Kezdőoldal » Közoktatás, tanfolyamok » Egyéb kérdések » A biosz középszintű érettségin...

A biosz középszintű érettséginél, hány pont a szóbeli. Hány százalékkal tudom majd feljavítani az írásbelimet?

Figyelt kérdés

2014. máj. 8. 14:46
 1/4 anonim ***** válasza:

BIOLÓGIA ÉRETTSÉGI 2013/2014.


I. KÖZÉPSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGA BIOLÓGIÁBÓL

Az írásbeli vizsgán 100, a szóbelin 50 pont érhető el. A két pontszám összeadódik, tehát a maximális pontszám 150.

Az írásbeli vizsga 120 perces, központilag összeállított feladatsorból áll. A megoldást az útmutató alapján a szaktanár értékeli. Az írásbeli feladatsor 80 részfeladatból áll. A feladatsoron belül szerepelhetnek egyszerű (ismeretet felidéző), és problémára irányuló részfeladatok is. Ez utóbbiak kapcsolódhatnak kísérlet leírásához, vagy szöveg, kép értelmezéséhez. A részfeladatok közel 50%-a egyszerű zárt végű feladattípus. Minden részfeladatra 1 dolgozatpont adható, így összesen 80 dolgozatpontot lehet elérni. A dolgozatpontok számát 1,25-tel szorozva kapjuk meg a vizsgapontok számát. 80 helyes válasz esetén 80∙1,25 = 100 vizsgapont. Nem egész szám esetén 0,5-től fölfelé, ez alatt lefelé kerekítenek.

A szóbeli vizsga – 30 perces felkészülési idő után – 15 perces feleletből áll. A szóbeli tételsort és a hozzá tartozó értékelési útmutatót a megadott szempontok alapján a szaktanár állítja össze. A témakörök nyilvánosak, a konkrét kérdések nem. Segédeszközként az Állatismeret és a Növényismeret című – vagy más, de ugyanezen ismereteket is tartalmazó állat- és növényismereti – könyv vagy CD, ezen kívül a kísérletekhez szükséges eszközök vehetők igénybe. A tételek száma minimum húsz. Valamennyi szóbeli érettségi tétel két feladatot (altételt) tartalmaz, melyeket A és B betűvel jelölnek.

Az A) feladat a jelentkező választásától függően kétféle lehet.

o Önálló munkát bemutató felelet (=projektmunka). Ha a vizsgázó ilyet készített és ezt dolgozat formájában összefoglalta, akkor A altételt a vizsgán nem húz. Projektmunkát csak akkor választhat a diák, ha az adott vizsgaidőszakban még tanulói jogviszonyban áll egy középiskolával (az iskola diákja vagy magántanulója). Ha valaki a középiskola befejezése után jelentkezik biológia érettségi vizsgára, nem választhat projektet.

o Gyakorlati feladat: laboratóriumi vizsgálat (a tételek 50%-a) vagy fajismerethez kapcsolódó feladat (a tételek 50%-a).

A laboratóriumi vizsgálatok csak a követelményrendszerben leírtak közül kerülhetnek ki. A feladatlapok csak ajánlásnak tekinthetők, minden vizsgáztató tanár önállóan állíthat össze feladatokat.

A fajismerethez kapcsolódó feladat lehet:

 egy növényfaj meghatározása és ökológiai igényeinek jellemzése segédkönyv segítségével, vagy

 több állat- vagy növényfaj testfelépítésének és ökológiai jellemzőinek összevetése, vagy

 nemzeti park, természetvédelmi terület, ill. az iskolához közeli életközösség élővilágának jellemzése segédanyag (például képanyag – video, dia, fénykép, fajlista, térkép) alapján, segédkönyv segítségével.


A diáknak a vizsgára jelentkezés időpontjáig (rendes vizsga esetén február 15-ig) kell eldöntenie, hogy saját projektmunkája bemutatását választja, vagy pedig kihúzza az A altételt. A döntésen később már nem változtathat. Ha projektmunkát választ, az elkészített munkát legkésőbb az írásbeli vizsgaidőszak kezdetéig (május elejéig) be kell adni az iskolának. Ha erre a határidőre nem adja be, akkor a szóbeli vizsgán húznia kell az A altételt.

A B) feladatok egy-egy életközeli témafelvetést fogalmaznak meg. A kérdések az ember szervezete és egészsége, valamint a természet- és környezetvédelem témaköreiből kerülnek ki.

Az A és a B feladatra is 25-25 pontot lehet szerezni.


A középszintű szóbeli vizsga értékelése

A) feladat (1): Ha a vizsgázó a projektmunka készítését és bemutatását választotta, akkor a beadott dolgozatra maximálisan 15, a munkát bemutató 5–10 perces ismertetőre pedig 10 pontot lehet kapni az alábbi szempontok szerint:

A projektmunka dolgozatában:

A fölvetett kérdés (probléma) pontos megfogalmazása 2 pont

A megfigyelés / kísérlet módszereinek, eszközeinek leírása 3 pont

A megfigyelés / kísérlet eredményeinek ábrázolása, megjelenítése 5 pont

Az irodalom (pontosság, célszerűség, hivatkozások) 2 pont

Nyelvhelyesség, tagolás, cím, fejezetcímek pontossága 3 pont

A projektmunkáról szóló vizsgafeleletben:

A munka céljának, a téma választásának pontos megfogalmazása 2 pont

A megfigyelésből / kísérletből levonható következtetések megfogalmazása 3 pont

Az előadás módja: logikus, lényegre törő, pontos, nyelvileg igényes formában 5 pont


A) feladat (2). Ha a vizsgázó nem a projektet választotta, akkor a felkészülési idő alatt elvégzi a feladatlapon leírt vizsgálatot, ill. az elemzést, majd a felelet során röviden – kb. 5 perc alatt – ismerteti eredményeit. A felelethez vázlatot készíthet, sőt, a feladat megfogalmazása ezt meg is követelheti. A vizsgázó önállóan fejti ki ismereteit és következtetéseit, a tanár a felelet végén (vagy ha a vizsgázó megakad) kérdéseket tehet föl. A szaktanár az általa előre elkészített értékelési útmutató alapján pontozza a feleletet.

A pontozási útmutató felépítése a következő (a közép- és az emelt szintű szóbeli vizsgán is):

A feladat megértése és helyes elvégzése max. 5-10 pont

Az értékelés tartalmi helyessége max. 10-15 pont

A felelet felépítése, nyelvi kritériumok max. 5 pont

A szaktanár által készített részletes értékelési útmutató a fenti ponthatárok között bontja részpontokra az elvárt teljesítményt.

A felelet felépítésének, nyelvi kritériumainak értékelési szempontjai (az emelt szintű szóbeli vizsgán ugyanez érvényes):

Ha a vizsgázó mondandóját önállóan (segítség nélkül) és logikus gondolatmenetbe illesztve, összefüggően és a nyelvhelyesség szabályainak megfelelően adta elő. 5 pont

Ha a gondolatmenet nem alkot összefüggő egészet, de az állítások önmagukban helytállók (például a tapasztalatok és a magyarázatok nem kapcsolódnak egymáshoz). 4 pont

Ha a tényeket és összefüggéseket önállóan nem, de tanári segítséggel pótlólag sikeresen megválaszolta. 3 pont

Ha a tények fölidézése tanári segítséggel is csak részlegesen, pontatlanul sikerült 2 pont

Ha a tanári segítséggel fölidézett tények közt nem vagy alig volt összefüggés. 1 pont

Ha tanári segítséggel sem tudott hozzászólni a témához. 0 pont


A B) feladat elvárhatja az egyéni vélemény megfogalmazását is. A feleletet a szaktanár az előre elkészített értékelési útmutató alapján pontozza. Az útmutató alapfelépítése a következő:

Az érvelés alapjául szolgáló tények ismerete max. 15–20 pont

A véleményalkotás képessége, ellentétes vélemények összevetésének képessége max. 5 pont

A felelet felépítése, nyelvi kritériumok (mint az A feladatnál) max. 5 pont

2014. máj. 9. 09:02
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/4 A kérdező kommentje:
köszönöm de ezt én is olvastam,ha pl 70%-ot írok akkor egy max.pontos szóbeli mennyit segít rajta?
2014. máj. 9. 21:23
 3/4 anonim ***** válasza:

Ezt ki tudod számolni egy egyszerű százalékszámolással, kedves kérdező! A 70%-odról tudod, hány pontos. (Nem tudom, mennyi volt a biosz irásbeli, de legyen ebben az esetben 100 pont a max. Így 70 pontod lett, ha 70%-os) Ahhoz hozzáadod a maximális pontot, amit el lehet érni a szóbelivel. Legyen ez 50 pont mondjuk.

70+50=120

120 pontod van a maximális 150 pontból.

120/150= 0,8.

Ez pedig 80%

2014. máj. 10. 13:58
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/4 anonim ***** válasza:
100%
Na, akkor tényleg 100 és 50 pont. Akkor ennyi.
2014. máj. 10. 13:59
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!