Miért festenek képeket, ha fényképezni is lehet?
Két ok lehet:
1) A művészet célja nem a valóság pontos visszaadása, hanem hogy kifejezzen valamit. Szegény rőzsehordó asszonyban sem az a különleges, hogy nem lenne élethűbb fényképen.
2) Ha nem is akkora a művészeti értéke a festménynek, akkor is hangulatosabb egy festmény a falon mint egy fénykép.
Mert a festmény egyedi, míg a fénykép korlátlanul sokszorosítható. Mert egy festmény akár évekig készülhet egy fénykép pillanatok kérdése. Mert a festmény nem egy pillanat valósághű másolata, hanem többlettartalommal bír.
Ugyanazért, amiért az emberek nem a McDonald's-os Happy Meal menü figuráit tekintik műtárgyaknak.
Miféle kérdés ez?
Az előttem lévőknek egyébként ment a zöld kéz :)
Kedves Kérdező!
Majd ha lesz olyan fényképezőgép, ami lefényképezi a gondolataimat, majd akkor elgondolkodok rajta, h abbahagyjam-e a festést. Addig nem. Addig folytatom.
Gondolom, kirándulni se jársz, elég, ha megnézed a térképet. Szinte ugyanaz az élmény, igaz?
Az az érdekes, hogy miért fotóz le valaki valamit,ha úgyse viheti magával a szagokat,ízeket és igazából a fényképező is csak egy szeletét adja vissza a valóságnak.
Egy festménnyel viszont ki lehet emelni azokat a dolgokat is,amik elvésznek ilyenkor, már ha tájképről van szó. De igazából egy festmény lényege a kép maga,hogy működjön, az,hogy mennyi köze a valósághoz látványban,az a festőn múlik.
Nem arról van szó, hogy nem értem, csak nem tudtam megfogalmazni. Nekem is tetszenek a festmények, talán több teret engednek a fantáziának. És igen, talán egy festmény azon túl, amit konkrétan ábrázol, ábrázol valamit a festőből is.
De közben megtaláltam azt a könyvet, amiben olvastam erről. René Berger: A festészet felfedezése 2. Paul Cézanne Malomkő és ciszterna című festményét hasonlítja össze egy fotóval. Rögtön a könyv elején:
"Az erdőrészlet hasonlít ugyan az eredetihez, még sincs a tájnak egyetlen darabkája sem, amit a művész nem alakított volna át. A festmény és a fotó témája csak felszínesen nézve azonos.
A természet, jól tudjuk, tékozló. Bőkezűsége lebilincsel, de el is fáraszt néha. Az ingerek tömegéből - útikalauz híján - érzékszerveink csak zavaros benyomást nyernek, mely bár lenyűgöző, nem maradandó. Ha minden mozog, hogyan érzékelhetnénk, hogyan élvezhetnénk magát a mozgást? A túlságosan sokféle látnivaló közepette hogyan érzékelhetnénk a sokféleséget, hogy örülhetnénk neki? Ha minden túlcsordul a bőségtől, hogyan érzékelhetnénk magát a bőséget, hogyan gyönyörködhetnénk benne? A művészi alkotás nem tud, de nem is akar versenyre kelni a természettel, lévén - eredendőn és alapjában - a természet visszatükrözése. De szükségesnek látjuk mindjárt leszögezni, hogy e visszatükrözés nem pusztán gondolati - épp annyira érzelmi tevékenység is. A természet látványába egy bizonyos rendet "lop" a művész: a dolgok egymás közötti viszonylatának olyan együttesét tárja fel, amelynek révén gondolatai kifejezhetőkké válnak, a szemlélő parttalan öröme pedig- gátak közé szorítva - hömpölygő élvezetté lesz. Cézanne erdőrészlete semmiképpen sem ugyanannak a tájnak leegyszerűsített képe, minthogy a műalkotás és fénykép a lényeget tekintve összehasonlíthatatlan (...) A műalkotást olyan rend hatja át, mely az ember közbelépéséről árulkodik."
ötös vagyok
Köszi az idézetet. hasznos, és jó támpont.
Ha meg akarod érteni mélyebben a művész, a kép, a valóságábrázolás szándékait és működését, a legegyszerűbb út, ha magad is alkotsz valamit. Jobban fogod élvezni is mások munkáit és maga az elkészítése élménye is megragadó.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!