Kezdőoldal » Közoktatás, tanfolyamok » Egyéb kérdések » Magyar érettségin melyiket...

Magyar érettségin melyiket érdemes választani?

Figyelt kérdés

1.Érvelés

2.Egy mű elemzése

3.Összehasonlító elemzés


Én az öszehasonlítót alapból kizárom... egy mű elemzéshez novellát szoktak általába, az tetszene, de nemtom a szempontokat, meg hogy hogy kezdjek hozzá:S Érvelés is jó lenne, de ahoz se tudok hozzákezdeni:S Hogy kellene hozzákezdeni ezekhez?


2010. máj. 2. 15:35
1 2
 1/11 anonim ***** válasza:
89%
Én se tudom... Valaki írja már le, hogy leeht jó bevezetést írni! N em azt, hogy a bevezetés ötletes legyen, mert már 60 oldalon olvastam, de ey oldalon sem láttam, hogy a bevezetés hogy néz ki.
2010. máj. 2. 15:38
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/11 anonim ***** válasza:
89%
Én most vagyok 11-es és ebben az évben sok novellát kellett elemeznünk, érvelnünk.Nekünk úgy mondta a tanár h a bevezetésben az íróról legyen szó, de ne az életrajzáról, hanem pl a főbb műve, és rátérsz h ez baban található és hogy milyen lelkiállapotban írta, történelmi helyzet akkoriban és ezt is kifejted a tárgyalában!És biztos h jövőre ezt választom.
2010. máj. 2. 15:46
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/11 A kérdező kommentje:

Én találtam ilyet:

[link]

De írjatok még, h h is kellene pontosan!

2010. máj. 2. 15:54
 4/11 anonim ***** válasza:
94%

Novella elemzés szempontjai:

-Cím (tematikus/rematikus)

-Cselekmény röviden

-Tér/Idő-helyszín

-Elbeszélésmód

-Szereplők bemutatása (Külső-belső tul., életkor emberekhez val viszony, anyagi helyzet...)

-Szerkezeti egységek

-Stílusirányzat, hangnem

-Motívumok, szimbólumok

2010. máj. 2. 16:03
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/11 anonim ***** válasza:
94%

Érvelés szempontjai:

-Utalás az idézetre

-Saját vélemény megfogalmazása

-A probléma lehetséges megközelítései

-Irodalmi, filmes egyéb feldolgozásos művek említése

-Cáfolat figyelembe vétele

-Cáfolat cáfolata

-Saját vélemény megerősítése

2010. máj. 2. 16:05
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/11 anonim ***** válasza:
89%

Verselemzés szempontjai:

-Történelmi háttér

-Cím

-Műfaj

-Szerkezeti egységek

-Filozófiák

-Költői képek (hasonlat, megszem., metonímia, szinegdoché, szimbólum, allegória)

-Alakzatok (ismétlés, ellentét, kihagyás, felcserélés)

-Stílus

-Rímképlet

-Rímelés

-Verselés

-Vélemény

2010. máj. 2. 16:07
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/11 A kérdező kommentje:
Köszi szépen! :)
2010. máj. 2. 16:09
 8/11 anonim ***** válasza:
92%

Találtam a füzetembe MÁSIK ÉRVELÉSI szempontokat szerintem ez jobb:


-Címet adunk a fogalmazásnak

-Álláspontunk megfogalmazása a kérdéssel kapcsolatban

-Utalás az idézetre

-Érveket sorakoztatok fel az álláspontom igazolására

-Szót ejtek az álláspontom cáfolatáról

-Cáfolat cáfolata

-Újra megerősítem a véleményemet

2010. máj. 2. 16:11
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/11 anonim válasza:
64%

Mikor műelemzést írunk, vegyük figyelembe a következő formalitásokat:


Az elemzést bekezdésekre kell tagolni, emellett betartani a hármas egységet: a bekezdést általában tételmondattal kell kezdeni, amely magában foglalja a bekezdésekben tárgyalt téma egészét. A tételmondat kifejtéséből áll a bekezdés tartalma. Egy bekezdés általában 5-8 összetett mondatból áll, a bekezdés lezárása pedig utaló mondattal történik, aminek feladata az átvezetés a következő bekezdéshez, tartva ezzel az elemzés gördülékenységét és logikai menetét.


•Bevezetés: feladata nem az életrajz, hanem a költő pályájának általános bevezetése, költészetének világirodalmi elhelyezése. A stílustörténeti behatárolás problémás lehet, ha egy költőt nehéz korstílushoz kötni, ez esetben azonban jelezni kell, hogy az elemző felismerte a problémát. A bevezetés általában egy bekezdésből áll.


•Tárgyalás: több bekezdésre érdemes tagolni. Itt a mű konkrét elemzése a feladat, ezért érdemes idézetekkel alátámasztani a saját gondolatainkat minden olyan helyen, ahol vélekedésünk nem a mű teljes egészére, hanem egy konkrét egységre, például versszakra vagy bekezdésre, esetleg fejezetre vonatkozik.


•Befejezés: egyfajta összegzést érdemes írni mind az elemzett mű, mind a költő, mind pedig saját vizsgálódásunk végszavaként. A befejezés - a bekezdéshez hasonlóan - általában egyetlen bekezdésből áll, s fontos célja, hogy megnyugtassa az olvasót. Nem szabad, hogy az elemzésünket tanulmányozók úgy érezzék, hogy lezáratlan, konklúziót nélkülöző elemzést kellett olvasniuk.


Egy mű elemzésének talán egyik legfontosabb mozzanata a stíluselemzés, melyen keresztül szinte az egész műről átható képet kaphatunk. A stíluselemzés valamely írásmű külső, formai, mindenekelőtt nyelvi-stilisztikai sajátosságainak vizsgálata. E vizsgálat során nem szakadhatunk el a szöveg alkotójának egyéniségétől sem, sőt esetenként tekintettel kell lennünk a szerző által "elsőként célba vett" olvasó "igényszintjére" is. A stilisztikai vizsgálat mindig csak a nyelvi analizálást jelenti, ezért csak kiegészítő része lehet a komplex elemzésnek.[2]



Az elemzés főbb fajtái a következők:


•A generikus elemzés a művek vizsgálatához figyelembe veszi az alkotó személyiségét, ismereteit és életkörülményeit, a mű keletkezési adatait, az alkotás társadalmi és történelmi meghatározottságát. Érdemes ezt a módszert használni, ha bőséges adat áll a rendelkezésünkre, viszont ügyeljünk arra, hogy a stilisztikai szempontoktól ne távolodhatunk el túlzottan. [2]


•A szubjektív elemzés, melynek során saját közvetett, közvetlen tapasztalatainkon keresztül elemzünk egy művet. Csak akkor szabad egy művet ily módon elemeznünk, ha van kialakult esztétikai és stilisztikai világképünk és ismeretünk. [2]


•A pszichológiai elemzés során azt figyeljük meg, hogy milyen élményeket vált ki bennünk a mű, másrészt azokat a lelki folyamatokat kell elemeznünk, amelyek vélhetően a mű sajátosságait létrehozták. Itt részben a szerző, részben a szereplők pszichéjére gyakorolt hatásokat vizsgáljuk. [2]


•A strukturalista elemzés a szöveget olyan zárt rendszerként kezeli, amelynek az elemei egymástól is és a rendszer egészétől is egyszerre meghatározottak. Ez a zárt struktúra rétegekből áll, így vizsgálhatjuk ezek hierarchikus szerkesztettségét, illetve lineáris felépítettségét is. A legkisebb vizsgálandó elem a közlésegység: a szintagmától a mondatig terjedő kifejezési egység [2]. Szintagma: szószerkezet; két vagy több morfémának, szóalaknak jelentésbeli és/vagy nyelvtani kapcsolata a szövegben. [6]


•Végül az informatikai elemzés, mely a kommunikációelméletnek megfelelően üzenetnek tekinti a műt, ezért megfejtéséhez tudnunk kell, hogy milyen a viszonya a jelrendszerhez. A módszer alkalmazásához jól kell ismernünk ezeket a jelrendszereket, de azokat különösen, amelyeket a szerző használt. A nehézséget a kettő távolságának áthidalása okozza [2]. Leegyszerűsítve ez azt jelenti, hogy az alkotó a mű egészével vagy részével jelezni kíván valamit számunkra, ami a valóságban, a szöveg szó szerinti értelmezésével esetleg nem ismerhető fel. Például, ha a szerző egy kórház betegeinek jellemét, betegségük okait és tüneteit mutatja be, lehetséges, hogy valójában egy korszak társadalmának tipikus jellemrajzát mutatja be számunkra.


A novella- és a regényelemzés szempontjai:


1.A mű keletkezési körülményei és háttere


2.A cím elemzése


3.A téma kibontása, tehát nem a cselekmény elmondása, hanem a mű tartalmának kérdésköre, a mondanivaló kifejtése


4.Szerkezeti kép


5.Jellemek, jellemábrázolás, rendszerek, módszerek


6.Konfliktusok


7.A mű eszmei mondanivalója, eszmeisége


8.Nyelv és stílus


9.A mű helye a szerző munkásságában, az irodalomban


10.Regény- és novellatípusokba való besorolás


11.Egyéb: helyszín, idő, további sajátosságok [3]


Regények elemzésénél érdemes figyelembe venni az író életét, hátha ennek ismeretében vagyunk csak képesek megérteni egy-egy mozzanatot a műben. Legyenek áthatóbb ismereteink a regény keletkezésének körülményéről, illetve a költő életének e korszakáról is - megkönnyítve dolgunkat az elemzés elkészítése során.



A drámaelemzés szempontjai:


1.A mű keletkezésének történelmi, társadalmi, életrajzi háttere


2.A cím értelmezése


3.A téma megnevezése és kibontása (miről szól, nagyvonalakban)


4.A dráma szerkezete (expozíció, konfliktus, drámai harc, tetőpont, megoldás); felvonások


5.Műfaji jegyek (tragédia, komédia, tragikomédia)


6.A jellemek és azok rendszere


7.Konfliktusok (kapcsolatban a dráma szerkezetével)


8.Nyelvezet, dialógusok és monológok


9.A korstílus jegyei


10.A mű eszmeisége és mondanivalója; jelentésrétegei


11.A mű helye az író munkásságában és az irodalomban [3]


A verselemzés szempontjai:


1.A mű keletkezési körülményei


2.A cím értelmezése


3.A vershelyzet értelmezése (a költő meghatározza saját helyzetét vagy a vers keletkezési körülményeit)


4.Műfaj, műfaji sajátosságok


5.A mű szerkezeti felépítése


6.A vers képrendszere


7.A mű alapgondolata, a kifejezett érzelem


8.A költemény hangulata, hangneme


9.A mű nyelvi kifejezőeszközei (hangok, szóhasználat, szószerkezetek, szóalkotás, mondatszerkesztés)


10.Stilisztikai formák, eszközök

◦szóképek: metaforák, szinesztézia, hasonlat

◦alakzatok: párhuzam, ellentét, ismétlés

◦rímek, alliterációk

11.Versforma, versritmus


12.A korstílus, a stílusirányzat, illetve ezok jegyei


13.A mű kapcsolódási pontjai, hasonlóságok más versekkel


14.A vers helye, szerepe a költő munkásságában


15.Egyéb szempontok, a saját véleményt kivéve [3]


Versek elemzésénél a következőkre figyeljünk:


•Nem a tartalom leírása a feladat, hanem a vers értelmezése: ritmikailag és tartalmilag, ha megtörik a ritmus, van-e benne tartalmi törés is?


•A vers műfaji besorolása, tartalomhoz való viszonyának vizsgálata.


•A vers, a költő költészetén belül hova sorolható?


•A verselésnél fontos az összevetés: ki alkotott még hasonló műveket a magyar- illetve a világirodalomban?


•Cím és tartalom viszonya: a cím értelmezése nyelvtani szempontok alapján.


•Stíluskorszakok a versben: melyik stíluskorszak alkotóihoz sorolható az adott szerző? Hogyan jelenik meg ez az adott műben?


•Vizualitás és hanghatások a költeményben: milyen színekkel dolgozik a költő? Van ennek jelentősége a tartalom szempontjából?


•Költői eszközök keresése: alliterációk, hasonlatok, megszemélyesítés, metafora, ellentmondás keresése.


•Versszakok, szakaszok egymáshoz való viszonya.


•Személyes vélemény a versről: irodalmi stílusban, indoklással, személyes élménnyel kiegészítve.


•A vers kulcsszavainak, kulcsmondatainak felismerése, idézete.


Elterjedt irodalmi műfajok:


•Ballada: drámai feszültségű, szaggatott menetű, rövid, rendszerint tragikus tárgyú verses kisepikai műfaj, párbeszédes, lírai elemekkel


•Dal: egynemű érzelmet kifejező rövid lírai műfaj, eredetileg dallammal együtt keletkezett


•Ecloga: görög eredetű műfaj, eredetileg párbeszédes pásztorköltemény, később gondolatok, érzések szembesítésére alkalmazott forma, melyben a pásztori elemek átvitt értelműek


•Elégia: görög eredetű műfaj, eredetileg disztichonokban írt hosszabb költemény, lírai és epikai elemekkel, témája változó. Később: lírai műfaj, elsősorban elégikus hangnem jellemzi


•Életkép: a mindennapi élet valamely jellemző jelenetét ábrázoló kisebb prózai vagy verses mű


•Epigramma: görög eredetű műfaj, 1 fontos gondolat rövid, rendszerint csattanóval végződő megfogalmazása. Eredetileg: disztichonban írott felirat, főként sírfelirat


•Eposz: verses nagyepikai forma


•Himnusz: lírai műfaj, valamely istenséghez könyörgő, magasztaló költemény, az istenség tetteiről szóló epikus elemekkel


•Idill: ókor eredetű műfaj, egyszerű emberek, főként pásztorok életét mutatja be eszményített módon


•Novella: prózai kisepikai műfaj (elbeszélés)


•Óda: fenséges tárgyról szóló, emelkedett hangú, ünnepi érzéseket, magasztos gondolatokat kifejező lírai műfaj. Gyakran megszemélyesített fogalomhoz vagy kiemelkedő személyhez szól


•Paródia: valamilyen irodalmi mű vagy műfaj gúnyos utánzata, mely az eredeti jellegzetességeit, modorosságait túlozza el


•Példázat: erkölcsi célzatú jelképes tanító elbeszélés


•Regény: prózai nagyepikai műfaj. Antik előzmények után a reneszánsz irodalomban bontakozik ki, és az eposzt felváltva, az újkori irodalom reprezentatív műfajává válik. Sok műfaji változata van


•Románc: a balladánál derűsebb hangulatú kisebb elbeszélő költemény / regénytípus / regényes színmű


•Zsoltár: ószövetségi vallásos ének, himnusz.

2010. máj. 2. 16:56
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/11 A kérdező kommentje:
Na túlvagyunk rajta:D Elemzést választottam, írtam 4oldalt:D Többiek?
2010. máj. 3. 14:52
1 2

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!