Kezdőoldal » Közoktatás, tanfolyamok » Házifeladat kérdések » Mi a szófaja? Módhatározó...

Mi a szófaja? Módhatározó vagy állapothatarozó?

Figyelt kérdés
Szégyenlősen, szemlesütve, becsületesen, félénken, érve, gyanakodva, akadozva, nekibátorodva, folyékonyan.

2015. febr. 19. 15:49
1 2
 1/12 anonim ***** válasza:
állapot, állapot, állapot/mód (mindkettő mellett tudnék érvelni) , állapot, ?? (mi az az érve???) , állapot, mód, állapot, mód
2015. febr. 19. 16:04
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/12 anonim ***** válasza:
Egyik sem, mivel a határozók nem szófajok, hanem mondatrészek. A határozószó meg a határozói igenév a szófajok.
2015. febr. 19. 17:15
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/12 anonim ***** válasza:
Utolsó: Ezért ne a kérdezőt hibáztasd, az általános iskolai mondattanoktatásban a formális (Ige, határozószó, főnév) és funkcionális (alany, állítmány, szabad bővítmény) kategóriák közötti különbséget nem teszik egyértelművé. Ezért van az hogy a legtöbb gyerek olyanokat mond hogy "Az nem főnév hanem állítmány". A határozókkal még rosszabb a helyzet, mert még az angol SZAKIRODALOMBAN is inkonzisztens a fogalomhasználat, adverb (határozószó) és adverbial (kb. határozó) nagyjából felcserélhetőek. Ennek ellenére amit fent leírtam ahhoz, mint helyes megoldáshoz, tartom magam.
2015. febr. 19. 17:38
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/12 anonim ***** válasza:

Az angol szakirodalmat hagyjuk a magyar nyelvtan ügyében.

Nem hibáztattam a kérdezőt, és téged sem, csak helyretettem a dolgot.


Elég baj az, ha zavar van, de a dolgunk nem az, hogy a zavart növeljük, hanem hogy csökkentsük, és tisztázzuk a fogalmakat. Enélkül nincs tanítás.

Úgyhogy én is tartom magam ahhoz, amit leírtam.

2015. febr. 19. 17:43
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/12 anonim ***** válasza:
Azt az egyet nem hiszem el, hogy az általános iskolában a tanárok mosnák össze ezeket a fogalmakat. Én is jártam általánosba, és csúnyán megnézhettem volna magam, ha ilyen alapfogalmakat össze merek keverni! Zavar sok embernek a fejében van, de ezért nem kell a tanárokat okolni.
2015. febr. 19. 17:45
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/12 anonim ***** válasza:
Az angol szakirodalmat nem keverem ide, csak azért merészeltem megjegyezni mert ez nem egyedül a magyar nyelv esetén probléma, legalábbis a határozók esetében nem.És sajnos de, a fogalmakat sok esetben a tanárok keverik össze. Meg lehet nézni akármelyik jelenleg használatos általános iskolai nyelvtankönyvet. Gyakorlatilag egy-egy kósza megjegyzésen kívül soha, sehol nincs explicit módon kiemelve hogy a szófaj egy pusztán formális kategória, a mondatrészek pedig funkciókat jelölnek. Sajnos elég sokrétű a probléma, mert nyilván egy normális, kompetens tanár ilyenkor a knyvvel ellentétben magyaráz, visszakérdez amíg le nem tisztul mindenkinek, de azt nem gondolom például hogy általános iskola hetedik osztályban számállapothatározókról és társairól kellene tanulni, de ez megint egy másik kérdés. Az anyanyelvi nevelés területén egyébként jelenleg is folyamatos diskurzus folyik hogy ezt miként kellene orvosolni, és régebben is rendkívül sok javaslat született ennek orvoslására. Egyébként megvallom őszintén, azért nem javítottam ki a kérdezőt (bár szakmabeli vagyok) mert elsiklott felette a szemem, értettem mit akar kérdezni, így megválaszoltam. Az sem lett volna helyes ha azt kérdezi milyen mondatrész, mert itt egy mondatrész (határozószó) altípusairól van szó. Azt pedig nem gondolom hogy egy hetedikes "A határozószavak mely altípusába tartoznak?" kérdést tenne fel. Az is lehetséges egyébként hogy még a könyvben is így van, az utóbbi idők tankönyvbotrányai után nem lennék meglepve ezen sem.
2015. febr. 19. 17:59
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/12 anonim ***** válasza:

A "formális kategória" meghaladja az általános iskolások többségétől elvárható absztrakciós szintet, akárcsak a határozók sokfélesége (amit még a gimnáziumban sem merítenek ki igazán).


A mostani tankönyveket nem ismerem, hogy a tankönyvek nem hangsúlyoznak valamit eléggé, az lehetséges, de nem a tankönyv tanít, hanem a tanár, és nem tudom elképzelni, hogy a tanárok túlnyomó része ne javítaná ki szóban, ha ilyesmit összekevernek az óráján.


A formális kategória helyett sokkal szemléletesebb úgy megfogni, hogy a SZÓfaj a szóra jellemző, azaz önmagában is megállapítható egy szóról, szövegkörnyezet nélkül (most nem az azonos alakúakra gondolok), a MONDATrész meg a mondatban elfoglalt szerepét jellemzi.

Természetesen ezen könnyű fogást találni, mert nagyon egyszerűsítve írtam, de általánosban ez megteszi.

2015. febr. 19. 18:11
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/12 anonim ***** válasza:
A -va, -ve -re végződő szavak szófaja határozói igenév
2015. febr. 19. 18:19
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/12 anonim ***** válasza:

Persze, teljesen igazad van, nem is állítja senki hogy a "formális kategória" fogalmát így ahogy van be kell vezetni, csak hogy - ahogy te is írtad - valamilyen módon különbséget kell tenni ezek között, hogy ne higgye egy diák sem hogy példának okáért az "alany" és a "főnév" kölcsönösen kizáró fogalmak. Sajnos, - tapasztalat - az általános iskolai tanárok többsége ezt semmilyen formában nem teszi meg. Gimnáziumban igen, többnyire nyilvánvalóvá teszik. Ennek oka egyrészt nyilván az absztrakciós készség szintjének növekedése, és a tanárok magasabb szintű szakmai tudása, ebbe nem szeretnék belemenni. Viszont általános iskolában tényleg rengeteg olyan tanár tanít aki a fogalomkészlettel csak részben van tisztában, és nem érzi feladatának a magyarázatot, csak végigrohan a könyvön. Ennek egyébiránt oka az is hogy a nyelvtanoktatás magyarországon rendkívül rossz körülmények között zajlik, sok esetben még általánosban is alárendelik az irodalomnak, vagy osztályfőnöki órát tartanak helyette. Nem átfogó tanulmány, de érdemes elolvasni:


[link]


Egyébként mi szerintem egyetértünk nagyjából, csak más háttérrel, máshonnan közelítünk :)

2015. febr. 19. 18:19
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/12 anonim ***** válasza:

Valószínűleg akkor másféle általános iskolai tanárokkal találkoztunk. :-)

Azt mondjuk el tudom képzelni, hogy sokan közülük irodalomcentrikusak,és szívesen elhanyagolják a nyelvtant, pláne hogy még kimeneti szabályozás sincs.

2015. febr. 19. 18:48
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!