Kezdőoldal » Szórakozás » Zene » Gitár szólózásra hol találok...

Gitár szólózásra hol találok neten olyan oktatóanyagot, amelyik megtanít több fekvésben szólózni?

Figyelt kérdés
Magamtól tanultam meg gitározni, a szólózást is magamtól tanultam meg, mert akkor még nem volt ennyire elterjedve az internet , s a szólókat mind egy fekvésben tanultam meg (értsd: ha g dúrra játszok szólót, akkor megkeresem valamelyik g dúr poziciót, s ott egy fekvésben játszom le (azaz nem mozgatom a csuklómat fel-le a gitár nyakán, hogy esetleg máshol ugyanazt könnyebben le tudjam játszani, hanem 4-5 bundon belül fogom a hangokat, a kicsi újjam fix pozicióban van, a mutató újjammal megyek le egy bundot, ha szükséges). Csak akkor szoktam fekvést váltani, ha a felső e húron már nem tudnám lefogni, de ekkor is csak úgy váltom, hogy a főhangnem (azaz jelen esetben G-dúr) egy fentebbi pozicióját keresem meg). Gyakorlatilag mind csak a fő hangnem akkordfekvésében szólózok (gondolom érthető, mit akarok mondani). Láttam, hogy a profi gitárosok az egész nyakat használják szólózáskor, csúsztatják a kezüket a szólóval amikor olyan akkordváltás történik. Olyan oktatóanyag kellene (skálákkal, szólókkal), ami rávezetne arra, hogy hogyan kell felhasználni az egész gitárnyakat, s ne csak egy fekvésben játszodjak.
2012. szept. 8. 23:57
 1/9 anonim ***** válasza:

Tulajdonképpen egy fekvésben is lehet játszani, de sokkal praktikusabb az ún. diagonális játék, tehát nem csak a húrokon mész lefelé, hanem oldalirányba is a nyakon. Képzelj el egy G dúr skálát E-húrról indítva:

E: 3(G)-5(A)

A: 2(H)-3(C)-5(D)

D: 2(E)-4(F#)-5(G)

Ez egy oktáv.

Az ujjrend ehhez:

E: 2 -4

A: 1 -2 -4

D: 1 -1(csúsztatás)-2

Mikor megint a G-hez értünk egy oktávval feljebb, ott szintén 2. ujj van. Az előző formulát ugyanúgy el lehet játszani, a hangok elhelyezkedése és az ujjrend ugyanaz lesz(persze azt be kell kalkulálni, hogy a H és az E húr hangolása alapból egy hanggal el van van tolva a többihez képest).

A második oktáv:

D: 5(G)-7(A)

G: 4(H)-5(C)-7(D)

H: 5(E)-7(F#)-8(G)

Látható, hogy ugyanazt játszottuk a D húrról indítva.A lényeg, hogy 1 oktáv után kell csúsztatni úgy, hogy az alaphangra az az ujj kerüljön mint az első oktávnál, és lehet folytatni ugyanazt a formulát. És ez érvényes a G dúr összes pozíciójára (pld. ha 1. ujjal indítunk G-ről(3-5-7)). Ezt ugyanúgy meg lehet csinálni a mollnál, és az összes többi skálánál. Az akkordváltás nem egyszerű, mert bárhol vagy a nyakon, tudnod kell, az adott akkordhoz tartozó skálában hol vagy épp, és onnan folytatni. Ez a diagonális játék praktikus improvizációnál, mert ha megy felfelé a dallam, akkor a kéz is megy felfelé a nyakon, és lényegében egy adott hangot egy adott helyen játszol mindig (mint a zongorán). Ha megszokod ezeket a csúsztatásokat, akkor könnyebb lesz alkalmazkodni az akkordváltásokhoz, csak tudni kell az egyes skálák összes formáját (1.,2.,4. ujjról indítva). Tudom, hogy kicsit bonyolult, amit írtam, korán van még eléggé, de a lényege ez lenne).

2012. szept. 9. 07:51
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/9 anonim ***** válasza:

Van erről egy képem hátha segít


[link]


eléggé homemade, de talán segít :D


ha a fölsőt nézed akkor különböző színekkel jelöltem a "pozíciókat", és ha jól értettem a te gondodat, akkor úgy képzelem el, hogy például csak a zölddel jelöltet ismered.


Hangnemtől függően ugye máshova esik. A "fentebbi pozíciója" alatt pedig az oktávját értheted, ahogy a rajzon is látod a zöld szín kétszer szerepel, ha folytattam volna tovább a rajzot akkor megint a piros jött volna.


Mondjuk ha A dúrban van, akkor a zöld pozicíó az 5. bundon kezdődik, és előtte a rózsaszín utána pedig a piros, tehát ez a váz, hangnemtől függően csúszik a nyakon.


Az ne tévesszen meg ha a te verziód kicsit eltér, mert különféle skálaujjrendek vannak, van olyan, aminél az a szabály hogy minden húron 3 hangot kell játszani, amit én használok ott van ahol csak kettőt játszok egy húron, de az alatta lévő rajzon rajta van az összes hang, de cak két eltérés van, a vastag E húron a 2. bund és a H húron az 1. de ez igazából lényegtelen, mert ha a fejedben van ez a váz, akkor szabadon össze tudod kötni ezeket úgy variálhatsz ahogy akarsz, szólj ha valamit nem értesz, remélem nem zavartalak össze!

2012. szept. 23. 16:57
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/9 anonim ***** válasza:

ja és ahol egy helyen 2 szín is van az azt jelenti, hogy benne van az előzőbe és abban is


Igazából ha az egyik jelölt ponttól mondjuk az első zöldtől elindulsz a gitár nyakán vízszintesen, akkor ugyanazt hallod, mint ha ugyanettől a ponttól függőlegesen játszanád végig a skálát, így kötődik össze az egész rendszer.

2012. szept. 23. 17:05
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/9 anonim ***** válasza:

ezt pedig így értettem

[link]

2012. szept. 23. 17:18
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/9 A kérdező kommentje:
köszönöm mindenikőtöknek!
2012. okt. 6. 23:03
 6/9 A kérdező kommentje:
Igazából 3 poziciót ismerek ezek közül, s mindhárman le tudom játszani ugyanazt a dallamot. Csak az nem votl világos számomra, hogy mikor s miért kell fekvést váltani. Azért nem votl világos, mert láttam profi gitárosoknál, hogy olyankor is váltottak fekvést, amikor a hangmagasság nem indokolná ezt, mert ugyanazon fekvésben is le tudták volna játszani. Azt gyanítom, hogy vannak úgynevezett kialakított minták, hogy melyik futamot melyik fekvésben könnyebb lejátszani, s az szerint változtatják a fekvéseket, nemcsak hangmagasság szerint:pl. egy futamot könnyebb egyik fekvésben játszani, mert ott 1-3 újjra esik, mint a másikban, ahol tegyük fel 3-4 újjra esik. Vagy nem jol gondolom?
2012. okt. 6. 23:17
 7/9 anonim ***** válasza:
Ugyanazt más fekvésben játszani azét szokás, mert a másik fekvésben esetleg "feljebb" is tudsz menni az adott motívum után, vagy a folytatás olyan fekvésben van, hogy célszerű az előtte lévő dallamot is nagyjából azon a részen játszani. Főleg, ha valami gyorsat játszol, akkor nem praktikus 6-7 bundot átugrálni. Tegnap este egy Snétberger Ferenc koncert volt a TV-ben. Egyetlen klasszikus gitáron játszott. Megfigyeltem, hogy ismétlődő motívumnál az ismétlést már más fekvésben játssza, hogy aztán simábban tudja folytatni. Tulajdonképpen ugyanazokat a hangokat játszhatod bárhol,mert ugyanazokról a hangokról van szól. A lényeg, hogy neked a legegyszerűbb legyen. Ezért jó, ha az ember mindig tudja pontosan , hogy melyik bund melyik húron milyen hangot jelent, csak hát azt nem olyan egyszerű megtanulni.
2012. okt. 7. 07:52
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/9 anonim ***** válasza:

meg máshogy szól ugyanaz a hang egy vastag húron mint egy vékonyon, példának keress egy E6-os húr magas fekvésű hangot, után meg egy vékonyabb húron hallgasd meg, teljesen máshogy szól, továbbá tágabb csúszások


egy fontos dolog, ne dobozként használd ezeket, tehát a füled diktáljon, ne az hogy hogyan néz ki a skála, ez eleinte nem megy csak úgy, sok improvizálással fejlődik


először legyen a kezedben az összes, hogy összekötve is tudd őket használni, ne kelljen rajta gondolkoznod, hogy hova kell raknod az ujjad ha fekvést váltasz

2012. okt. 7. 20:09
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/9 anonim ***** válasza:

ja és

benézhetsz a hangmester forumon a jónás tamás instrumentális rock gitár és imprivizációs trükkök topikba, Tamás egy elismert gitáros, most rendezte meg nemrég az ország eddigi legnagyobb versenyét, segít mindenben, és a többiek is készségesen válaszolnak a kérdéseidre

2012. okt. 7. 20:12
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!