Katapult fizikája?

Figyelt kérdés
Képletek, Számítások amikkel ki lehet számolni, hogy hogy hajítsa el sokáig a nehezéket a katapult

2015. máj. 15. 20:26
 1/6 anonim ***** válasza:
Bevallom nem vagyok nagy fizikus, de szerintem amíg nem lövi ki és benne van még a töltény addig számolhatsz körmozgással.(légellenállás most m1) És akkor ki lehet számolni, hogy amikor kilőtte akkor mennyi lesz a sebessége és onnan meg hajításként? Halandóként mondom. Lehet h nem jó.
2015. máj. 15. 23:18
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/6 kerdezo.123 válasza:
Egész jó amit az előttem író írt. Viszont ez a feladat bármennyire is egyszerűnek tűnik nem az. Ahhoz, hogy reális értéket kapj sok mindent kell figyelembe venned. Ha a katapult rugós, akkor a kezdeti erőt F=-Dx-el tudod kiszámolni. Felkell írnod valami energia egyensúlyt. Helyzeti(potenciális),mozgási(kinetikus) energiákból. Potenciális. Ha rugós. Er=(1/2)Dxˆ2, ha egy nehezék segítségével veszi a lendületet akkor. E=m*g*h, Kinetikus: Ek=(1/2)*m*vˆ2. Ebből a v-t kell kifejezned. Ha megvan a kezdő sebesség már csak azt kell meghatároznod, hogy a víszintessel milyen szöget bezárva engedje el a kilövendő tárgyat. A legnagyobb távolságot úgy kapod ha ez a szög 45˚Mivel ezen szög behelyettesítése után a függvénynek szélső értéke lesz. Tehát a sebességed megvan, az adott szög megvan, már csak a légellenállással kell számolni. Illetve forgató nyomatékkal. Forgatónyomaték: M=+-k*F, légellenállás: valami eˆd*t tényezőként fog megjellni valamelyik oldalon. ahol d= a csillapodási tényező.
2015. máj. 16. 16:31
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/6 Hominida ***** válasza:

A katapult szó kicsit homályos megfogalmazás, előttem először egy rugós kilövőszerkezet rémlett fel, de íjszerű katapultok is voltak régen, és gőzkatapultnak hívják a repülőgép-anyahajókon az indítószerkezetet. De ez tulajdonképpen mindegy.


A 45°-os kilövési szög csak légüres térben adja a legnagyobb hordtávolságot. A légellenállás miatt az optimális szög kisebb ennél. Hogy pontosan mennyi, azt döntően befolyásolja a kilövés kezdősebessége. A katapultban természetesen az a fontos, hogy amikor a lövedék haladási szöge pont ennyi, akkor kell a szerkezetnek elválnia a lövedéktől, bármilyen mechanizmusú is a kilövés.


A parittyás katapult (nem a csúzli!) trükkös módon növeli meg a lövedék pályasugarát és sebességét. A kilövésig, elengedésig tartó mozgás szerintem spirális lenne akkor, ha a kar sebessége állandó lenne, így viszont a jó ég tudja. Mindenféle esetre azt javaslom, hogy közvetlen képletek keresése nélkül inkább valamilyen modellszámítással keresd a megoldást. Ha kellően sűrű pillanatokban mindig kiszámíttatod valamilyen programmal – erre még az Excel is jó – a lövedékre éppen ható erők irányát és nagyságát, majd a lövedék a következő időszakaszt ennek hatására (Newton II. törvényének betartásával) gyorsulva teszi meg, úgy egész jól boldogulni lehet. És a következő pillanatban újra számítás, és újra mozgás annak hatása alatt. A légellenállás mindig a pillanatnyi sebesség szerint alakul, ami befolyásolja a következő pillanatban érvényes sebességet, és így tovább. Ilyen iterációs modellel ennél bonyolultabb feladatok is megoldhatók. A számítógépben az a jó – és pont erre a feladatra használták először a digitális számítógépeket –, hogy a paraméterek kis módosítása után villámgyorsan megkapjuk az új értékeket, és így lehet kikísérletezni a kívánt paramétereket.


Azt ajánlom, hogy a kilövőkarnak a lövedékre gyakorolt erejét inkább ne analitikus geometriai eszközökkel, hanem koordináta-geometriával közelítsd meg, mert akkor a modellben kapott részeredmények közvetlenül használhatók a következő iterációs lépéshez. Tehát a kilövőkar végpontjának és a lövedéknek a koordinátáit felhasználva a két ponton átmenő egyenes egyenlete alapján tudod megadni a következő elmozdulás szögét és így tovább.


A megoldásban mindenképpen gondot fog jelenteni a kilövőkart gyorsító erő megállapítása. Ha például egy kötélsodrony elcsavarodása tárolja a bevitt energiát, akkor kétséges, hogy mennyire érvényes rá például az egyszerű torziós esetekre használható lineáris erőtörvény. Ha a sodrony előfeszítése elég nagy, akkor valószínűleg elég jó közelítés. Ez attól is függ például, hogy a megtervezendő szerkezetben a rugómechanizmusnak maga a tartószerkezet kis deformálódása mennyire lesz alkotórésze. Hiszen semmi sem marad deformálatlan egy ilyen szerkezetben, és ahogy az íjban sem a húr rugalmas, hanem az íj teste, úgy egy katapultban is több tényező játszik. Nehéz feladat, kétségtelenül. Kísérletekre lesz szükséged.

2015. máj. 17. 00:12
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/6 kerdezo.123 válasza:

Kedves Előző! Én írtam a második kommentet! Java részt jó amit írtál. De a 45°-os okfejtésed butaság. Gondoljunk csak bele! Ha légüres térről beszélünk, akkor is ugyan az a pályaegyenlet, mintha adott környezetről van szó. Csupán szerepel a képletben egy csillapodási tényező. Nem lehet jóval kisebb, mert akkor akkor nem lesz igaz, hogy cos(2*45)=1. Ehejett mindiv valami 0,7..0,8..0,9-es érték lesz.

Hogy miért? Nézzük.

Feltétel: 0<alfa<90°

v0(kezdősebesség): egy x és egy y irányú sebesség komponensből áll. Ezekből v0 nagysága: v0=|v0|=sqrt(v(x)^2+v(y)^ˇ). x irányú komponens v(x)=v0*cos(alfa), y irányú komponens v(y)=v0*sin(alfa)


Megj: 2sin(alfa)*cos(alfa)=sin(2*alfa)--->sin(alfa+alf)=sin(alfa)cos(alfa)+sin(alfa)cos(alfa)


Pályaegyenletek:

x: x(t)=v0(x)*t=v0*cos(alfa)*t

y: y(t)=v0(y)*t-(g/2)*t^2=v0*sin(alfa)*t-(g/2)*t^2


v0*sin(alfa)*t-(g/2)*t^2=0

v0*sin(alfa)-(g/2)*t=0

ebből t-re rendezve kapjuk a becsapódás idejét.

t(becsapódás)=t=(2*v0*sin(alfa))/g


x-be beírva kapjuk a becsapódás helyét az x tengelyen.


x(t(becsaapódás))=v0*cos(alfa*(2*v0*sin(alfa)/g))=(v0^2)*sin(2alfa)/g


Tehát ezesetben a becsapódásnak ott van maximuma, ahol x(t(b)) fv. maximuma van. Ez minden esetben igaz. Ha van csillapítás ha nincs. Hol van ezen fv-nek maximuma? Ahol sin a legnagyobb értéket veszi fel. Azaz sin maximális értéke csak 1 lehet. Így a keresett szög:


sin(2alfa)=1

2alfa=arcsin(1)

2alfa=90

alfa=45


Ez az egyik megoldás. Mindenféle differenciálás nélkül. Jól látható, hogy ez mindig igaz lesz.


Egy másik megoldás haladóknak:

Tudjuk, hogy x(t(b))=(v0^2)*sin(2alfa)/g


Ennek a fügvénynek ott van szélső értéke, ahol metszi az x-tengelyt.Egy Newton óta úgy tudjuk megállapítani, hogy differenciáljuk a fv-t

Tehát:


(dx/d alfa)=(dx/d alfa)(v0^2)*sin(2alfa)/g

(dx/d alfa)=((v0^2)/g)*cos(2alfa)*2


Szélső érték keresés, ahol ez a fv 0 ott szélső értéke van.

((v0^2)/g)*cos(2alfa)*2=0

belátható, hogy csak a cosinuszos tag befolyásolja ezen tényt. így:

cos(2alfa)=0

2alfa=arccos(0)

2alfa=90

alfa=45


Az állítás most is igaz. Nem számít a csillapítás. Az egyik fix pontja az illetőnek a 45°. Innentől már csak as ebesség számít. Valamint munkavégzés szempontjából, nem számít, hogy a test milyen pályán halad a kilövésig. Lehet az spirál, lehet félkör. Nem befolyásol semmit. A kezdeti feltételekből, a gép működési elvéből kitudja számolni a kezdeti sebességet.

2015. máj. 17. 11:41
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/6 A kérdező kommentje:

Huhh, köszönöm szépen a segítségeket!

Valamilyen szinten sikerült megoldanom a feladatot, remélem a tanárom is tudja majd értékelni. :)

2015. máj. 17. 21:00
 6/6 kerdezo.123 válasza:
;-)
2015. máj. 18. 01:43
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!