Hogyan tudnék egy 60W-os égőt egy 220-240V-ról üzemelő eszközzel (egy több, mint 60 éves rádió) sorba kötni? Kérjek boltban hozzá foglalatot, amihez utána szabadon blankolt vezetéket tudok passzintani?
Üdv a NEM gáncsoskodó hozzászólóknak!
Azért akartam egy 60W-os izzót sorba kötni vele, és úgy indítani el _először_, mert kaptam egy olyan infót, hogy a kondik több évtizedes nyugalmi helyzete miatt ajánlott először így ráengedni a hálózati feszt., és utána, ha nem füstöl, rendesen indítani.
Viszont itt is írjátok, hogy akkor meg nem fognak rendesen felfűteni a vákuumcsövek, így az egyenirányító cső sem, akkor meg nem fog fesztültséget kapni a pufferkondenzátor.
:/
Szóval most nem tudom, hol az igazság.
Mindenesetre nekem azt mondták, hogy ez az izzós sorbakötéses első indítás alkalmazott módszer volt szervizesek által.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
Érthető mit szeretnél. Jól gondolod, ha az egyenirányítócső sem fűt fel, akkor nem lesz egyenfeszültség, így nem derül ki, hogy jók-e a kondenzátorok.
Itt van az AR612 kapcsolása:
A C78 a töltő, a C80 a szűrőkondenzátor, ezek egy közös házba vannak beépítve. A ház a negatív pólus, a két kivezetés meg a pozitív. A rajzon láthatod, hogy a hálózati transzformátor primer oldalán 220 V, 240 V esetén van egy 0,4 A-es olvadóbiztosító. Zárlat esetén ez elvileg kiolvad, vagyis nagy baj nem lehet. Viszont ebből nem derül ki, hogy a kondenzátorok a hibásak, vagy valami más probléma van.
Az izzólámpa soros kapcsolásával úgy ellenőrizheted a töltő és szűrőkondenzátor állapotát, hogy az egyenirányítócsövön kívül az összes többi csövet kihúzod a foglalatából. Ezzel csak az egyenirányítócső fűtése terheli a transzformátort. Így már marad elegendő feszültség az EZ80 felfűtéséhez. Megméred a kondenzátorokon a feszültséget, terhelés nélkül olyan 300 V körüli érték lehet. Ha valamelyiken ennél sokkal kisebb, vagy nulla, akkor azonnal kapcsold ki. A kondenzátor zárlata esetén folyó nagy áram tönkreteheti az egyenirányítócső katódját. Ha rendben van, akkor érdemes egy kb. 100 kΩ nagyságú ellenállással kisütni a kondenzátorokat, nehogy később kellemetlen meglepetés érjen. Aztán visszahelyezed a csöveket, ügyelve arra, hogy mindegyik az eredeti helyére kerüljön vissza. Balról jobbra: ECC85, ECH81, EBF89, ECC83, EL84. Az ECC85 a nyomtatott áramköri panel alatt van az URH szerelvényben, az EM80 hangolásjelzőcső pedig a skálaüveg mögött.
Érdemes ellenőrizni a transzformátor primer körében levő C83, C84, 4,7 nF-os kondenzátorokat is, ezeknél is előfordulhat átvezetés.
Más hiba is lehet és talán ez a gyakoribb. A régi töltő és szűrőkondenzátorok sok esetben „elvesztik” a kapacitásukat. Ezt abból lehet észrevenni – az egyébként jól működő rádióban – hogy a hangszóróból erőteljes búgás hallatszik. Ezen (és a zárlatos kondenzátoron) csak a kondenzátor cseréjével lehet segíteni.
Amit lehet kikapcsolt helyzetben végezz. Ha üzem közben mérést végzel, vagy valami mást csinálsz, akkor nagyon vigyázz. Üzemelő rádióban a töltőkondenzátoron 260 V van, az egyenirányítócső anódjai között pedig 500-550 V.
Ezen a képen az a nagy ezüstszínű az a bizonyos kondenzátor:
Ez pedig az ECC85 a panel alatt:
Ez meg az EM80 hangolásjelzőcső:
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!