Kezdőoldal » Közoktatás, tanfolyamok » Egyéb kérdések » Mért lenne az iskola feladata...

Mért lenne az iskola feladata megszerettetni a gyerekekkel az olvasást?

Figyelt kérdés
Mindenki erre hivatkozik, de ez nem így van szerintem. Az irodalomórán nem azt akarják elérni a tanárok, hogy a gyerekek megszeressék az olvasást, hanem alapműveket tanulnak. Azért zavar ez a mondat, mert szerintem egyrészt a szülő feladatát átruházza az iskolára (például anyukám tanár, és egyszer egy táborban egy kislánynak először jött meg, felhívták az anyját, és az azt felelte, hogy a tanárok világosítsák fel a gyereket, aztán jól van - ez is hasonló), másrészt szerintem azok hivatkoznak erre, akik nem akarnak olvasni. Szerintem az iskola azokkal tudja megutáltatni az olvasást, akik azon kívül semmit nem olvasnak, hiszen egy csomó ismerősöm van, aki a kötelezőket beismerten utálja/nem olvassa, de azért rengeteg más dolgot olvas azon kívül. Szerintem aki nem szereti a kémiát, mondhatná, hogy nem szerettették meg vele. Pedig a kémia lényege azért mégiscsak az, hogy ne igyuk meg a sósavat. És persze, az irodalom művészet, nem annyira tárgyilagos, de nem hiszem, hogy feladatként lenne ez felróható.
2014. júl. 16. 18:55
 1/10 anonim ***** válasza:

NEM a szülő feladata olvasni tanítani a gyerekeket, hanem az iskoláé. Ha egy gyerek megtanul az iskolában jól olvasni, értelmezni az olvasottakat, akkor szeretni is fogja a könyveket. Ebben az esetben a szülő dolga, hogy vegyen neki olvasni valót.

Ugyan ez vonatkozik a többi tantárgyra is. Sok múlik a tanáron, hogy a gyerekek szeretik-e, értik-e az általa tanított tárgyakat.

2014. júl. 16. 19:17
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/10 A kérdező kommentje:
DE én nem arról beszélek, hogy olvasni ki tanítja meg. Én az irodalomóráról beszélek, ami minimum 4. osztályban kezdődik, előtte olvasásnak nevezik, legalábbis az én időmben így volt. Én most inkább felsősökre, vagy gimnazistákra gondolok. Én sem reklamáltam soha, hogy nem találom érdekesnek a Thálesz-tételt.
2014. júl. 16. 19:22
 3/10 A kérdező kommentje:

"Ebben az esetben a szülő dolga, hogy vegyen neki olvasni valót. "

Na, hát épp ez az.

2014. júl. 16. 19:23
 4/10 anonim ***** válasza:
minden tanárnak kötelessége kisérletet tenni tantárgya megszerettetésére. A tanár olyan szakos, amilyet válaszott, nyilván, mert ezt szerette, tehát a tudását és a személyiségén keresztül a tananyaggal kapcsolatos más ismereteit is közvetíti.
2014. júl. 16. 19:47
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/10 A kérdező kommentje:
Az addig rendben van, de akkor miért mindig az irodalommal kapcsolatban hallom ezt? Mért nem hallom földrajzról?
2014. júl. 16. 20:18
 6/10 A kérdező kommentje:
Az olvasást szeretni amúgy sem irodalomórai anyag. Az az alapja.
2014. júl. 16. 20:18
 7/10 anonim ***** válasza:
Mert ki szerettesse meg? A pék bácsi? A bolti eladó? Napjai nagy részét ott tölti, hogy gondolod mégis? Legyen így? "Figyeljetek gyerekek ez egy nagyon jó könyv [...], de a lényeg, hogy el ne olvassátok, mert, az hogy rávegyen titeket ennek a könyvnek elolvasására az anyukátok feladata!" Vagy mit?
2014. júl. 16. 21:24
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/10 anonim ***** válasza:

Minden tanár szakmai indíttatásában ott kell lennie annak a célnak, hogy lehetőség szerint minél több tanította számára izgalmas, érdekes tantárgyként mutassa be a sajátját. Akiből hiányzik ez a célkitűzés, az már nem lehet jó pedagógus, hiszen ez is egy alap dolog.


A tantárgyak szeretését nem szabad összekeverni azzal, hogy a szülő sok nevelési kérdésben az iskolára akarja tolni a felelősséget.


Túlságosan lebutítva kezeled a tantárgyakat. A kémiának nem az a lényege, hogy ne igyunk sósavat, az irodalomnak meg nem az, hogy tudjam, mettől meddig élt Petőfi, és egy lélegzetre fel tudjak sorolni tíz komolyirodalmi művet. Ez nem a tanulás, ez az alapműveltség. Gimnáziumban ha az ember tanul, az alapműveltségnél jóval többet "szedhet össze".


Azért szokott az irodalom kapcsán előjönni ez a dolog, mert igenis az irodalom óra, az irodalom tanár dolga lenne az, hogy megszerettesse a gyerekekkel az olvasást! Csak sajnos a nagymagyar mellverős nemzeti tantervünk erre teljesen képtelen. Már ált. isk. 3. osztályától kezdődően a gyerekek számára teljesen idegen, érthetetlen, tömény olvasmányokkal traktálják szerencsétleneket. Az olvasmánylistával már nagyon sok szakmabelinek is gondja van, de a jellemzően konzervatív oktatáspolitikánk kísérletet sem tesz arra, hogy ezt megoldja.


A tanáron is sok minden múlik. Nekem volt olyan magyartanárom, aki ledarálta a verselemzést, nekünk körmölni kellett, aztán dolgozat / feleltetés alkalmával "visszaböfögni". Ha más véleményen voltunk, mint ő, akkor az már elfogadhatatlan volt.

Ez NEM tanítás. Illetve tanítás, de jó magyaros módra. De a fejlett világ nagy részén már régóta nem az a tanítás, hogy elmondjuk a gyereknek, hogy mit válaszoljon, ha kérdezünk.

Volt olyan magyartanáros is, aki minden vers után kreatív beszélgetést kezdeményezett, megvitathattuk, hogy kinek mit jelentenek a sorok, a szóképek, mi mit látunk benne, minket hogy érint? Imádtuk. Na EZ a tanítás. És ennek kéne lennie.

2014. júl. 16. 21:26
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/10 A kérdező kommentje:

""Figyeljetek gyerekek ez egy nagyon jó könyv [...], de a lényeg, hogy el ne olvassátok, mert, az hogy rávegyen titeket ennek a könyvnek elolvasására az anyukátok feladata!" Vagy mit?"


Mondtam én, hogy tilos?

De van, aki más feladatot egyáltalán nem lát benne.

2014. júl. 17. 21:05
 10/10 A kérdező kommentje:

"Minden tanár szakmai indíttatásában ott kell lennie annak a célnak, hogy lehetőség szerint minél több tanította számára izgalmas, érdekes tantárgyként mutassa be a sajátját. Akiből hiányzik ez a célkitűzés, az már nem lehet jó pedagógus, hiszen ez is egy alap dolog. "


--> Ez rendben is van. Csak szerintem az irodalom esetében túlzott az elvárás. Egyetlen más tantárggyal kapcsolatban sem hallom ennyit ezt a mondatot, és szerintem a rossz tanulók nagyon sokszor hivatkoznak erre. Többször, mint matekból, vagy kémiából. és a nem-sósavmegivás nem hiszem, hogy lebutítás. Mert őszintén, szerintem kémiából rengeteg dolgot megpróbálnak megtanítani a gyereknek, ami fölösleges. Vagy bioszból. (A növények meg tengeri csigák miatt a legtöbb suliban egyszerűen nem jut elég óraszám az emberi test, a cukorbetegség, a szex és hasonlók átbeszélésére.)


"A tantárgyak szeretését nem szabad összekeverni azzal, hogy a szülő sok nevelési kérdésben az iskolára akarja tolni a felelősséget. "


--> Na, de pont erre gondolok én is.


"az irodalomnak meg nem az, hogy tudjam, mettől meddig élt Petőfi, és egy lélegzetre fel tudjak sorolni tíz komolyirodalmi művet. Ez nem a tanulás, ez az alapműveltség."


--> De ezt már régóta nem kell. Én 2007-ben kezdtem a gimnáziumot, és akkor már nem kellett költők életéről tanulni. 5 magyar költőről kell tudni életrajzi adatokat, a többiről csak a vershez kapcsolódó életrajzi tényt, pl. hogy háborúban írta, vagy az anyjának szól.


"Azért szokott az irodalom kapcsán előjönni ez a dolog, mert igenis az irodalom óra, az irodalom tanár dolga lenne az, hogy megszerettesse a gyerekekkel az olvasást!"

--y Ezt szépen kijelentetted, de nem indokoltad meg. Én most indoklást várok.



"Volt olyan magyartanáros is, aki minden vers után kreatív beszélgetést kezdeményezett, megvitathattuk, hogy kinek mit jelentenek a sorok, a szóképek, mi mit látunk benne, minket hogy érint? Imádtuk. Na EZ a tanítás. És ennek kéne lennie."


--> nekem is volt ilyen tanárom, magyar fakultáción, imádtuk. Akiket alapon tanított, gyűlölték. Nem tudott különbséget tenni a fakultáció és az alapóra között. őket is gondolkodásra akarta serkenteni. Folyton panaszkodott az osztálya, hogy a tanárnő nem fogja föl, hogy őket az irodalom egyszerűen nem érdekli. Ők igenis szerették volna, ha megmondja nekik, mit mondjanak az érettségin, mert közeledett.

2014. júl. 17. 21:13

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!