Kezdőoldal » Elektronikus eszközök » Egyéb kérdések » Áram mozgása csatlakozásnál?

Áram mozgása csatlakozásnál?

Figyelt kérdés
Kedves mindenki beleestem egy vitás kérdésbe melyre itt szeretnék választ kapni, nos, adott egy 12v-os kocsi akkumulátor, a mai nap használva lett egy villanymotorhoz ami kb 50-60 A-t szív. Tehát az akkumulátorra való csatlakozás rendes autó sarú, a használat során az aku lemerült melyre én tettem fel a sarukat nem húztam meg a rajta lévő anyákat mivel a saruk így is nehezen mentek rá és a minimális oválisságából adódóan ahogy a ráhelyezés után elcsavartam azok annyira megfeszültek hogy csak nagyon nehezen jöttek le. Nos a vita témája az volt hogy a kolega azt állította hogy ha a saruk anyái meg lettek volna húzva akkor több áramot tudott volna felvenni... próbáltam neki magyarázni hogy szerintem ha két áramot vezető anyag össze van annyira szorítva hogy egymásra szorulnak nem hiszem hogy a plusz rászorítás miatt több áramot venne fel, mert tudtommal az áramot kisebb felületen is felvette volna csak az a felület melegedni kezdet volna. Nos ez lenne a kérdés kinek van igaza, ha lehet hozzáértők válasza érdekelne, és ha lehet fizikai magyarázattal. Előre is köszönöm.

2014. aug. 12. 20:46
1 2
 1/13 anonim ***** válasza:

Ha nincs összeszorítva(meghúzva), akkor ott nagyobb az ellenállás, nagyobb a feszültségesés. Jobban felmelegszik, kicsit meg is olvadhatott a felületük, ezért tapadtak össze.


Miért? A fémek felülete soha nem tökéletesen sima. Ha nincsenek összeszorítva, akkor csak ezek az egyenetlenségek érnek inkább egymáshoz, ha össze vannak szorítva, nagyobb az érintkezési felület, ezért kisebb az átmeneti ellenállás.

2014. aug. 12. 21:53
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/13 anonim ***** válasza:

Rákerestem az "átmeneti ellenállás"-ra. Itt tudományosabb igénnyel írja le.


[link]

2014. aug. 12. 21:56
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/13 anonim ***** válasza:

"nem hiszem hogy a plusz rászorítás miatt több áramot venne fel"


Szóval.....de. A rosszul érintkező felületek tulajdonképpen egy soros ellenállást képeztek az áramkörben, ezért kevesebb áram folyt a lehetségesnél.

2014. aug. 12. 22:00
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/13 anonim ***** válasza:

"csak az a felület melegedni kezdet volna"

Mert ott nagyobb az ellenállás. Tudod: fűtőbetét.

Alapvető, hogy az akkucsatlakozást minél optimálisabban kell megoldani, pláne ilyen szép fogyasztásnál. Az ólomsaruk felületén ráadásul kialakul egy oxidréteg. Az átmeneti ellenállásos magyarázat és a népi bölcsesség is egy irányba mutat: a sarukat meg kell húzni. Lehet, hogy a kollégád nem fizikatanár, de ezt jól tudja.

2014. aug. 13. 10:01
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/13 A kérdező kommentje:
Sziasztok, előre is köszi a sok választ, értem én hogy a nagy nyomóerőtől a szorítás miatt közel 100%-an felfekszik a két fém felület, viszont én azt mondtam hogy adott a teljes felületre x mm2 ha kiszámolom hogy ennek elég y mm2 (ami lehet hogy az x fele vagy kisebb) hogy átmenjen az a áram mennyiség ami szükséges a működéshez akkor felesleges ráhúzni. (mármint nem felesleges de de kötelező)mert így is teljesen működőt nem akadozót nem melegedet sehol sőt teljesen lemerítette az aksit, továbbá most ha adott egy átlag saru amit teljesen ráhúzok, elvileg az akkor jó de ha van egy kétszer nagyobb felületű saru amit csak a területe felével érintkezi az már nem jó akkor azt is teljesen rá kell húzni???
2014. aug. 14. 05:56
 6/13 anonim ***** válasza:

Valóban lesz feszültségesés, de annyira minimális, hogy elhanyagolható. Század ohmos differenciákról beszélünk, ami 12 voltos betáp esetén elhanyagolható feszültségesést eredményez.

Tegyük fel, az akksi két kapcsa között terhelt állapotban fix 12 volt a fesz, ha meghúzod a sarut mondjuk 15 nm-el, akkor a leadott feszültség 11,99 volt. Ha nem húzod meg a sarut csak 2-3 nm-el, akkor 11,98 volt. És ez a pici feszültség esés miatt kap kevesebb feszt a motorod, ezáltal a kisebb fesz kisebb áramot hajt át rajta. Tehát nem 60, hanem csak 59,995 ampert mondjuk.

Valóban van eltérés, de minimális... Próbáljátok lemérni a különbséget, egy 4 digites kalibrált lakatfogóval sem fogtok differenciát mérni a két állapot között.

2014. aug. 14. 16:17
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/13 anonim ***** válasza:

Én ilyen "hasamra ütök és írok valamit" számokkal nem dobálóznék. Amúgy meg ha ezzel a légből kapott 0,01 ohmos ellenállással számolunk, akkor is 50 A esetén az 0,5 Voltos esés. Két saru esetén az már 1 volt. De mindegy is, mert semmi alapja.

A lényeg, hogy meghúzva stabil az érintkezés, anélkül meg bizonytalan és mindenképpen rosszabb.

2014. aug. 14. 17:19
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/13 A kérdező kommentje:
Az 6-ös válaszolónak köszönöm erre voltam kíváncsi, mivel ha a akkora lenne a csatlakozás nem meghúzása miatt a feszültségesés akkor nem is tudná teljesíteni a motor a dolgát. 7-es válaszoló meg látom nem olvastad végig a kérdésem rendesen, persze egyértelmű hogy meg kell húzni de a kérdés a felületek nagyságának a lényege volt, mekkora az a felület pl egy 12v-os motornál amelynél már felesleges hogy nagyobb felület legyen...
2014. aug. 15. 07:00
 9/13 A kérdező kommentje:
Ja és megnéztem a motort 40A nem 50-60.
2014. aug. 15. 07:01
 10/13 anonim ***** válasza:
Ja, csak helyeslés kellett volna, egyéb nem érdekel. Szólhattál volna az elején.....
2014. aug. 15. 07:30
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!