Kezdőoldal » Elektronikus eszközök » Szórakoztató készülékek » Digitális fotóelőhíváshoz...

Digitális fotóelőhíváshoz milyen színrendszerben érdemes küldeni a képet? És egy Canon EOS 500D jpg-je milyen színrendszert használ?

Figyelt kérdés

#fotó #caon
2013. ápr. 2. 11:20
 1/8 anonim ***** válasza:

A "digitális fotoelőhívást" nem nagyon értem.

Talán arról van szó, h a digit képeidet ki akarod nagyíttatni papírra.

Egyébként az EOS 500D-vel kétfajta színtérben lehet dolgozni. Az alapértelmezés - ha jól tudom - az sRGB. A másik, ha kéred, az Adobe RGB. Ez utóbbinak nagyobb a színtér területe. A lényeg, h a képet már eleve így kellene készíteni. A konvertálásnak nincs sok értelme.

2013. ápr. 2. 11:48
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/8 anonim ***** válasza:

Adobe RGB-t csak az használjon, aki pontosan tudja, mit csinál, különben csak szívás a vége. A mezei fotóelőhívók (Sooters, Rossman, 220Volt, DM) sRGB JPEG-et várnak, mást nem is nagyon tudnak kezelni. Nyomdai körülmények között eleve CMYK kell, nem RGB, valamint oda kalibrált eszközpark is javallott. Amíg otthon nem színhelyes, kalibrált kijelzővel dolgozol, addig mindenre tökéletes lesz az sRGB.


Ha RAW-ban fotózol, akkor mindegy, RAW-nak ugyanis nincs színtere.

2013. ápr. 2. 14:01
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/8 A kérdező kommentje:

Akkor az sRGB-t amit jpg-ben készít a gép, azt amikor a nyomdába küldöm, akkor ott átkonvertálják CYMK-ba? Érdemes nekem megcsinálni itthon, hogy ne legyen másképp nyomtatva, mint ahogy számítok rá?


És a RAW-nak hogyhogy nincs színtere?

2013. ápr. 2. 14:22
 4/8 anonim ***** válasza:

Szerintem se konvertálgass, ez olyan pistikés eredménnyel járna :) Ha meg tényleg nyomdába kell, ott van aki érteni is fog hozzá.

A raw nem fénykép, hanem a csipből közvetlenül kieső adatok.

2013. ápr. 2. 19:37
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/8 A kérdező kommentje:
de sose azt kapom a nyomdából, amit itthon látok a képernyőn! akkor mit csináljak, hogy efelé gonvergáljak?
2013. ápr. 2. 22:07
 6/8 anonim ***** válasza:

Tömören a dolog:


Amikor a fényképező csinál egy képet, az csak a pixelenkénti intenzitás érték, valamint a hozzá tartozó RGB mezőkód, amiből össze lehet rakni, hogy a tényleges, RGB pixelek milyen értékűek voltak. Ezt lehet előhúzni belőle RAW címen. Ez viszont nem mond semmit a tényleges színekről, mert (8 bites RGB példánál maradva) honnan tudod, hogy milyen is az a 255-ös vagy 128-as tiszta zöld? (Ha a 8 bites példában a G érték 255, azaz max, vagy 128, azaz a skála kb. fele, míg a többiek 0-ák.)


Hogy lehessen tudni, a fényképező nagyjából mit látott, van neki egy Camera profilja, ami az adott típusra nagyjából jellemző. Viszont példányonkénti eltérések vannak, azaz az egyik Canon 500D-nek más a 255-ös zöld, mint a másik Canon 500D-nek. A profi képszerkesztőkben ezért lehet kamera profilt kalibrálni.


Most már tudod, mi jön ki a gépből, bár a mai utómunka szokások mellett ez úgyis mindegy, mert össze-vissza fogod módosítani a színeket, kontrasztot, színhőt, stb.


Az érdekesebb az, hogy mit látsz a monitoron. A mai kijelzők nem tudják a kamera profilt megjeleníteni, ezért annak színterét le kell butítani. Hogy ténylegesen mit jelenít meg a monitor, azt a monitor profil adja meg. Viszont a monitoroknak típusonként és példányonként is eltér a profiljuk, hasonló az eset, mint a gépeknél. Hiába van a monitorodnak egy gyári profilja, a tényleges értékek attól eltérnek (és egyébként is változnak melegedéssel és korral), így a monitort is kalibrálni kell, hogy pontosan lehessen tudni, miként jelenik meg a szín, amit ráküldesz. Ha ezt ismerjük, akkor már az operációs rendszer át tud konvertálni egy bármilyen színteret a monitor színterébe. (Egyébként is ezt teszi, csak a globális profil a legritkább esetekben színhelyes. Kommersz kivétel majdnem az összes Apple cucc, ott a színhelyességre mindig nagyon figyeltek, de ezzel együtt is kalibrálni kell őket. Csak a különbségek jóval kisebbek.)


Jó, van egy monitorunk, aminek most már tudjuk a valós színeit. Van egy kamera, aminek tudjuk a valós színeit. A mi számítógépünk át is konvertálja egyiket a másikba, így amennyire lehet, a kamera képei színhelyesen jelennek meg a monitoron. De hogyan adjuk ezt át harmadik személynek? Erre vannak a standard színterek, elsősorban az sRGB. Az sRGB-t minden rendszer ismeri (ellentétben a te monitoroddal és kameráddal), így amit sRGB-ben adsz tovább, azt minden bamba program képes megjeleníteni. Tovább adhatod Adobe RGB-ben is a képet, de a programok 98%-a úgy veszi, mintha sRGB-ben lenne, és kifakítja a színeket. Ezért nem osztunk meg képeket, csak sRGB-ben, pláne weben.


Ha tehát egy kalibrált monitoron szerkeszted meg a fényképedet (ami neked most nincs), majd azokat sRGB-be mented le, akkor minden más kalibrált monitor is színhelyesen fogja azt megjeleníteni. Ez viszont még csak a megjelenítés.


Nyomtatni is kéne. A nyomtatónak hála istennek van egy újabb profilja, amit vagy bemész a nyomdába, és tudnak adni (a profilok kis fájlok), vagy tudsz csinálni egyet te magad, próbálgatással. Akkor már a megszerkesztett képedet képes leszel a nyomtató színterébe lementeni, és így azt hihetnéd, hogy ebben a színtérben átadva a nyomdának színhelyes lesz a kép.


De ez nem igaz. A monitor ugyanis jó eséllyel nem tudja megjeleníteni a nyomtató színterét, így eleve nem láthatod olyannak a képet, mint amilyen lesz. Másrészt a nyomtatók nem hátulról megvilágított képet adnak ki, ami teljesen más érzetet kelt, mint amit a monitoron látsz. Harmadrészt a monitoron ugyanaz a két eltérő szürke egymás mellett más lesz, mint a papíron, részben a fent említettek miatt. Ezt valamennyire lehet kompenzálni a profi képszerkesztők soft proof moduljával, de így is marad a dologban egy kis művészet, hogy tényleg az legyen, amit te akartál.


Ez a probléma tömören. Részletesen nem tudom, mert amikor ilyen mélységbe beleástam magam, és szembesültem a kalibráló eszközök (pl. Color Munki) árával, akkor nem erőltettem tovább a dolgot.

2013. ápr. 2. 22:38
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/8 anonim ***** válasza:

sRGB, egyébként ha az a baj, hogy más az előhívott/kinagyított kép, mint a képernyődön, akkor kalibráltasd/kalibráld rá a monitorod a labor színeire. :) Ha mostantól ugyanattól a labortól rendeled a képeid (tegyük fel, hogy így teszel és ők mindig ugyanazokkal az eszközökkel dolgoznak), akkor össze tudod hangolni a képernyőddel. Ehhez kalibráló képet kell előhívatnod, mutatok párat és a színbeállításaid, a kontrasztot, ... a monitorodon hozzá kell igazítani, hogy a lehető legjobban hasonlítson a kettő. Ha ez megvan, akkor a kinagyított képeid mostantól ugyanolyan/hasonló színűek lesznek, mint amit elvársz tőlük. :)

Ezeket a linkeket ajánlom, itt kalibráló képek vannak.

[link]

Azt hiszem a vezérlőpult->színkezelés->kijelző kalibrálása résznél találod meg a színbeállítást a monitorodhoz. A kalibrálást érdemes 2-4hetenként elvégezni, akkor már ott van a géped mellett az előhívott kalibráló kép, azzal megnézed, hogy még mindig jók-e a beállítások.

Remélem, tudtam segíteni. :)

2013. ápr. 3. 08:59
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/8 A kérdező kommentje:
Köszönöm szépen a részletes leírást és segítséget.
2013. ápr. 3. 10:34

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!