Kezdőoldal » Közoktatás, tanfolyamok » Házifeladat kérdések » Tudnátok írni/ linkelni...

Tudnátok írni/ linkelni Józseg Attila Gyermekké tettél c. versének elemzésést?

Figyelt kérdés
József Attila Gyermekké tettél c. versének elemzésére lenne szükségem, esetleg stilisztika is jöhetne! Előre is köszönöm!

2014. nov. 16. 14:26
 1/9 A kérdező kommentje:
MENNYI SEGÍTŐKÉSZ EMBER...
2014. nov. 18. 21:13
 2/9 anonim ***** válasza:
József Attila az 1930-as évek közepétől gyakran járt pszichiátriai kezelésre. 1935-36-ban Gyömrői Edit kezelte a költőt. A beteg szerelmes lett a doktornőbe. Ez a szerelem hozta létre 1936-ban A gyermekké tettél, illetve a Nagyon fáj című verseket. Ezekben a versekben megfigyelhető, hogy a betegségből a menekülést a szerelemben találta meg a költő. Az Edithez szóló versek azt igazolják, hogy ez az érzés a lélek kísérlete a magány és a betegség ellen.
2014. nov. 19. 01:05
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/9 anonim ***** válasza:
Kétségbeesett szerelem az, amit Edit iránt érez, reménytelen ez a vonzódás, mert Edit csak a beteget látja a költőben. A gyermek motívum uralja ezeket a verseket, a költő gyermekként védelmet és gondoskodást vár, nem csak szerelmet kér.
2014. nov. 19. 01:08
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/9 A kérdező kommentje:

Köszönöm! :)

esetlegolyasmit nem tudsz mint pl egy könyvben le van írva h a dunánál c versben a dunát mihez hasonlítja meg ilyesmi? Nagyon fontos lenne holnap referálok belőle

2014. nov. 19. 19:11
 5/9 anonim ***** válasza:

József Attila A Dunánál c. versének elemzése


A vers a költő életének kései időszakában; 1936-ban keletkezett. A világban ekkor zajlott a fasizálódás. József Attila világosan felismerte az elidegenültség állapotát és a magyarázatot az adott társadalmi viszonyokban lelte meg.


A vers témája a folyóparton szemlélődő költő gondolatai. József Attila a víz folyására asszociálja gondolatait. A vers három szerkezeti egységre tagolható, melyet a költő az egységek megszámozásával is jelöl. A köztük lévő logikai szál a víz folyása, vagyis az élet szüntelen folyása. Az első részben egy szentenciaszerű leírást olvashatunk, mely a vers alaphelyzete. A költő szemlélődik a Duna-parton. A második részben ugyanerről a Dunáról ősei jutnak eszébe. Míg a harmadik részben tér át saját sorsára.


A Dunánál az óda klasszikus műfajának modern változata. (Mely ünnepélyes hangvételű, magasztos lírai költeményt jelöl). A mű jellegzetessége a hármas tagolás.


Az első rész fő motívumát az alaphelyzet képezi. József Attila egy adott pontról szemlélődik, néz, hallgat és figyel a Duna-parton. A Duna a költő konkrét és elvont jelképeinek sajátosságait egyesíti. Nemcsak egy folyó, a magyarság és a közép-európai népek folyója, hanem a közös történelemnek is tanúja. A víz folyásáról a mosónők fárasztó munkája jut eszébe, majd leszűkíti édesanyjára a kört:

„S mint édesanyám, ringatott, mesélt s mosta a város minden szennyesét.”


Egy képzettársítás kapcsolja össze az anya munkáját és a Duna tevékenységét.

A hullámzó, ringató mozgás élményi hatását a verssorok szótagszáma és a rímek elhelyezése alátámasztja. A verssorok váltakozva 10 vagy 11 szótagból állnak, míg a rímek keresztrímek:


„A rakodópart alsó kövén ültem,(a) néztem, hogy úszik el a dinnyehéj. (b) Alig hallottam, sorsomba merülten, (a) hogy fecseg a felszín, hallgat a mély.” (b)


A negyedik Duna-hasonlatában is szerepel egy anya, ám ez a kép szomorú hangulatú, ugyanis a folyóvízen (anya) ringatózó hullámokat (gyerekek) disszonánsan ábrázolja. A hasonlat záró képe a "sírköves, dülöngő temető” valószínűleg a költő édesanyja elvesztése miatt érzett fájdalmát fejezi ki. József Attilát élete során végigkísérte édesanyja halála, mellyel párhuzamosan műveiben is megjelenik az anya.


A II. részben ősei jutnak a költő eszébe. A Duna magánban hordja őseit. Az ősök behatárolják a mai emberek életét, minden ember magával hozza ősei gondolatait. Ez a rész disszonanciára, ellentétekre épül:


„Egy pillanat s kész az idő egésze”

„öltek, öleltek”

„Tudunk egymásról, mint öröm és bánat. Enyém a múlt és övék a jelen.”


Ezek az ellentétes fogalmak a költő személyében válnak egységessé. A költő tartja jelen esetben a kapcsolatot a múlt és a jelen, az ősök és a mai emberek között.



A költő végkövetkeztetése, hogy mivel mindannyian rokonok vagyunk a Duna mentél élő népekkel, ideje viszonyaink rendezésére. A költő e felismerést a kép társadalmivá tágulásával fejezi ki:


„... Én dolgozni akarok. Elegendő harc, hogy a múltat be kell vallani. A Dunának, mely múlt, jelen s jövendő, egymást ölelik lágy hullámai. A harcot, amelyet őseink vívtak, békévé oldja az emlékezés s rendezni végre közös dolgainkat, ez a mi munkánk; és nem is kevés.”


Szia, remélem tudtam segíteni:)

2014. nov. 19. 19:57
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/9 anonim ***** válasza:

Szia, holnap felelsz belőle?


Akkor csökkentsd, emeld ki a lényeget. kb így


A vers a költő életének kései időszakában; 1936-ban keletkezett.

A vers témája a folyópartón szemlélődő költő gondolatai.


A mű jellegzetessége a hármas tagolás.


Az első rész fő motívumát az alaphelyzet képezi.

József Attila egy adott pontról szemlélődik, néz, hallgat és figyel a Duna-parton.

A Duna a költő konkrét és elvont jelképeinek sajátosságait egyesíti.

Nemcsak egy folyó, a magyarság és a közép-európai népek folyója, hanem a közös történelemnek is tanúja.


I. A víz folyásáról a mosónők fárasztó munkája jut eszébe, majd leszűkíti édesanyjára a kört:


„S mint édesanyám, ringatott, mesélt s mosta a város minden szennyesét.”


Egy képzettársítás kapcsolja össze az anya munkáját és a Duna tevékenységét.

József Attilát élete során végigkísérte édesanyja halála, mellyel párhuzamosan műveiben is megjelenik az anya.


II. A következő részben ősei jutnak a költő eszébe.

A Duna magánban hordja őseit.

Az ősök behatárolják a mai emberek életét, minden ember magával hozza ősei gondolatait.

Ez a rész ellentétekre épül:


„Egy pillanat s kész az idő egésze”

„öltek, öleltek”

„Tudunk egymásról, mint öröm és bánat.

Enyém a mult és övék a jelen.”


Kapcsolat a múlt és a jelen, az ősök és a mai emberek között.



III. A költőben benne él van apja és anyja is.


A költő végkövetkeztetése, hogy mivel mindannyian rokonok vagyunk a Duna mentél élő népekkel, ideje viszonyaink rendezésére.

A költő e felismerést a kép társadalmivá tágulásával fejezi ki:


,,... Én dolgozni akarok. Elegendő

harc, hogy a multat be kell vallani.

A Dunának, mely mult, jelen s jövendő,

egymást ölelik lágy hullámai.

A harcot, amelyet őseink vivtak,

békévé oldja az emlékezés

s rendezni végre közös dolgainkat,

ez a mi munkánk; és nem is kevés."


Tanuld meg és garantált lesz az 5 jegy.:)

2014. nov. 19. 20:25
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/9 A kérdező kommentje:
KÖszi ari vagy! :) Csak nekem nem ez kellett volna hanem a Gyermekké tettél című verse :) de már megoldottam:)
2014. nov. 20. 21:41
 8/9 anonim ***** válasza:

Szia kérdező!


De hát a Gyermekké tettél" után ezt kérdezted



"esetlegolyasmit nem tudsz mint pl egy könyvben le van írva h a dunánál c versben a dunát mihez hasonlítja meg ilyesmi? Nagyon fontos lenne holnap referálok belőle"


Egy szóval sem jelezted , hogy a versre lenne szükséged.


De azért nagyon örülök, hogy sikerült megoldani a házif:)

2014. nov. 21. 13:34
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/9 A kérdező kommentje:

igen, egy péládval írtam le hogy mit szeretnék. azért írtam úgy hogy olyasmit, mint pl..

:)

2014. nov. 22. 13:54

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!