekvalizáció bőven. Ez így rengeteg fázisforgatás különböző frekvenciatartományokon, több szűrővel egyre inkább kerülhetnek elő "mellékhatások" függetlenül attól, hogy minden cucc a legsúlyosabb csúcsminőség.


Hangminőségjavító effektus meg egyszerűen nincs. Van olyan, ami "mintha", de ami eleve nem jó, azon nem lehet sokat javítani (max hibákat elfedni meg ilyesmi), ami meg elég jó, azon nincs mit igazítani. A megfelelő munkamódszer az, hogy olyan irgalmatlan penge minőséggel indulsz, hogy jóformán kénytelen vagy elrontani, hogy ne lopja a showt... :)

2015. jún. 12. 15:46
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/10 A kérdező kommentje:

A helyzet az, hogy felszerelésem minőségére nem panaszkodom, nem azért gondoltam a külső EQ bekötésére mert a szarból akarok várat építeni hanem azért, hogy a gitár hangjának egy bizonyos (közép) tartományát egy kicsit kiemeljem, hogy jobban hasonlítson az 50-es 60-as évek hangzására.


Egy 2005-ös Fender Stratocaster Deluxe bemegy a 32 bites DSP processoros Yamaha multieffectbe az pedig egy Vox AD60VTX-be vagy egy Vox DA5 kombóba.


Aki a Yamahát programozta azt írta nekem tegnap, hogy a Yamahában lévő low cut és low pass szűrők nem befolyásolják az eredeti jelét a gitárnak csak az effektust módosítják, ebben az esetben visszhangról van szó, ami valóban olyan effektus ami az eredeti jelet csak felhasználja de nem módosítja a további visszhang jel generálásához.


Ebből következően azt modta, hogy nyugodtan lehet még egy EQ-t bekötni utána magának a gitár hangzásának módosítására.


Amikor itt a kérdésem feltettem, akkor még azt hittem, hogy a Yamaha pedálban lévő szűrők az össz gitár hangzást módosítják, a patch szerzője meg nem válaszolt a kérdésemre 1 hétig mert nem volt Internet közelben.


Viszont egyszer ha lesz egy kis időm ki fogom próbálni, hogy a Yamaha pedálból a visszhang jelét visszaveszem nullára és csak a szűrőket hagyom meg érintetlenül és utána megnézem, hogy van-e különbség a gitár hangzásában ki és be kapcsolva a Yamaha pedált.


Minden esetre köszönöm a hozzászólásokat, tanultam belőlük.

2015. jún. 13. 11:58
 5/10 A kérdező kommentje:
Ja, azt elfelejtettem említeni a válaszomban, hogy még nem vettem meg a Caline equalizert, épp azon filóztam vagy filózom, hogy érdemes-e akkor ha már van egy bizonyos EQ a Yamahában. Szóval, még majd filózom egy kicsit. :)
2015. jún. 13. 12:06
 6/10 anonim ***** válasza:
A rövid válasz a kérdésedre: ha egyértelmű a funkciója és a logikai helye is jól elkülönül, akkor az említett, egyszerűbb esetben nem számottevő minőségi kompromisszumokkal is az a helyes út. Itt mint master ekvalizer lép a sávodra. Általánosságban elmondható, hogy ha kis módosításra kell, és az is megoldható emelés nélkül, vagy minél kevesebbel, akkor igazán nem lehet baj még furán viselkedő cuccok esetén sem. Ha csak egy púp kell, akkor talán (idővel) egy parametrikus kellemesebb munkát végezne épp a jó helyen. Persze ha a multiban megoldható egy patch-független végeq, ami nem fogyasztja az erőforrásait számottevően, akkor lehet, hogy nem éri meg a plusz kényelmet egy külső, amíg nincsenek köztük további pedálok.
2015. jún. 14. 08:42
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/10 A kérdező kommentje:

Jól gondolod, valóban "csak" egy púp kell, kb. ehhez hasonló:


GAIN 0dB

31.25Hz -12dB

62.5Hz -12dB

125Hz -8dB

250Hz -8dB

500Hz 0dB

1KHz 0dB

2KHz 0dB

4KHz 0dB

8KHz -12dB

16KHz -12dB


...és valóban nincs benne emelés.


Parametrikus equalizerben nem is gondolkodom, mert nem olcsók és amire nekem kell egy megoldás az nem éri meg annyit költeni egy EQ-ra mint egy erősítőre.

2015. jún. 14. 20:21
 8/10 A kérdező kommentje:
azt még elfelejtettem említeni, hogy ennek a kiválló Yamaha multi-effekt pedálnak megvannak a maga hátrányosságai is, az egyik pl. az, hogy nem lehet szabadon megválasztani 1-2-3 vagy 4 effektust és összemasszázsolni azokat, hanem van nagyon sok effektus vagy effektus páros kombó amiket kilehet választani és azokat lehet mély-szerkeszteni. A patchtől függ pl. hogy milyen EQ tartozik hozzá, van ahol csak low pass és low cut szűrő mint pl. a visszhang esetén is, más patchnél pedig megtalálható a többi is amiket az első hozzászólásomban amúgy felsoroltam.
2015. jún. 14. 22:21
 9/10 anonim válasza:

Ez az egész neked koncertre kell vagy felvételre?

Mert utóbbi esetben akkor már inkább a DAW-ben kéne megoldani az ügyet szerintem.

2015. jún. 15. 07:51
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/10 A kérdező kommentje:

jogos a kérdés, de egyikre sem. :)

Ugyanis csak magamat és szűk családi körömet szórakoztatom ezzel, tehát technikai oldalról nézve "koncert"-hez áll közel a dolog, ha fel is akarnám venni akkor még kellene hozzá egy csöves mikrofon preamp USB vagy firewire kimenettel ha nem akarnám elrontani a jelet mivel a gitár kombónak csöves preamp-je van. (mikrofon is van, de valóban, ha csak a felvétel lenne a téma akkor nem érdemes egy EQ hardware-be invesztálni.)


Igaz az erősítőnek is van "line out" kimenete, tehát azt hozzáköthetném a komputerhez, de akkor az erősítő hangszórójának a jellegzetes hangzása kimaradna a végeredményből. De felvételre nem is gondoltam idáig.

2015. jún. 16. 08:20

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!