Kezdőoldal » Közoktatás, tanfolyamok » Egyéb kérdések » A debreceni Tóth Árpád Gimnázi...

A debreceni Tóth Árpád Gimnáziumban miket kérdeznek egy matek vagy fizika szóbelin?

Figyelt kérdés
2017. jan. 27. 08:26
 1/1 anonim ***** válasza:

Szia.Ezek a tételek:

ALGEBRA


Halmazok, logika:


2 vagy 3 halmaz metszetének, uniójának képzése, ezek elemeinek felsorolása


Oszthatóság:


Oszthatósági szabályok, oszthatósági feltételek megfogalmazása (2, 3, 4, 5, 6, 9,


10, 25, 100, 8, 125-tel való oszthatóság) osztópárok, összes osztó meghatározása,


2 vagy több szám legkisebb közös többszörösének, legnagyobb közös osztójának


meghatározása.


Arány, aránypár:


Arány, arányosság fogalma, 2 vagy több szám aránya, arányos osztás, aránypár.


Függvények:


A függvény, mint egyértelmű hozzárendelés, független változó, függő változó,


értelmezési tartomány, értékkészlet, függvény megadása, hozzárendelési


szabályok (táblázat, grafikon, formula) szöveggel megadott függvény más módon


való lejegyzése, függvény menetének vizsgálata.


Az xax+b hozzárendeléssel megadott függvény ábrázolása, az a és b szerepe.


A lineáris függvény és az elsőfokú egyenlet kapcsolata, egyenletek,


egyenlőtlenségek grafikus megoldása. Az egyenes és fordított arányosság


fogalma, felismerése, következtetések végzése, tulajdonságai, a tanultak


alkalmazása más tantárgyakból, illetve a gyakorlati életből vett feladatokban,


függvénykapcsolatokban.


- 36 -


Egyenletek, egyenlőtlenségek:


Tudjanak egyenletet, egyenlőtlenséget megoldani adott alaphalmaz esetén.


Ismerjék, tudják alkalmazni a műveletek közötti összefüggéseket, illetve a


mérlegelvet a megoldás során. Szöveges feladatok adatait tudják lejegyezni, az


összefüggések alapján nyitott mondatot felírni, az eredményt kielégítően


megbecsülni, a megoldást ellenőrizni, a valósággal, kiindulási halmazzal


egybevetni.


Számok, 10-es számrendszer:


Ismerjék a természetes, az egész és a racionális számokat, megbízhatóan


tudjanak számolni, feladatokat megoldani mindhárom számkörben. Ismerjék a


kerekítés szabályait, tudjanak adott számot, adott értékre kerekíteni.


Tudják a számokat a számegyenesen ábrázolni. Ismerjék a normálalak fogalmát,


tudják felírni a 10-nél nagyobb számokat normálalakban.


Értsék és használják a hatvány fogalmát, a prímszám (törzsszám), összetett szám


fogalmát, számok prímtényezőre való bontását. Ismerjék a törttel kapcsolatos


elnevezéseket, a tört kétféle értelmezését.


Tudjanak törteket egyszerűsíteni, bővíteni, tizedes és közönséges törtekkel


műveleteket végezni, mennyiségek törtrészeit kiszámítani, törtrészből az egész


mennyiséget kiszámítani szöveges feladatokban is. Tudjanak törtet tizedes törtté


alakítani.


Tudjanak 10-zel, 100-zal, 1000-rel, 0.1-del, 0.01-dal, 0.001-del, stb. szorozni,


osztani. Ismerjék a számok ellentettjét, abszolutértékét. A tanult azonosságokat


tudják alkalmazni a számítások egyszerűsítésében, az egyenletek,


egyenlőtlenségek megoldásában.


Ismerjék a százalékszámítás szokásos elnevezéseit, tudják kiszámítani az alapot,


a százaléklábat és százalékérték bármelyikét, a másik kettő ismeretében.


Tudják meghatározni a számok négyzetét, négyzetgyökét, algebrai kifejezések


helyettesítési értékét. Ismerjék a rendezett számpár fogalmát, tudják ábrázolni őket


a derékszögű koordinátarendszerben.


Használják az összeadás és szorzás kommutatív (felcserélhető), asszociatív


(csoportosítható) és disztributív (széttagolható) tulajdonságát. Ismerjék az alaki


érték, helyi érték, valódi érték elnevezéseket, ezek értelmét.


GEOMETRIA


Mennyiségek, mértékegységek:


Hosszúság, terület, térfogat, (űrtartalom), tömeg, idő, szög mérése, átváltásuk. A


mértékegységek többszöröseit, törtrészeit kifejező szócskák értő használata.


- 37 -


Egybevágósági transzformációk:


Tengelyes tükrözés, eltolás, középpontos tükrözés a síkon, megadásuk,


alaptulajdonságaik. A vektor fogalma. A transzformációk végrehajtása egyszerű


alakzatokon.


Tengelyesen tükrös, középpontosan tükrös alakzatok vizsgálata, tulajdonságaik,


kerületük, területük. A szakasz felezőmerőlegese.


Szimmetrikus háromszögek, négyszögek, párhuzamos, merőleges egyenesek


szerkesztése a szimmetria alkalmazásával. A szögek fajtái, másolásuk, felezésük,


pótszögek, nevezetes szögek. Szimmetrikus háromszögek, négyszögek


kerületének, területének kiszámítása.


A szabályos sokszögek tulajdonságai, szerkesztésük, területük kiszámítása.


A kör, mint nevezetes ponthalmaz, részeinek elnevezése, érintője, kerülete,


területe. Nevezetes ponthalmazok és közös részük.


Egyéb síkbeli alakzatok:


Speciális szögek: egyállású szögek, társszögek, mellékszögek, váltószögek,


csúcsszögek, merőleges szárú szögek. A paralelogramma definíciója és


tulajdonságai, osztályozása, szerkesztése, kerülete, területe.


A háromszögek osztályozása, összefüggés a háromszög külső és belső szögei


között, oldalai között, oldalak és szögek között. A háromszögek egybevágósá-


gának feltételei. A háromszög belső és külső szögeinek összege,


magasságvonalai, oldalfelező merőlegesei, szögfelezői, köré- és beírható köre,


középvonalai, súlyvonalai, súlypontja. A háromszög kerülete, területe.


Pitagorasz tétele, igazolása átdarabolással. A tétel megfordításának csak


kimondása. A tétel alkalmazása feladatok megoldásánál.


A négyszögek osztályozása. A téglalap, négyzet definíciója, szerkesztése az


oldalakból, kerületük, területük.


A trapéz meghatározása, tulajdonságai, szerkesztése, kerületének, területének


kiszámítása, speciális trapézok.


A rombusz, mint speciális paralelogramma, kerülete, területe. A deltoid területe.


Sokszögek területének kiszámítása háromszögekre bontással, belső szögeik


összege. Konvex, ill. nem konvex síkidomok definíciója, felismerésük.


Térgeometria:


Térelemek kölcsönös helyzete. Testek építése a tanult síkidomok felhasználásával.


Egyenes hasábok, egyenes körhenger (speciális hasábok: téglatest, négyzetes


oszlop, kocka) tulajdonságai, hálója, felszíne, térfogata.


A gúla hálózata, felszíne. A tanult képletek alkalmazása egyszerűbb számítási


feladatok megoldásánál.


- 38 -


FIZIKA


(A matematika-fizika [0006] csoportba jelentkezők számára választható


matematika helyett)


Mechanika


- az egyenletes mozgás, sebesség, egyenletesen változó mozgás, gyorsulás,


szabadesés


- az erőhatás, erő, súly fogalma, erőmérés


- hatás-ellenhatás törvénye, a testek tehetetlensége, a gyorsító erő és a


gyorsulás kapcsolata


- gravitációs kölcsönhatás, súrlódás, közegellenállás


- a munka fogalma, a munkavégzés típusai


- mechanikai energiafajták, a mechanikai energiamegmaradás törvénye


- forgatónyomaték, egyszerű gépek, hatásfok, teljesítmény


- nyomás, légnyomás, a nyomás terjedése folyadékban és gázokban, a folyadék


saját súlyából származó nyomás, felhajtóerő folyadékban és gázokban, úszás,


lebegés, merülés


Hőtan


- termikus kölcsönhatás


- hőtágulás


- energiamegmaradás a termikus kölcsönhatás során, belső energia


- halmazállapot-változások


Elektromosság


- az elektromos állapot, elektromos töltés


- vezetők és szigetelők


- az elektromos áram


- az elektromos áramkör és működése


- a feszültség és az áramerősség mérése


- az elektromos ellenállás


- a fogyasztók soros és párhuzamos kapcsolása


- az elektromos munka és teljesítmény


Optika


- a fényvisszaverődés és a fénytörés


- teljes visszaverődés


- hétköznapi optikai eszközök képalkotása


- a szem képalkotása


- a fehér fény színeire bontása

2017. jan. 27. 12:47
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!