Kezdőoldal » Közoktatás, tanfolyamok » Házifeladat kérdések » Mennyi az eredménye -2 a...

Mennyi az eredménye -2 a négyzeten ? És mennyi az eredménye (-2) a négyzeten ? A precedenciát figyelembe véve.

Figyelt kérdés

Eddig 2 számológép más-más eredményt adott. (-4 és +4)

Szerintem mindkettő +4, mert a - az jobbról köt és magasabb precedenciájú a négyzetre emelésnél.

De lehet nem így van.


2020. szept. 13. 17:11
 1/6 anonim ***** válasza:

„Jobbról köt”?


Az elsőnek -4 az eredménye, mert -2^2=-(2*2)=-4, a másodiknak +4, mert (-2)^2=(-2)*(-2)=+4.


Jó lenne tudni, hogy hányadikos vagy, mert akkor azt is fel lehetne hozni példának, hogy az x^2 és a -x^2 esetén nem ugyanaz a két függvény képe, pedig itt is „jobbról kötnie kellene a mínusznak”.

2020. szept. 13. 17:16
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/6 anonim ***** válasza:
A hatványozás magasabb precedenciájú, mint a szorzás (a - jel is az).
2020. szept. 13. 18:33
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/6 anonim ***** válasza:
100%

Erről pár hete volt egy matematikusnak egy egészen komoly cikke valamelyik félig-meddig szaklapban. A probléma ott van, hogy a "-" jel mit jelent. Jelenthet előjelet ekkor egyértelműen egy bármilyen negatív szám négyzete az abszolutértékének négyzete. így a -2^2=4. De jelenthet -1*2^2-t is ekkor a műveleti szabály szerint (precedencia) előszőr a 2^2-t számolod ki, így kapsz 4-et, majd elvégzed az alacsonyabb rendű szorzást és így -4 lesz az eredmény.

A végén arra jutott, hogy ezek a feladatok nem egyértelműek. Ezért pl. komoly matematikai kiadványokban vagy kiemelik zárójelezéssel, hogy pontosan mire gondolnak és (-2)^2 vagy ami régen divat volt (én főleg 1950 előtti kiadványokban, de még tankönyvekben is láttam), hogy az előjel és a mínusz jel különbözé képpen van szedve. Ha a fenti példában "-" a 2-es előjeleként szerepel és -2-re kell gondoljuk egy picit rövidebb, de vastagabb "-"-et szedtek, ha -1*2 alak egyszerűsítésére gondoltak akkor egy picit hosszabb de vékony "-"-et szedtek. Ez ma sok esetben eltűnt. Ezért ennek a feladatnak mindkét megoldása helyes, de, hogy egy adott kontextusban melyik a "helyesebb" azt a kontextusból lehet kitalálni. Ha nagyon precíz akar valaki lenni akkor a fenti alakban megadva gyakorlatilag egy hibás képlettel állunk szemben. Most sok ilyen példa a kering a neten "ezt még a legnagyobb matematikusok is elrontják..." felszólítással. Valójában arról van szó, hogy hibásan van felírva a példa. Ha a kontextusból nem derül ki mindkét megoldás helyes. De leginkább a felírás helytelen.

2020. szept. 13. 20:27
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/6 anonim ***** válasza:

Matematikus diplomával odáig jutott, hogy nem egyértelmű? Mégis milyen matematikus az? ...

Pont azért lesz egyértelmű, mert a zárójelezéssel és annak nem-használatával válik egyértelművé, hogy mire vontakozik a hatványozás.

Ahogy írtam is, az f(x)=x^2 és a g(x)=-x^2 függvények között is különbséget tudunk tenni, és senkinek nem jut eszébe, hogy a második esetben a negatívat is négyzetre kell emelni.

Az más kérdés, hogy bizonyos emberek lusták használni/nem tanulták meg megfelelően a használatát, és ebből fakadóan akadhatnak félreértések, de az nem azt jelenti, hogy a jelölések félreérthetőek lennének.

Ugyanez a történet lejátszódik a 2^3^4 és a (2^3)^4 esetén is. Ha nincs zárójel, akkor az előbbit értjük, nem vagyezt-vagyazt.

2020. szept. 13. 21:01
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/6 anonim ***** válasza:
Olvastad amit írtam? Miután szedésben nem egyértelmű, hogy a -2^2 alaknál -2-t mint számot akarod négyzetre emelni vagy - 2^2 alakra azaz -(2^2) alakra gondol a költő. A mai "szedési" szabályok szerint mindkét olvasat helyes. És ezt használják azok az oldalak ahol azok a hangzatos címek vannak, "hogy ezt még a legnayobb matematikusok is elrontják". Régen ezért használtak a matek könyvek kétféle "-" jelet és/vagy zárójelezést. Ezt ma tényleg sok helyen elhagyják és gondolkodhat az olvasó, hogy melyik alaktra gondolt a szerző. Ezért jutott odáig (és nem csak ő, hanem pl. az én tanárom is), hogy az ilyen neten terjedő kérdések esetén mindkét eredmény helyes, mert nemegyértelmű a feladat.Amit te leírtál az az egyik "olvasata". Sőt tovább is lehet menni, ezt meg az én tanárom mondta az pedig az, hogy nálunk a német eredtű jelölés mód terjedt el, az angolszász jelölés mód egy picit más. És az megint bonyolítja a helyzetet. Hiába érezzük a matekot egyértelműnek de nem teljesen az.
2020. szept. 13. 21:07
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/6 anonim ***** válasza:

Én ezt értem, csak azt nem értem, hogy miért nem volt egyszerűbb a zárójel használata ahelyett, hogy ezt a baromságot kitalálták. Vagy drágább úgy a tinta? Tényleg nem tudom megérteni.

A másik, hogy a műveletijel-torlódást régen se szerették a matematikában, így meg pláne érthetetlen számomra, hogy adott esetben bekerült egy 3+-2^2 a könyvbe, vékonyított vonallal, merthogy az a "mínusz kettő".

2020. szept. 13. 21:15
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!