Kezdőoldal » Gyerekvállalás, nevelés » Óvodák » Dallami készségfejlesztő...

Dallami készségfejlesztő foglalkozások oviba?

Figyelt kérdés
Milyen dallamkészség fejlesztő játékokat tudnátok vegyes csoportos óvodásoknak ajánlani?

2021. nov. 19. 14:54
 1/2 anonim ***** válasza:

Megfordultam már suliban, oviban is, fejből hirtelenjében összeszedek pár alapvető módszertant és játékötletet. Ha már zenei nevelés, akkor elsősorban ritmusfejlesztés ajánlatos, életkori sajátosságok miatt, magyarán kb 6 éves korig (főleg ovis korban). Persze általánosan a zenei nevelés fontos, a dallamok se mellékesek.


Átlagos gyerekek esetén (tehát leszámítva a ritka tehetségeket, vagy akikkel jó hangú rokonok sokat énekelnek baba koruktól, meg leszámítva a vonatkozó fogyatékkal élőket), nem várható el a tiszta éneklés 6 éves kor előtt, de a 6-7 évesek esetén se jelent fogyatékot, csupán átlag alatti készséget az éneklés terén, ha hamisan énekel a gyermek.


Vegyes életkorú csoport esetén törekedni kell mindegyik ovis korosztályhoz alkalmazkodni, többségében az átlagos, a 4. életév sajátosságainak jellemző hozzáállást kiemelve, de NEM kizárólagos módon. Ez a zenei nevelésre is érvényes.


A fentiek értelmében vázlatosan és -terjedelmi okokból- hiányosan jelezni fogom lentebb az egyes korosztályoknak való vonatkozó hozzáállást.


Szándékosan NEM foglalkozást említek, mert a köztudatban -hibásan- az terjedt el, mintha a mo-i óvodákban mereven elhatárolt foglalkozások volnának alapvetően, de ez egyik fajta fejlesztendő területre sem érvényes, néhány kivétellel, mint általában egyetlen heti nagytestnevelés.


A tevékenységekre nézve ideális, ha egymásba fonódnak, pl gyurmázás közben pl megformált állatokról éneklünk, verselünk, mondókázunk, olykor lehet külön dramatizálni, eljátszani is.


Lehet persze körbeülni és külön foglalkozást is tartani, csak éppen NE ez a különválasztott tevékenység lehgyen a hangsúlyos!

Pl körbeülve labdát dobálva a gyerekeknek 2-3 szolmizációs hanggal kérdéseket feltenni, pl "Hogy hívnak?", az ovisoknak pedig mondjuk el az aktuális szabályokat (figyelem, a szabálytudat csak 4 éves kortól jelenik meg, és csak 5 évesen kezd markánsan kialakulni!), szabály lehet pl -amit egy 3 éves is megért és betart esetleg- hogy "olyan dallammal válaszolhatsz, amilyennel szeretnél!", pl "az én nevem Katinka"-válaszol dalolva gyermek.


3 évesek: egyenletes lüktetés fejlesztsésével lehet alapozni. Ha vegyes a csoport, akkor pl lehet behívni a gyerekeket ütemes járásra, akár hivogató dallammal is: "ki játszik ilyet, majd megmondom milyet", majd menetelünk egyenletes lüktetésre, közben akár tapsolva is.


MINÉL TÖBB ÉRZÉKSZERV EGYIDEJŰ bevonása gyakorta ajánlatos, módszertanilag. A feneti példában járás, közben tapsolás, mondókázás (pl Áspis, kerekes, vagy akármelyik mondóka). Így a kinersztétikus (mozgásos) tényezők összekapcsolódnak a hallással és a látással is.


AZ ÉLMÉNY ÉS JÁTÉKOSSÁG, valamint túlnyomórészt az INDIREKT módszerek az alapvetően az egész óvodai nevelés során! Erre az ONAP si felhívja a figyelmet, amely egy törvényrendelet. (Ellentétben a kisiskolás korúak számára szánt olykor bár játékos, azonban túlnyomórészt direkt jellegű pedag. módszerekkel.) Az indirekt módszer lényege, hogy direktben NEM tanítunk 7 év alattiakat, mégcsak játékosan SEM. Hanem élmények, játék keretében "beúsztatjuk" azt, amilyen tényezőket aktuálisan kiemelten és életkorhoz igazítottan fejelsztenénk úgy, h a kisgyermeknek NE tűnjön fel, hogy "fejlesztve van". Máskülönben 7 éves kor alatt megfelelési kényszert és neurózist okoz idővel az iskolás módszer (a direkt módszer).


3 éveseknek áltlaában szó-mi dallamokat éneklünk, idővel szó-mi-dó.


4-5 éveseknek a 3 darab, se nem nagy, se nem kicsi távolságot képező 3 darab szolmiz.hangból álló dalokon túl már a 4-5 hangosakat is ajánlatos sokat énekelni, vegyes csoportban a kisebbekre is hat bár, csak hát kevésbé. Megjelennek már a tipikus, ovis dalokra jellemző szó-fá-mi-ré-dó, ereszkedő, záró (utolsó) versszak-sorok is.


Konkrétan Magyaro-on óvodában a (szó-mi) KIS TERC az alap, 3 éveseknek és attól kisebbeknek evvel kezdjük az éneklés megszerettetését, természetesen ennél is fontosabb az egyenletes lüktetés, pl höcögtetők, ölbéli játékok, és ringatók által főleg, ovisok esetén menetelések, körjátékok által is.


5-7 éveseknek értelemszerűen ettől még összetettebb, nehezebb dallamokat is lehet énekelni. Bár a pentaton jellegű magyar hagyomány a legjellemzőbb a kisgyermekek zenei nevelésében (és gyakran a magyar népzenében is).


Vegyes csoportban a fent említett hozzáállással lehet mindegyik korosztályra fejlesztőleg hatni az óvodában, és érdemes körjátékgyűjteményekből is szemezgetni:


Ajánlot szakirodalom:

Forrai Katalin: Ének az óvodában. Bp., 1974 (14 kiadás)

2021. nov. 20. 19:36
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/2 anonim ***** válasza:
Elnézést az elírásaimért.
2021. nov. 20. 19:41
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!