Kezdőoldal » Közoktatás, tanfolyamok » Egyéb kérdések » Mi lehet annak az oka, hogy...

Mi lehet annak az oka, hogy ennyi embernek rossz a szövegértése, a helyesírása?

Figyelt kérdés

Azt tapasztalom élőben és az interneten is, hogy a legtöbb ember nem tudja értelmezni, amit mondanak vagy leírnak neki. Nem tud helyesen írni, nem tud nyelvhelyességi hibák nélkül beszélni. Mi lehet ennek az oka?


Már alsóban tanítják azokat a tételeket, amik a legtöbbször problémát jelentenek. Úgy engedik tovább felsőbe a gyerekeket, hogy ezekkel tisztában kell lenniük, mégis felnőtt embereknek is beletörik a foga.


Nyilván nincs mindenkinek pénze főiskolára, egyetemre és puccos gimnáziumra, de furcsa, hogy a nagy többségnek az általános iskolában elvárt szinttel is gondjai akadnak.


Nem provokálni szeretnék, hanem valóban okokat keresni. Ha valakinek van egy teszem azt szociológiai magyarázata a jelenségre, az tökéletes lenne.



2019. dec. 3. 20:57
 1/6 Andizsuzsi ***** válasza:
100%
Keveset olvasnak.
2019. dec. 3. 21:17
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/6 anonim ***** válasza:
88%

Az nem lehet ok, mert én sem olvasom sokat, mégis inkább jó a helyesírásom/szövegértésem, mint nem.

Maga a probléma többrétű;

-nem jól tanították alsóban sem

-szimplán nem megfelelőek a képességei

-olyan gyereket is ismerek, aki csakazértis rosszul ír (dacból)

-nem menő helyesen írni, sőt, egyenesen ciki (mert akkor már stréber vagy nyelvtannáci lesz az emberből)

-és akkor még az iskolázatlanságot nem is írtam.


Szóval nagy vonalakban ezek állnak a háttérben.

2019. dec. 3. 21:58
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/6 A kérdező kommentje:

Köszönöm!


Érdekes módon ez a "csak azért is hibásan beszélek és írok" szindróma nem csak a tizenéveseknél, hanem az ő szüleiknek megfelelő korú felnőtteknél is megvan. Nem csak korosztályhóbort. Nekem mindenesetre érthetetlen, hogy a műveletlenséget miért tartja ekkora réteg menőnek.

2019. dec. 3. 22:35
 4/6 anonim válasza:
94%

Az oktatás minősége és a szociális háttér. Ez a kettő a legfőbb tényező. Utóbbi talán a legfontosabb.

Gondold el hogy egy alacsony iskolázottságú családban felnövő gyerek hogyan sajátítja el a nyelvet, és milyen gondolkodási sémája lesz ezáltal. Lesz-e bármilyen motivációja, hogy a közvetlen környezetében ő helyesen használja a nyelvet, ha többnyire senki sem használja helyesen? Egy olyan környezetben él ahol nem hangzanak el bonyolultabb kijelentések, így sajnos a nyelvi fejlődés elakad, stb. Így a funkcionális analfabétizmus sajnos újratermeli önmagát.

2019. dec. 3. 23:02
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/6 BringaManó ***** válasza:
100%

"a legtöbb ember nem tudja értelmezni, amit mondanak vagy leírnak neki. Nem tud helyesen írni, nem tud nyelvhelyességi hibák nélkül beszélni."


itt egészen különböző dolgok vannak összeöntve:

szövegértés, helyesírás, nyelvhelyesség


melyikről beszéljünk?

a nyelvhelyességi hibára mondanál példát? lehet, hogy nem jól értem.


"Már alsóban tanítják azokat a tételeket, amik a legtöbbször problémát jelentenek. Úgy engedik tovább felsőbe a gyerekeket, hogy ezekkel tisztában kell lenniük, mégis felnőtt embereknek is beletörik a foga."


ezt most a helyesírásra írtad ugye?

azt gondolnám, hogy beszélni már tudnak azok, akik iskolába mennek. (tévedek?) amit az iskolában nyelvtanként tanítanak, azok nem "újdonságok", nem iskolás korában kezdi el használni a nyelvtan által leírt szabályszerűségeket, az iskolában csupán rendszerezik, megtanulják, hogy mi micsoda, de ettől még nem fognak máshogy beszélni mint előtte. (persze máshogy fognak, de nem a nyelvtanórán tanultak hatására, hanem mert nőnek közben néhány évet, bővül a szókincsük, csiszolódik a stílusuk, komolyodik a tudásuk, változnak a szocilális képességek, viszonyok... a nyelvtan már "hozott anyag")


"Érdekes módon ez a "csak azért is hibásan beszélek és írok" szindróma nem csak a tizenéveseknél, hanem az ő szüleiknek megfelelő korú felnőtteknél is megvan."


az írást el tudom képzelni (kezdve a "hüjé"-től :-), de a "csak azért is hibás beszédre" mondanál példát?


"Gondold el hogy egy alacsony iskolázottságú családban felnövő gyerek hogyan sajátítja el a nyelvet, és milyen gondolkodási sémája lesz ezáltal. Lesz-e bármilyen motivációja, hogy a közvetlen környezetében ő helyesen használja a nyelvet, ha többnyire senki sem használja helyesen? Egy olyan környezetben él ahol nem hangzanak el bonyolultabb kijelentések"


na de hát neki ez az anyanyelve, ő így beszél! hogyhogy "nem helyes"? az is ugyanolyan része a nyelvnek, mint ahogy a Parlamentben beszélnek, vagy az Akadémián vagy a híradóban. ráadásul ezek jobbára meg is értik egymást (mármint most a magyar nyelvről beszélünk ugye), bár ha mégsem értenék meg, az sem jelentené, hogy nem ugyanazon a nyelven beszélnek.

lehet, hogy az általad kifogásolt nyelvváltozat nem művelt, nem kulturált, nem választékos, nem irodalmi stb. – de hogy ne lenne "helyes"? :-o

2019. dec. 5. 08:56
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/6 anonim válasza:
4-es vagyok. A kérdés a funkcionális analfabétizmusra vonatkozott, arra utaltam, nem a beszélt nyelvre.
2019. dec. 6. 22:02
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!