Télapó vagy Mikulás?

Figyelt kérdés
A mi és a férjem családjában így is úgy is hívjuk, aki ötödikén hozza az ajándékokat, de mostanában többször hallottam, hogy felháborodva mondják, hogy nem Télapó, hanem Mikulás. Tudjátok hogy van ez? Vagy miért?
2010. dec. 6. 18:48
1 2
 1/12 anonim ***** válasza:
Nem tudom, de mi mindig télapónak hívtuk. Még a nagyszülők is.
2010. dec. 6. 18:50
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/12 anonim ***** válasza:
A Mikulás megnevezés hamarabb keletkezett, mint a Télapó. Szerintem inkább Mikulás, hisz ez jobban utal Szent Miklósra, akitől ered ez a szokás.
2010. dec. 6. 18:56
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/12 anonim ***** válasza:

Miklós-nap

A hagyományos ünneplés a városokban és a falvakban az álarcos, jelmezes játék (alakoskodás) volt Miklós-napon, amely nyugatról érkezett Magyarországra. Nem ismert, hogy a népszokást mikor került pontosan Magyarországra, a 18. század végén megjelent tiltás árulkodik először jelenlétéről. A tiltás oka a gyermekek ijesztgetése volt, mivel nem a ma ismert, jókedvű, pirospozsgás Mikulás járt házról házra, hanem egy félelmetes, koromfekete arcú, láncot csörgető rém, aki egyszerre jutalmazott és büntetett.


Többféle eredetmagyarázat alakult ki, a legelterjedtebb álláspont szerint a rémisztő alak a germán főisten továbbélése, akinek kettősége, a jó és a rossz mutatkozik meg a december 6-i szokásban: jóságos alakja ajándékot oszt, míg büntető alakja ijesztgetett. A falvakban egészen a 20. század utolsó harmadáig élt a lánccsörgető alakoskodás, akit végül kiszorított a jóságos Mikulás.


Mikulás

A Mikulás a Miklós név szlovák fordítása. A köztudatban december 6-a hagyományos elnevezésének számít a Télapóval szemben – tévesen. A szokás és a kifejezés csak 19. század legvégén érkezett Magyarországra, így csak harminc-negyven évvel idősebb, mint a Télapó szó. (A kortársak különben a Mikulás elnevezést ellenezték szlovák eredete miatt.)


Az ajándékosztogató, mosolygós, piros ruhás Mikulás a városokban jelent meg először és valószínűleg független a Miklós-napi szokástól. A kipucolt cipőkbe és csizmákba ajándékot rakó, éjjel közlekedő Mikulást egyre inkább összekötötték Szent Miklós személyével: amíg a 19. század végén megjelent szótárak a szent püspöki munkáját emelték ki, addig 20. század első felében már jótékonysága került a középpontba, a mai szótárak pedig szinte csak az utóbbiról emlékeznek meg.


Érdekes tévhit, hogy a Mikulás kövérkés, jókedvű, piros ruhás megjelenését az egyik (piros színéről elhíresült) üdítőgyártó cég találta ki 1931-ben. Egy korábbi magyar gyermekkönyv (1928) hasonló megjelenéssel ábrázolta a Mikulást, így ez a feltevés nem állja meg a helyét, bár a cég minden bizonnyal hozzásegítette az öregapót a világhírnévhez.


A Mikulással kapcsolatos elképzelések is megváltoztak a globalizáció hatására: míg a két világháború között a Mikulás a mennyben élt, a gyerekeket az égből figyelte, segítői pedig manók, angyalok vagy krampuszok voltak, addig a jelenkor Mikulása a Lappföldön él, szánját rénszarvasok húzzák, a segítők pedig általában elmaradnak mellőle.


Télapó

A tél és az apó szavak a finnugor időkből származnak. Elterjedt nézet, hogy a Télapó kommunista szóalkotás, ami ebben a formában téves feltételezés. A Télapó kifejezés a 20. század első harmadában keletkezhetett, már a két világháború között is használták a Mikulás szó szinonimájaként.


A kommunista diktatúra valóban erőszakosan előtérbe tolta a kifejezést, ám egyeduralma csak a Rákosi-rendszerre terjedt ki, amikor kötelező volt használata. Ezután a gyermekkönyvek és a folyóiratok vegyesen emlegették a Mikulás és a Télapó szavakat.


Szemben a fenyőünneppel – amely nem tudott gyökeret ereszteni – a Télapó kifejezés beépült a magyar nyelve, számos gyermekdal, vers, mondóka és mese révén pedig a most felnövő generáció is megtanulja. Az erőltetett használat miatt az a benyomás alakult ki, hogy a kifejezést azért alkották, hogy megfosszák december 6-át vallásos jellegétől, ám a valóságban a kommunista diktatúra nem feltalálta, „csak” használta a Télapó kifejezést.

2010. dec. 6. 19:24
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/12 Kriszti83 ***** válasza:
Mi a Mikulást mondjuk, mivel 6-án van Miklós nap.
2010. dec. 6. 19:26
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/12 anonim ***** válasza:
Mi mind a kettőt használjuk.
2010. dec. 6. 19:55
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/12 anonim ***** válasza:
a Télapó a szocreál elnevezése a Mikulásnak. Ha nem rémlik, az átkosban volt a Télapó, azaz "orosz" mikulás:)
2010. dec. 6. 20:10
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/12 anonim ***** válasza:
Mikulás, és hatodikán reggelre hoz ajándékot.
2010. dec. 6. 20:22
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/12 anonim ***** válasza:

Nekemmég csak 19 hónapos a lányom,és mindkettőt mondtuk neki.

Ellenben a télapót jobban érti,mivel dec 6-a előtt folyamatosan a "Télapó itt van "c. dalocskát tanultuk.

2010. dec. 6. 21:53
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/12 anonim ***** válasza:
Mikulás.:) Hogy miért, azt már előttem megindokolták.
2010. dec. 6. 22:37
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/12 anonim ***** válasza:

Én Mikulást mondok, a bölcsiben inkább a Télapót használják. Gondolom így szokták meg, régebben az volt a használatos. Mondjuk amikor én voltam gyerek, általában vegyesen használták a kettőt ('90-es évek legeleje, akkor voltam ovis).

Én jobban szeretem a Mikulást, mert az jobban kötődik az eredeti alakhoz, de nincs bajom a Télapóval sem. Ez olyan, mint hogy engem Katának hívnak, de a barátaim szoktak Csigának szólítani. Szóval ez is olyan, ugyan annak a "személynek" két neve, és mindkettőt lehet használni.

2010. dec. 6. 23:19
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!