Kezdőoldal » Elektronikus eszközök » Háztartási gépek » Gépzsír a jobb vagy olaj egy...

Gépzsír a jobb vagy olaj egy porszívó motorjához?

Figyelt kérdés

Meg szeretném kenni a csapágyakat és a forgó részeket a motorjában. Nem szívott, és eléggé éles hangot hallat bekapcsoláskor, nehezen pörög fel, és nagyon hamar leáll ha kikapcsolom. Szétszedtem, kompresszorral kifújtam, a porzsákot és szűrőket kimostam. Mostmár nagyon erősen szív de még az éles hang megvan illetve a többi.

ETA 2458 a típus ha számít. Bevetetettem a téma a chatgpt-t, ő azt mondja elérte az élettartama végét a motor, vagy a szénkefe elkopott. Tudtommal ha elkopott volna a szénkefe akkor nem is indulna meg a kommutátort is ledöglesztette volna.


nov. 16. 19:23
 1/10 anonim ***** válasza:
70%
A porszívómotorokban golyóscsapágy szokott lenni, azokat gépzsírral szokták megkenni. A csapágyakon kívül milyen forgó részek vannak még a motorjában? A kommutátort nehogy megkend valamivel. A szénkeféket egy-egy rugó szorítja a kommutátorhoz. Ha nagyon kopottak, akkor a szorítóerő csökken, rosszabbá válik az érintkezés, megnövekedhet a szikrázás mértéke. Nézd meg működés közben mennyire szikrázik, ha a forgásirányban nagyon „elhúzódik” a szikra az nem igazán jó, mert könnyen „körtűz” alakulhat ki.
nov. 16. 20:41
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/10 Szervizmérnök úr ***** válasza:
42%

Régen engem is megtalált hasonlóval egy rokon, 20 év után típust nem tudok mondani. Csapágy kiolvadt gyakorlatilag.

Logikusan raktam bele új csapágyat. Tapasztaltam, hogy szokatlanul erősen szív és brutálisan pörög, de azt hittem ez ilyen (jó).

Visszaadom, pár nap múlva megint gond van, visít benne valami, le is gyengült.

Szétszedem, kékesen elszíneződött a csapágy, mintha felizzott volna.

Teszek bele újat.

Pár nap múlva megint kiégett csapágy, kékre izzott.

Akkor nézem, hogy ebből a fordulatszabályzó elektronikát valaki már kidobta és kiiktatta, de én azt hittem, attól még működhet max. teljesítményen, hiszen az csak egy triac "csökkentő".

Gondoltam olyanra is, hogy az elektronika alapból alacsonyabb fordulaton járatja, csak terhelés hatására szabályozza feljebb az áramot, de mivel azt kidobták belőle, így túlpörög, kiégeti a csapágyat. De nem szakterületem, így azóta sem tudom, hogy létezett-e ilyen technika valaha.

Vagy a tekercselésnek lett valami érdekes zárlata, csakhogy attól lassulni szokott, nem gyorsulni.

Úgyhogy ebből nem lett semmi, több csapágyat nem raktam bele, felesleges lett volna.

Mellesleg a csapágy porvédős és a benne lévő gyári kenésnek élethosszig kellene tartani elvileg.

nov. 16. 22:01
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/10 anonim ***** válasza:
51%

"Mellesleg a csapágy porvédős és a benne lévő gyári kenésnek élethosszig kellene tartani elvileg."

Jól mondod, elvileg.

Aztán egy fél év múlva a golyók rozsdakupaccá válnak.

nov. 16. 22:30
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/10 anonim ***** válasza:
55%

"és a forgó részeket a motorjában."

Milyen más kenni való van még a csapágyakon kivül?


"Nem szívott"

Az nem a csapágy hibája.


"nagyon hamar leáll ha kikapcsolom"

Az már inkább csapágyhibára utal


"kompresszorral kifújtam""

Ezt gyakorlatilag minden porszívózás után meg kellene csinálni!


"illetve a többi."

Azok mik?


Az öreg GPT-nek igaza van, gatyák a csapágyak.

Azokat hiába kened már, halottnak a puszi.

A kopott csapágy olyan mint a kiégett villanykörte. Javíthatatlan, csak cserélni lehet.

És itt jön a válaszút:

- Ha szét tudod szedni a gépet, kibányászni a motort és azt is szét lehet szedni viszonylag egyszerűen és lehet benne csapágyat cserélni, akkor ez egy járható út lehet a gép feltámasztására. De csak simán kenéssel nem oldható meg a dolog, mert mint mondtam a kopott csapágy kuka. Illetve ezekben porvédős csapágy van amit nem lehet kenni anélkül, hogy n vennéd ki a porvédőt. Anélkül meg 3 perc múlva tele lesz porral megint. És akkor a lógó csapágyak miatt nem tudjuk még mi sérült. Lehet félrekoptatta a kommutátort, stb. Gyakorlatilag teljes motorfelújítás kellene.

- Ha a motorja a mai trendeknek megfelelően gyakorlatilag szerelhetetlen, akkor nem érdemes vele vacakolni. Az én porszívólban is olyan motor van már ami úgy van összesajtolva. Nincsenek rajta csavarok, nem lehet csak úgy levenni a csapágypajzsokat, melegíteni kell és lehúzóval széthúzni valahogy. Egy orosz videót találtam róla hogyan szedte szét a gyerek és azt mondtam, köszi, inkább nem...

Vagyis a kis ETA gazdaságilag totálkáros!

nov. 17. 07:13
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/10 anonim ***** válasza:
65%

"Mellesleg a csapágy porvédős és a benne lévő gyári kenésnek élethosszig kellene tartani elvileg."

Addig is tartott! :)

nov. 17. 07:15
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/10 Szirty ***** válasza:
51%

A poroszívó motorba olyan csapágy kell ami kifejezetten nagy fordulatra való (10-20e rpm).

A normál csapágy kékes lesz, felizzik, stb.

nov. 17. 07:33
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/10 Szervizmérnök úr ***** válasza:
51%

6.

- Háztartási gépekkel foglalkozó alkatrészüzletben vettem a (porszívóba való) csapágyakat, mely üzlet szervizeket is kiszolgál.

- A motor nem csak szerintem pörgött nagyon turbósan és szívott szokatlanul erősen, hanem a gép tulajdonosa szerint is. De azt nem tudtam meg, hogy előttem ki szedte ki belőle az elektronikát, vagy mi volt ennek a története, nem is nagyon feszegettem tovább.

nov. 17. 07:51
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/10 Salx Narval ***** válasza:
34%

Egy öreg gépnél a csapágyak ill szénkefék együttes cseréje hozhat esetleg eredményt. Zörgő és visító hangot nem csak a csapágy okozhat hanem a megkopott, v eldeformálódott légterelő lapátok is. Ha csapágyat cserélsz, v cseréltetsz ezek állapotát is érdemes ellenőrizni. Érdemesebb újat venni mint szerelőhöz vinni, de ha te is kitudod cserélni akkor még futhat pár évig.


Az állórész menetzárlata okozhat pillanatnyi felerősödést és ez addig fokozódhat amíg el szakad a tekercs, v a zárlat következtében le nem old a megszakító. A forgórész zárlata erős morgó hanghatás, füst és szikrázás mellett a lassú forgás is jellemzi.

nov. 18. 04:29
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/10 anonim ***** válasza:

4-es vagyok, előkerestem a porszívót,

Így néz ki a szerelhetetlen motor:

[link]

nov. 18. 08:42
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/10 puritan ***** válasza:

Ha nem 15-20 éves a porszívód, akkor abban ugyan nem cserélsz csapágyat. Lusta vagyok utánanézni, hogy a leírt típus mikori lehet.

Én is szétszedtem ebből a célból egy kissé beteg porszívót. A motort ugyan ki lehet venni belőle, de azt roncsolás nélkül megbontani már nem lehet. Feltételezem, hogy az újabbakban már szinte mindegyik így van összerakva.

Ez a fogyasztói társadalom...

A háztartási gépekhez - amihez egyáltalán árulnak alkatrészt - az olyan drága, hogy épeszű ember azt nem veszi meg, vesz inkább egy új készüléket.

nov. 19. 19:36
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!