Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Művészetek » Tulajdonképpen a nagyfilmzenék...

Tulajdonképpen a nagyfilmzenék elektronikus komolyzenék?

Figyelt kérdés
Az iskolai oktatásban a XX. század elejéig tanítják a klasszikus zene történetét, a XX. századi alkotókat nem. Ennek ellenére azt veszem észre, hogy a nagyobb-komolyabb filmek zenéi (talán elektronikus eszközökkel) a nagy szimfóniákra hasonlítanak. Tévednék?

2020. jan. 19. 09:08
1 2
 1/12 anonim ***** válasza:
100%
Inkább úgy mondanám, hogy a filmzene lehet komolyzene, jazz, pop, rock, stb. Egyébként nézz hülyének, de nekem elektromos filmzene nem is jut eszembe! Pl. John Williams művei "sima" szimfonikus komolyzene.
2020. jan. 19. 15:07
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/12 Mojjo ***** válasza:
100%
Már mitől lennének elektronikusok?
2020. jan. 19. 18:46
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/12 Alex Fly ***** válasza:
Vangelis egyes darabjai valóban lehetnének ilyenek...
2020. jan. 20. 20:41
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/12 timortin ***** válasza:
50%

A válasz az eredeti (konkrét formában feltett) kérdésre az, hogy NEM.

Az én nézetem szerint: sajnos a szálak minél precízebb szétbogozásához rengeteget kell tenni.


A 'komolyzene' nem feltétlen komoly, hiszen barokktól kezdve rengeteg zenei tréfa van

A párjának állított 'könnyűzene' sem feltétlen könnyű, pl.: Mike Oldfieldnek kvázi utánozhatatlanul elképesztő hangszeres tudása van

A 'komoly'<>'könnyű' szembenállással a legnagyobb probléma (összemoshatóságon felül) szerzői jogi.

Merthogy a 'könnyű'-nek piacról kell élnie, a 'komoly' meg úgymond támogatandó, kultúra motivációval ('könnyű' által termelt pénzből is).

Az angol terminológia 'classical music'-ot mond a hagyományos 'klasszikus zenére'

'Klasszikus zene' így tehát jóval tágabb mint a bécsi klasszika (Haydn+Mozart+Beethoven).

De mindenképpen van (1) részint archaizáló varázsa (ezért van a XX.század mint korlát), (2) részint bizonyítottsága (hiszen ma is játsszák az értékeket belőle).

Az angol terminológia (helyesen) megkülönbözteti a 'klasszikus zene' utáni zenéket (1) contemporary/"kortárs" (2) avantgarde/"avántgárd"

Egy megkülönböztetés lehet, hogy az (1) listenable/"hallgatható" (2) meg nem.

Egy másik megkülönböztetés meg, hogy az avantgarde-nak erős szeparációs stílusjegyei vannak, azaz, ami oda nem fér be, az lehet szimplán 'kortárs zene'.


Ezen túlmenően van a hangszerelés témája, ami a legfontosabb másik aspektus, a kérdésbe foglalt filmzenék témában.

Létezik szimfonikus hangszerelés, de az lehet könnyűzene is (lásd esztrád, operett, Rondo Veneziano, André Rieu etc.)

Nyilván létezhet elektronikus hangszerelés is ami szintén, egyaránt lehet 'klasszikus/komoly' és 'könnyű' motivációjú.

Filmzenék is rengetegféle csoportba csoportosíthatók a zörejektől kezdve, a valóban nagyformátumú, igényes, költséges zenékig.

Az én megítélésem szerint egyébként

- egyrészt nagyon sok nagyon jó zeneszerző van (aki még nem bizonyíthatott, mert relatíve kicsi a piac)

- másrészt felkapott szerzők (Ennio Morricone, Hans Zimmer) a nagy tömegtermelésben el tudnak fáradni.


Hátravan a legnehezebb, legnehezebb osztályozási kérdés: hogyan bomlik fel a klasszikus zene, hiszen komoly gregorián énekektől, a szórakoztató Strauss-keringőkig terjed a paletta.

Vedres Csaba zongorista és zeneszerző csoportosítási megközelítéseit tartom jónak, a magam részéről:

- "bekapcsoló/[egyént]felemelő/magas kontra kikapcsoló/tömeges/szórakoztató zenék"

- "függőleges/vízszintes irányú zenék"

- "értékes kontra értéktelen zenék"

- "egyedi művészi alkotás kontra ipari tucattermék zenék".


A klasszikus zenében az én fogalmaim szerint:

- benne van (ma már) Bachtól Bartókig sok-sok zeneszerző zenéje,

- inkább igen, mint nem: pl.: Beethoven korabeli másod-/harmadvonalbeli kismesterek (sokszor anyagi céllal írt oktató+szórakoztató zenékkel, mégsem tömegtermeléssel,pl.: Diabelli).

- nincs benne "ifj.Johann Strauss" (mert kikapcsoló, szórakoztató tánczenéket írt),

- nincs benne "Arnold Schönberg" (mert avantgarde),

- nincs benne "Mike Oldfield", "After Crying", "Vedres Csaba" mert "kortárs zenék" a műveik.

- nincs benne "André Rieu" újabb keletű szimfonikusra hangszerelt műfjilag egyébként stimmelő dolgai (mert nem értékes és/vagy tucattermék és/vagy nem felemelő/magas zene)

- nincs benne a "Rondo Veneziano", mert nem egyedi művészi alkotások a műveik, hanem pusztán csak piaci rés betömése zenei termékek/outputok ipari léptékű terítésével.

- "George Gershwin" szerintem benne van

- "Oscar Peterson" már nincs (műfaji okok miatt).

etc.

2020. jan. 21. 01:52
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/12 A kérdező kommentje:

Köszönöm a válaszokat különösen az utolsó, részletes kifejtős választ.


* Elektronikus esetén a szintetizátorra gondoltam, azaz, hogy nem veszik fel a stúdióban a 150 fős nagyzenekari alkotást, hanem géppel állítják elő.

* Könnyűzenének meg az 1950-es évektől kialakult, a ritmust felerősítő irányzatokra gondoltam, amelyek SZEMBEN A KORÁBBI SZÓRAKOZTATÓZENÉKKEL ÉS NÉPZENÉKKEL elvetik a dallamosságot ("zörejszerűség") és a klasszikus, illetve - az avantgárd komolyzenéhez hasonlóan - a régi szórakoztatózene szabályrendszerét. Nem tudom teljesen jól megfogalmazni, de aki járatos ebben az érti.

2020. jan. 23. 17:41
 6/12 Alex Fly ***** válasza:

@timortin:

Érdekes, amit írtál... de mintha kissé szubjektívnek tűnne.

Azért megkérdezem, hogy mi alapján került a klasszikusok közé Bartók, Gerschwin -a definíció szerint ők ugye kortársak lennének. És mi a helyzet Kodállyal, Rahmanyinovval? És a jazz/blues klasszikusaival? Vagy a maiakkal: az említett Oldfield, Vangelis, Kitaro, Williams, Morricone esetleg Jarre?

A másik oldalról viszont pl. Verdi -az akkori idók slágerszerzője- komolyzene vagy nem?

2020. jan. 23. 18:02
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/12 timortin ***** válasza:

#4


Jó meglátás/kiegészítés az első pont (a dolog vonzataival együtt).

* Régen Beethovenék fejben alkottak, kottába öntötték műveiket, majd élesben előadták. A filmzenéknél ez nyilván nem müxik, hiszen a megrendelő nem fog (tudni) kottát olvasni, annak alapján ítélni/válogatni (tengernyi) szerzők között, hanem hallani akarja mi (milyen tehetséges) lesz m-a-j-d a filmzene. Viszont az élő stúdióóra brutálisan drága (pláne szimfónikus zenekarnál).

* E probléma megoldásának egyik útja-módja lehet pc-n (ma már nagyon kiváló minőségben) a legkomolyabb szimfonikus anyagokat előállítani. Amivel adott esetben már nagyon könnyű stúdióba menni (kotta is azonnal nyomtatható megfelelő számban/minőségben). Egyébként a stúdióba menés már óriási vízválasztó (filmzenés szerzők között), mert szimfonikus anyagnál már kiváló - hogy ne mondjam tanult -zenésznek is kell lenni (más világ mint PC-n producálni). Kicsiben a Dalfutárban is érdekes probléma az egyszemélyes vs. zenekaros producálás.

* Személyes adalék: Pejtsik Péter (After Crying bőgőse és basszgitárosa) úgy a barátom, hogy volt szerencsém látni, hogy tör be bizniszbe (Ákos-Peter Gabriel-Havasi Balázs-NatGeo vonalon). Ő például tud indiai "zeneszerző" kritikán aluli füttyögése és verbális (angol) leírása alapján szimfónikus zenekarra hangszerelni (Bollywood-filmhez) és ez nem vicc, hanem effektív konkrét élményem.

* Szóval a kor kitermelte az elektronikus zene térhódítását (elég korrekt módon), amiből aztán símán vezethet út a minőségi zenekaros megszólalásig (miközben egy CGI biztosan sokkal drágább, mint egy OST-s projekt).

* Van még egy nagyon érdekes aspektus a filmzenéknél: algoritmikus zeneszerzés (mesterséges intelligenciával). Ez már nagyon érdekes dolgokat tud produkálni, ember által nehezen dekódolhatóan (hogy nem emberi, hanem gépi a zeneszerzés).

[link]


* A második felvetésbe én mennék bele (mérete miatt), mert a könnyűzenébe beletartozik nagyvárosi folklórként a beat (pláne, ha 1950-től nézzük a témát), vagy benne van az art rock műfaja is, rengeteg kiváló hazai és külföldi képviselőjével. Ami úgy lehet igényes minőségi zene, hogy a kortársakat könnyebben szólítja meg.

2020. jan. 23. 18:31
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/12 timortin ***** válasza:

#5

Az még csak hagyján, hogy szubjektív a klasszikus zenei osztályozásom, de egészen biztosan tökéletlen is :)

Az volt a szempontom, hogy valamiféleképpen (jól-rosszul) eldöntsem "széna vagy szalma".

- Bartók és Gershwin a zenei kánon része, meg időben egyre távolabbiak (archaizálódás). Én tehát klasszikusnak tekintem őket.

- Kodály nehezebb ügy, mert szerintem a világ kevéssé ismeri, így kanonizálásról jóval keservesebb ügy beszélni. Miközben Bartók születésétől 1 év választja csak el. Hajlok afelé, hogy kortárs zeneszerző "csak". Persze felmerül akkor Erkel Ferenc kérdése, aki még kevésbé ismert a világban, pedig időrendben klasszikusnak számít.

- Rachmaninovval az a "baj", hogy posztromantikus. Visszatért a "fejlődő" zenetörténet egy korábbi szakaszára. Mivel annyira kiemelt szerepe van (népszerűsége okán is) a zenei kánonban, én már klasszikusnak tekintem mindenképpen.

- Prokofjev még nehezebb ügy, de nálam ő is klasszikus ma már (noha lehetne kortárs is, klasszikus érából kikacsintó egyébként kiváló dolgai révén).

- Bues és Jazz nálam folklór-gyökerű. Műfaji okból nem tekintem klasszikusnak, ahogy a jazzt sem. Más.

- Verdi is fogós kérdés. Az opera klasszikus zenei műfaj, Verdi maga része a zenei kánonnak, azaz klasszikusnak tekinthető. De lelkes én sem vagyok emiatt (nem hallgatok Verdit). Slágerei már túljátszottak az agyamnak, egyéb zenéi meg messzire esnek az én világomtól.

2020. jan. 23. 18:45
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/12 A kérdező kommentje:
Nagyon érdekesek az álláspontok, érvek, köszönöm szépen. Én, mint fentebb írtam, valahol a szabályszerűségben tennék különbséget. A klasszikus zenének komoly hangtani alapja van, erre épül az ellenponttan, összhangzattan. Egy könnyűzene vagy az előbbi leegyszerűsített formájának tűnik, vagy végig improvizáció, olykor tudatosan a harmóniátlanságra törekedve. A XX. századi / kortárs avantgárd klasszikus zenében is feltűnnek ilyen tendenciák, de ott talán mégis a szabályrendszer a mérvadó.
2020. jan. 26. 08:43
 10/12 timortin ***** válasza:

#9

- Zenéhez laikusként nem értek egyet veled, és nem azért, mert nem lehet ennyire egyszerűsíteni/projektálni(extrapolálni).

- Az avantgarde (számomra) kis túlzással arról szól, hogy hogyan tud legkevesebb szabályszerűséget felmutatni, hogyan tudja a káoszt zenébe leképezni. Nekem egy intellektuális maszturbáció, amihez van egy szűk leginkább sznob réteg ami tapsol hozzá. (Csak ezért az 1 mondatomért annyi negatív kommentet és dislike-ot kapok majd, hogy holnapra már 50%-ban leszek csak hasznos :DDDDD) Félreértés ne essék az avantgarde szerzők nagyon tudnak komponálni, mestereik a szakmának (csak célt tévesztettek értelmezésemben)

- Kedvenc demó-példám Lutoslawski: Itt egy avantgarde darabja kottásan, érdemes mindhárom tételt meghallgatni.

- Witold Lutosławski-Trois poèmes d'Henri Michaux

https://www.youtube.com/watch?v=oGAd4t94IrY&t=3s

- Ugyanennek a Lutoslawski-nak az alábbi egy szerethető zseniális darabja (ez az én kottás videóm, egyébként több verzióban is felraktam a Youtube-ra):

[Matsuev+Sladkovsky, 2x{SCORE+LIVE}] Lutosławski: Paganini Variations for Piano & Orchestra

https://www.youtube.com/watch?v=kJrcObgcl_Y

2020. jan. 26. 12:28
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!