Valaki segítene? Irodalom. Többi lent.
Egy érvelő fogalmazást kellene írni. Hiába néztem át az érvelő fogalmazás szempontjait, nem tudom hogyan is kezdhetném el. (Vázlatpontok is elegendőek.)
Feladat: Mi a jelentősége a térnek, a tárgyi környezetnek a műalkotásukban és a hétköznapi életünkben? Jellemző-e környezete egy valódi illetve kitalált személyre, jellemezhető-e egy valódi illetve kitalált alak a környezetében? Érvelő fogalmazását irodalmi példákra alapozza (Kosztolányi-Édes Anna)!
Köszönöm!
A feladat két részből tevődik össze:
a tétel tisztázása: a környezet mint jellemző vonás és mint a jellemzés eszköze
érvek – irodalmi példákra alapozva
A tér és a tárgyi környezet:
A tér (és az idő) a létezés szükségszerű velejárója.
A műalkotás fikció voltából következően a legrealistábbnak látszó tér, környezet is fiktív:
- epikus és drámai művekben az eseménysor színtere (díszlete, kellékei);
- lírai művek esetében a megszólalás beszédhelyzete.
A hétköznapi lét terei:
- alapvetően adottak – az egyén által kisebb-nagyobb mértékben befolyásolhatóak;
- létformához és tevékenységhez igazodnak (lakó-, iskolai, munkahelyi környezet).
A környezet problémája megközelíthető személyiségfejlődési szempontból (egyéni szociális
helyzet) és történeti szempontból (a civilizáció jelentősen módosította/módosítja – lásd pl.
környezetkultúra, környezetvédelem, környezettudatosság fogalmának megjelenése).
A tér és a környezet mint jellemző vonás és mint a jellemzés eszköze:
A hétköznapi valóság tere, környezete adott – az egyénnek csak részleges befolyása van rá. →
Annyiban jellemző, amennyiben az egyén befolyást tud vagy akar gyakorolni rá; a
környezet alakítását befolyásoló tényezők lehetnek: a célszerűség, az esztétikai igény,
a divat, az anyagi lehetőségek stb.
A művészi alkotás fiktív tere: az alkotó tudatos választása és tervezése révén alakul. →
Jellemző a szereplőkre. (A Szabó Magda-idézet is a tudatosságot és megalkotottságot
hangsúlyozza.)
A változtatás, szembefordulás, kiszakadás a hétköznapokban nem feltétlenül valósítható meg.
→ A valóságban nem feltétlenül jellemezhető az egyén a környezetével.
A műalkotások hőseinek cselekvése vagy cselekvésképtelensége is fiktív. → Mindenképp
jellemzi őket a környezetük, akár belesimulnak, akár szembefordulnak vele.
Érvek és irodalmi példák a tér és a környezet jelentőségére:
Az új tér létrehozását és belakását teremtésként élheti meg az ember („otthonteremtés” a
teremtéstörténetek mintájára); a létrehozott tér egy eszményi világ megtestesülése – pl. a
romantika elvágyódástörténeteiben (Jókai: Az arany ember); ezzel szemben a tér, környezet
kiüresedése, hiánya a lét lefokozásának eszköze – pl. Móricz parasztnovelláiban, vagy az
abszurd drámákban.
A tér berendezésével a beszélő a térhez, a térrel metonimizált fogalomhoz való viszonyát
fogalmazza meg (Petőfi Sándor tájlírája, József Attila külvárosi versei).
Az eltérő értékrendet, gondolkodást elkülönített terek, eltérő minőségű környezet jelzik – a
környezetből való kiszakadás, a különböző környezetek közötti döntés értékrend- és
életforma-választást is jelent (pl. Ady: A Hortobágy poétája, A Tisza-parton; Jókai: Az arany
ember, Mikszáth: Beszterce ostroma).
A tér, a környezet alakítása az elkülönülés, az egyénítés jelzése (Ottlik: Iskola a határon).
Tárgyak, színek, alakzatok emblematikus, szimbolikus tartalmat vehetnek fel (totem, kabala) –
pl. a mű színtere gyakorta egy-egy emblematikus tárggyal jellemez helyzetet, kort, személyt (a
piramis vagy a guillotine – Madách: Az ember tragédiája; dobozok – Örkény: Tóték).
A megváltozott élethelyzet az átértékelt, megváltozó, átalakított környezeten keresztül
tudatosodik a szereplőkben (Kafka: Az átváltozás, Örkény: Tóték).
A tér, a környezet tárgyai érzést, hangulatot, emléket kiváltó élménnyé lesznek (természetleíró
líra, Proust: Az eltűnt idő nyomában, Krúdy Szindbád-novellái).
A tereket, környezetet minősítő fogalomkörök gyakran jelennek meg a benne élő személy
jellemzéseként, értékminősítésként – pl. rendes és rendetlen, gazdag és szegényes, életteli és
sivár stb.
A hétköznapi élet jellegzetes terei, környezete a műalkotásokban térbeli toposszá válhatnak
(út, kert, sziget, iskola, hegy, kint és bent stb.).
A műalkotásban ritkán előfordul, hogy a térnek, környezetnek nincs meghatározó szerepe,
jelentősége – pl. görög drámák.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!