Jó a verselemzésem (Csokonai A Magánossághoz)?
Szeretnék egy kis segítséget kérni.Házi dolgozatként kell elemezni Csokonai A Magánossághoz c. versét.Én már kész vagyok vele, csak kellen egy kis megerősítés, hogy valóban jó-e?
Ha valaki lenne olyan szíves és megnézné, annak szívesen elküldeném privibe.Vagy esetleg kitenném ide:)
15/L
Csokonai Vitéz Mihály: A Magánosághoz
Csokonai Vitéz Mihály a magyar felvilágosodás egyik legkiemelkedőbb alakja. Nagy hatással van rá az európai felvilágosodás két alakja: Voltaire és Rousseau. Új műfajokat hoz az irodalomba, valamint új témákat emel irodalmi témává. Szerelmi líráit Vajda Juliannához írta, akit verseiben Lillának hívott.
Az 1798-ban írt Magánossághoz c. verse a szentimentalista művei közé sorolható. A vers műfaja elégik-óda. Az elégia és az óda tulajdonságai is fellelhetőek a műben. A verset a külvilágtól való elzárkózás és a boldogság utáni vágyakozás jellemzi. A vers ihletője egy csendes, békés, természeti szépségektől gazdag park lehetett Kisasszondon, ahol lelki fájdalmai enyhültek. A magányosságban keresi a vigaszt a Lilla iránt érzett viszonzatlan szerelem gyötrelmei elől. Csokonai reményei 1798-ban összeomlottak, amikor Lillát egy kereskedőhöz adták. A költő lelkében kavargó érzelmeinek keres megnyugvást, amit a csendes magányban talál meg. Megszemélyesíti a magányosságot, úgy szól hozzá, mintha nő lenne. Úgy írja le viszonyát a magányossággal, hogy közben élő személyként mutatja be az olvasónak. Jólelkűnek, önzetlennek, emberségesnek mutatja be, már-már isteníti. A magány valami olyat jelképez, ami hiányzik a költő életéből: egy gondoskodó, hűséges nőt, aki megvigasztalja, ha kell és a költővel örül, ha boldog. Csokonai megteremtette magának az igazi álomvilágot, ahol szeretet és boldogság vette körül.
A vers szerkezeti felépítése:
Az első szerkezeti rész az 1-3. versszak. Az első versszak a költő örömét írja le, melyet a magányosság megtalálása okozott. Csokonai izgatottan várja a magány beteljesülését, megfogalmazódik benne a magány valódi fogalma. A 2-3. versszak egy tájleírás, melyben Csokonai lírai énje felfedezi a természet csodáit, mely belső vágyaival azonos. A tájleírás hangulata és az idill mellett megjelenik az elégia is, melyet az esti holdfény jelképez. Megvalósulni látszik a költő lírai énjének beteljesedése, ez azonban elmarad, melyet az elégikus hangnem bizonyít.
A második szerkezeti rész a 4-7. versszak. A tájleírást elmélkedés váltja fel. A 4-5. versszak a magány igazi, nagy értékét nem ismerő zajos, nagy városi életet idézi fel. A 6-7. versszakban a magány érzékeny lelkű emberekre gyakorolt hatásán elmélkedik. A lírai én már a magányosság negatív részét éli át, erre utal az is, hogy a magány pozitív oldalát tekintő istenasszony ereje már nem nyújt akkora feloldódást, inkább csak bíztatást. A 7. versszakban már a magány pozitívumaira koncentrál a költő. Itt a várakozás átalakul, a találkozás örömével szemben megjelenik a magányosság távolléte.
A harmadik szerkezeti egység a 8-11. versszak. A 4 versszaknyi elmélkedést 4 versszaknyi vallomás követi. A 8. versszak a lírai én magányosság utáni vágy lelkiállapotát írja le, mely azt jelzi az olvasó számára, hogy a költőnek is ritkán válik átélhetővé a magánynak az az oldala, amely a lélek kiteljesedését hozza el. A vers végéhez közeledve a magányosság által teremtett belső világ állandósulásának igénye a halálvágyhoz vezet. A halál a magánytól való menekülés, mégis kettősség van jelen a halál értelmezésében, a bizonytalanság és a vágy.
A vers egyik legkiemelkedőbb költői eszköze a megszemélyesítés. Megszemélyesítéssel kezdődik a mű, a Magánosságot személyesíti meg, ez a megszemélyesítés végigkíséri a verset, allegóriává teljesedik ki. Másik fontos költői eszköz az ellentét. A 2-3., valamint a 4. szerkezeti rész között lelhető fel ellentét pl.:
„Estvéli hűs álommal elborítja
A csendes éjnek angyalát.”
„A félelem s bú a vad únalommal-
Csatáznak ott a tiszta nyúgalommal.”
„Hol bíztatásit titkos égi szónak
Hallhatja a boldogtalan.”
Ezek az ellentétek fokozássá válnak a mű végére.
A mű 11 versszakból áll, melyek 8 sorosak. A sorok 8 és 11 szótagszámúak. A vers egyik érdekessége, hogy a 8 és a 11 szótagszámú sorok váltakoznak, az azonos szótagszámú sorok rímelnek. Így az első négy sorban keresztrímek, a második négy sorban páros rímeket találunk. A sok rím miatt a vers dallamos, a sorvégi rímek már-már csilingelnek. Ez is egyfajta ellentét, a vers melankolikus hangulatú, míg a csengő rímek a boldogság kifejezésére alkalmasak.
Csokonai az elhagyatottságnak, reménytelenségnek ad hangot, bár ezt csak burkoltan írja le az olvasóknak. Fájdalmai elől bujdosva találta meg a magányosság erdejét. Itt találja meg az igazi megnyugvás örömét, ezért várja a fájdalmas földi élet lezárását, az elmúlást, hogy örök magányosságában elfeledhesse bánatát, gyötrelmeit. Ez a vers Csokonai Lilla-korszakának egyik legmegrázóbb, legszebb alkotása.
Köszönöm!
Bevallom, nem teljesen magamtól írtam.A neten utánanéztem + beleírtam a saját gondolataimat, helyenként átfogalmaztam, kibővítettem.
Egyetlen problémám van, hogy ez nekem kézzel írva nem teljesen 2 oldal.A vége felé már elég nagy helyeket kihagytam a szavak között, próbáltam széthúzva írva:)
Kb. egy negyed oldal maradt ki.
Remélem azért jó lesz a tanárnak:)
Szia !
Szerintem nagyon jól sikerült.
Melyik városban jársz iskolába ? Csak mert ha nem lenne nagy gond, lehet hogy én ezt kicsit átfogalmazva lemásolnám, mert nekem is ezt kell házidolgozatban megcsinálni.
szerintem ahol a halálról írsz, nem jó
nem a magányosság elől menekül oda, a halál inkább a magányosság végső kiteljesedése. valamiféle abszolút magánynak nevezném, ha nem hangzana ez ilyen hülyén :D
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!