Kezdőoldal » Közoktatás, tanfolyamok » Házifeladat kérdések » Valaki segítene? Irodalom....

Valaki segítene? Irodalom. Többi lent.

Figyelt kérdés

Egy érvelő fogalmazást kellene írni. Hiába néztem át az érvelő fogalmazás szempontjait, nem tudom hogyan is kezdhetném el. (Vázlatpontok is elegendőek.)


Feladat: Mi a jelentősége a térnek, a tárgyi környezetnek a műalkotásukban és a hétköznapi életünkben? Jellemző-e környezete egy valódi illetve kitalált személyre, jellemezhető-e egy valódi illetve kitalált alak a környezetében? Érvelő fogalmazását irodalmi példákra alapozza (Kosztolányi-Édes Anna)!


Köszönöm!



2014. nov. 27. 15:52
 1/2 anonim válasza:

A feladat két részből tevődik össze:

 a tétel tisztázása: a környezet mint jellemző vonás és mint a jellemzés eszköze

 érvek – irodalmi példákra alapozva


A tér és a tárgyi környezet:

 A tér (és az idő) a létezés szükségszerű velejárója.

 A műalkotás fikció voltából következően a legrealistábbnak látszó tér, környezet is fiktív:

- epikus és drámai művekben az eseménysor színtere (díszlete, kellékei);

- lírai művek esetében a megszólalás beszédhelyzete.

 A hétköznapi lét terei:

- alapvetően adottak – az egyén által kisebb-nagyobb mértékben befolyásolhatóak;

- létformához és tevékenységhez igazodnak (lakó-, iskolai, munkahelyi környezet).

 A környezet problémája megközelíthető személyiségfejlődési szempontból (egyéni szociális

helyzet) és történeti szempontból (a civilizáció jelentősen módosította/módosítja – lásd pl.

környezetkultúra, környezetvédelem, környezettudatosság fogalmának megjelenése).

A tér és a környezet mint jellemző vonás és mint a jellemzés eszköze:

 A hétköznapi valóság tere, környezete adott – az egyénnek csak részleges befolyása van rá. →

Annyiban jellemző, amennyiben az egyén befolyást tud vagy akar gyakorolni rá; a

környezet alakítását befolyásoló tényezők lehetnek: a célszerűség, az esztétikai igény,

a divat, az anyagi lehetőségek stb.

 A művészi alkotás fiktív tere: az alkotó tudatos választása és tervezése révén alakul. →

Jellemző a szereplőkre. (A Szabó Magda-idézet is a tudatosságot és megalkotottságot

hangsúlyozza.)

 A változtatás, szembefordulás, kiszakadás a hétköznapokban nem feltétlenül valósítható meg.

→ A valóságban nem feltétlenül jellemezhető az egyén a környezetével.



 A műalkotások hőseinek cselekvése vagy cselekvésképtelensége is fiktív. → Mindenképp

jellemzi őket a környezetük, akár belesimulnak, akár szembefordulnak vele.

Érvek és irodalmi példák a tér és a környezet jelentőségére:

 Az új tér létrehozását és belakását teremtésként élheti meg az ember („otthonteremtés” a

teremtéstörténetek mintájára); a létrehozott tér egy eszményi világ megtestesülése – pl. a

romantika elvágyódástörténeteiben (Jókai: Az arany ember); ezzel szemben a tér, környezet

kiüresedése, hiánya a lét lefokozásának eszköze – pl. Móricz parasztnovelláiban, vagy az

abszurd drámákban.

 A tér berendezésével a beszélő a térhez, a térrel metonimizált fogalomhoz való viszonyát

fogalmazza meg (Petőfi Sándor tájlírája, József Attila külvárosi versei).

 Az eltérő értékrendet, gondolkodást elkülönített terek, eltérő minőségű környezet jelzik – a

környezetből való kiszakadás, a különböző környezetek közötti döntés értékrend- és

életforma-választást is jelent (pl. Ady: A Hortobágy poétája, A Tisza-parton; Jókai: Az arany

ember, Mikszáth: Beszterce ostroma).

 A tér, a környezet alakítása az elkülönülés, az egyénítés jelzése (Ottlik: Iskola a határon).

 Tárgyak, színek, alakzatok emblematikus, szimbolikus tartalmat vehetnek fel (totem, kabala) –

pl. a mű színtere gyakorta egy-egy emblematikus tárggyal jellemez helyzetet, kort, személyt (a

piramis vagy a guillotine – Madách: Az ember tragédiája; dobozok – Örkény: Tóték).

 A megváltozott élethelyzet az átértékelt, megváltozó, átalakított környezeten keresztül

tudatosodik a szereplőkben (Kafka: Az átváltozás, Örkény: Tóték).

 A tér, a környezet tárgyai érzést, hangulatot, emléket kiváltó élménnyé lesznek (természetleíró

líra, Proust: Az eltűnt idő nyomában, Krúdy Szindbád-novellái).

 A tereket, környezetet minősítő fogalomkörök gyakran jelennek meg a benne élő személy

jellemzéseként, értékminősítésként – pl. rendes és rendetlen, gazdag és szegényes, életteli és

sivár stb.

 A hétköznapi élet jellegzetes terei, környezete a műalkotásokban térbeli toposszá válhatnak

(út, kert, sziget, iskola, hegy, kint és bent stb.).

 A műalkotásban ritkán előfordul, hogy a térnek, környezetnek nincs meghatározó szerepe,

jelentősége – pl. görög drámák.

2014. nov. 29. 16:11
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/2 A kérdező kommentje:
nagyon szépen köszönöm!
2014. nov. 30. 14:32

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!