Kezdőoldal » Elektronikus eszközök » Háztartási gépek » Miért nem forog a mosógép dobja?

Miért nem forog a mosógép dobja?

Figyelt kérdés
Van egy Zanussi mosógépünk amiben nem forog a dob. A gépet szétkaptam és kiderült hogy ha nem kötöm össze szíjjal a motort a dobbal, akkor a motor önmagában képes forogni és elég fittnek tűnik bár van hangja (centrifuga üzemmódban teszteltem). Azonban ha a szíj rajta van meg sem mozdítja. A dob lett cserélve régebben és önmagában szíj nélkül kézzel mozgatva szépen könnyen mozog a csapágy jó benne. Azonban ha a motorral összekötöm nehezebben mozog a dob és elég hangos. A motort kiszedve megnéztem a székeféket, hosszuk elég jó és a rugó működik azokkal nincs gond. Kézzel tekergetve a motor tengelyét azonban a hátsó csapágy susog, viszon viszonylag könnyen fordul. Lehet e az egészet a motor csapágy számlájára írni esetleg lehet e valami elektronikai gond (pl. valami kondi már nem tud elég kakaót adni feszített állapotban) esetleg a szíj túl feszes (bár jó állapotúnak tűnik, nem repedt). Még egy jelenség hátul a dob mögött ahol a szíj fut a nagy keréken minden eléggé fekete poros. Nem tudom hogy ez a gumi szíjjról származik vagy a motorból...

2019. jún. 7. 22:38
1 2
 1/13 anonim ***** válasza:

Ez nem kondenzátoros (aszinkron), a mosógépek szénkefés motorjait triac-fázishasítóval szokták szabályozni, az irányváltást pedig relé intézi, mert ahhoz fel kell cserélni két bekötést.

Sorosan van kötve az álló és forgórész, ezeket egymáshoz képest fordítva kell kötni, ha irányt akarunk váltani.

A fekete por bizonyára a szíj ledörzsölt anyaga, ezt meg lehet figyelni, hogy jó a futás, nincs-e axiális eltolódás, feszesség is érzésre jó legyen.

Lehet éppen gond a vezérléssel, relé beégésével, vagy lehetne a motort direktbe kötve is tesztelni.

2019. jún. 7. 23:01
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/13 anonim ***** válasza:
Szorul, túl feszes a szíj vagy csak szimplán túltöltöd a mosógépet és a nagy súlyt nem bírja megmozdítani. Mindenesetre így ne használd, mert ha nincs benne védelem, akkor simán leéghet a villanymotor.
2019. jún. 7. 23:29
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/13 A kérdező kommentje:

Igen azt elfelejtettem írni hogy elöl töltős gépről van szó.

A gép tetejének a szélén van egy kék "dobozom" az lenne a relé?

[link]


Kicsit pontosítok, tehát:

A mosógép dobot üresen sem tudja megmozdítani a motor. Szíj nélkül a motor forog centrifuga üzemmódban. A dob is kézzel vajsimán mozgatható önmagában ha nincs összekötve a motorral. Azonban ha összekötöm őket a szíjjal a motor meg sem mozdul, ha leveszem a szíjjat és újraindítom a gépet a motor forog.

2019. jún. 7. 23:47
 4/13 A kérdező kommentje:
Sajnos nincs összehasonlítási alapom mennyire kell egy szíjnak feszesnek legyen. Ez azért elég feszes. Nem tudom hogy ez öregedés közben inkább megnyúlik vagy keményedik. Ránézésre a gumi jó állapotban van nincs repedezve.
2019. jún. 7. 23:49
 5/13 A kérdező kommentje:
Ok közben megtudtam hogy az a kék box a vízszint mérő lenne. A relék meg akkor ott hátul a nyomtatott áramköri dobozban vannak. Mivel onnan indulnak ki a motor kábelei ezért még lehet akár a benne lévő elkók közül is pupos esetleg?
2019. jún. 8. 00:22
 6/13 anonim ***** válasza:
Mondjuk tehetnél fel képet a szénkefék hosszáról, és a szénkefe házakról. Ha szíjjal összekötöd, akkor mennyire nehéz forgatni a dobot kézzel? Ha nagyjából ugyanolyan, én csak a kefékre gyanakodnék, Lehet hogy neked elég hosszúnak tűnik, de már nincs meg a kellő hossz, így a kellő szorítás sem.
2019. jún. 10. 18:51
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/13 A kérdező kommentje:

Ok teszek fel holnap pár képet. Szénkefék nélkül sokkal könnyebb kézzel tekerni a motor tengelyét, ha visszacsavarozom a keféket jelentősebb lesz az ellenállás szóval jónak tűnnek úgy tűnik rendesen szorítják.

Ha a szíjjal össze van kötve a dob azért elég nagy az ellenállása, de néztem a másik mosógépünket üresen kb ugyanolyan nehéz mozgatni. Ma még játszottam vele. A helyzet annyiban változott hogy néha már szíj nélkül sem tud megforogni. A motor indításkor próbálna forogni ilyenkor búg is kb 1 másodpercig, azonban utána letilt valami búgás abba marad és többé nem próbálkozik csak áramtalanítás után. Ha összekötöm szíjjal és a tiltás elött picit rásegítek a nagy kerékre akkor forog de nem túl acélosan, persze irányváltáskor ugyanúgy megáll. Átnéztem az elektronikát, kondik rendben voltak és szemmel semmi problémát nem láttam. Jelenleg ott tartok hogy a gond a két kopott csapágy lehet a motor tengelyen és az hogy a csapágyház a motorban kikaphatott esetleg...

2019. jún. 11. 01:10
 8/13 anonim ***** válasza:

Rendellenes morgó hangot szokott adni a menetzárlatos forgórész miatt is egy ilyen univerzális motor.

A tengelyen lévő jeladó visszacsatolja a fordulatot, ha az nem a vezérlésnek megfelelő, letilt.

Ha esetleg figyeli a motoráramot is egy sönt segítségével, akkor a túláram miatt is letilthat.

De ez már behatárolható lett volna, ha meghajtod direktben a motort:

https://www.youtube.com/watch?v=48J3w0eN6uI

Amit tudni kell egy menetzárlatos kefés motorról: ha direktben teszteled, lenyomhatja a biztosítékot, vagy elindul, de erősen melegszik, morog, ugyanakkor nem pörög fel teljesen.

2019. jún. 11. 08:50
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/13 anonim ***** válasza:
Még előbb kimaradt, hogy a kommutátor erősen szikrázik, illetve körtüzes jelenség léphet fel.
2019. jún. 11. 08:52
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/13 A kérdező kommentje:
Most odaadtam egy kisgépes gyereknek elküldi egy tekercselős szakinak az majd bevizsgálja mi a helyzet vele.
2019. jún. 13. 14:18
1 2

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!