Matematika feladatban segítene valaki?
Tea hűlését a következő képlettel lehet leírni: T=90X10^-0,04Xt
T=hőmérséklet
t=idő
0 és 10 percnél menni a hőmérséklet?
30 és 35 foknál mennyi az idő?
A feladat nem megoldható.
A probléma az, hogy az addig OK, hogy t=idő (pontosabban t=eltelt idő), de a mértékegység nem lett megadva. Ugyanis ha a t-t percben mérjük, akkor csak annyi a dolgunk, hogy t helyére beírjuk a 10-et, és végigszámoljuk:
T = 90*10^(-0,04*10) = ... =~ 35,83, tehát a hőmérséklet 35,83. Itt is problémás, hogy a hőmérséklet mértékegysége nem lett megadva, de joggal feltételezhetjük, hogy Celsius-fokról van szó.
Ha viszont az időt órában mérik, akkor a 10 percet előbb át kell írni órába; 10 perc = 1/6 óra, így
T = 90*10^(-0,04*(1/6)) = ... =~ 88,63-at kapunk. Látható, hogy nem mindegy.
Szerencsére a t=0-ra mindegy, hogy mi az idő mértékegysége, mindig 0-t kell beírni.
Ha a hőmérséklet adott, akkor ugyanúgy behelyettesítünk:
30 = 90*10^(-0,04*t), és ezt az exponenciális egyenletet kell megoldani; osztunk 90-nel:
1/3 = 10^(-0,04*t), itt az eljárás az szokott lenni, hogy vesszük mindkét oldal 10-es alapú logaritmusát (azért ezt, mert ezzel többnyire tudnak a számológépek számolni):
lg(1/3) = lg(10(-0,04*t)), a jobb oldal értéke definíció szerint -0,04*t:
lg(1/3) = -0,04*t, végül osztunk (-0,04)-dal:
t = lg(1/3)/(-0,04) = ... =~ 11,93, megintcsak kérdéses, hogy itt miben számolják a mértékegységet.
1) T(0)=90*10^0=90 (fok)
2) T(10)=90*10^(-0,4)=35,83 (fok)
3)
30=90*10^(-0,04*t)
1/3=10^(-0,04*t)
lg(1/3)=-0,04*t
t=lg(1/3)/(-0,04)=11.93 (min)
4)
35=90*10^(-0,04*t)
...
Nagyon szépen köszönöm!
Az első egy kicsit bonyolultan magyarázta de mindkettőtőknek ment a zöld!
Nem tudom, mi a bonyolult abban, amit írtam. Pláne úgy, hogy a 2-es csak a számításokat írta le, magyarázat nélkül...
Aki pedig lepontozott, igazán megoszthatná velem, hogy mi kivetni való van a válaszomban...
Nem a pontozással törődöm, hanem szeretném tudni, hogy mit tudok rosszul, mert ezek alapján van.
Aztán ha kiderülne, hogy mégsem, abból talán a lepontozó is tanulna.
Ezért örülnék egy olyan rendszernek, ahol a lepontozást indokláshoz kötnék, abból legalább az kiderülne, hogy a lepontozó tényleg komolyan gondolta-e a lepontozást.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!