Ezt hogyan kellene megoldani?
Átírod az egészet mondjuk 10-es alapú logaritmusra:
lg(x)/lg(5)+1 = 3*lg(5x)/
na valamiért elküldte... folytatva:
lg(x)/lg(5)+1 = 3*lg(5x)/lg(x)
Namost ebből két lehetőség lesz:
I.) lg(x)=3*lg(5) --> x1=...
II.) lg(5x)=0 --> x2=...
#3 Bocs, talán nem mindent írtam le részleteiben, mert csak gyorsan
fejben átgondoltam. Szóval lehet ez nem mindenkinek triviális elsőre, rutin hiányában.
A baloldalt törté lehet alakítani, felhasználva hogy 1=lg(5)/lg(5), így adódik hogy
lg(5x)/lg(5) = 3*lg(5x)/lg(x).
Persze itt azt az ismert összefüggést is felhasználtuk(fejben) hogy lg(x)+lg(5)=lg(5x) hiszen ez nyilvánvaló.
Most kiemelünk lg(5x)-el, és mondjuk mindent a baloldalra rendezünk, így jobboldalt zérus lesz csak:
lg(5x)*[1/lg(5)-3/lg(x)] = 0.
A baloldalról ordít, hogy ő bizony egy szorzat, márpedig az csak akkor lesz zérus, ha valamelyik tényező zérus, szóval ebből jön a két eset.
AZ első tényező vizsgálatából I.) adódik, a második tényezőből pedig II.)
Vizsgáljuk meg őket behatóbban!
A I.) szerint: lg(x)=3*lg(5). Ismert, hogy 3*lg(5)=lg(5^3), és az is hogy az lg szigorúan monoton. Emiatt az argumentumok egyenlők,
azaz:
x1 =5^3=125.
Másrészt II.) szerint lg(5x)=0, ebből x=1/5 adódik.
Aki grafikusabb szemléletű, a megoldásokat maga is ellenőruzheti pl. a wolframalpha felhasználásával:
I.eset:
II.eset:
A rendezésből nekem is kijött, csak azt gondoltam, hogy ebből "ránézésre" következik az az alak, amit felírtál, és azt nem láttam, hogy hogyan.
Én másik nyomvonalon indulnék el; kezdjük azzal az azonossággal, amit te is említettél, így az log(x)[5x]-ből log(x)[5]+log(x)[x] lesz, amiből pedig log(x)[5]+1, tehát:
log(5)[x] + 1 = 3*(log(x)[5] + 1)
A későbbiekre érdemes megjegyezni azt, hogy ha a logaritmus alapját és a számát felcseréljük, akkor az eredeti reciprokát kapjuk eredményül (akárcsak ha törtek esetén végeznénk el a helycserét), általánosan:
log(a)[b] = 1/log(b)[a], természetesen a megfelelő kikötések mellett.
Ezt meg lehet fontolni is, hogy miért van így, de a más alapra áttéréssel való számolással is kijön, csak az alapnak a logaritmus számát kell venni:
log(a)[b] = log(b)[b]/log(b)[a] = 1/log(b)[a]
Eszerint a log(x)[5]-ből 1/log(5)[x] lesz, tehát:
log(5)[x] + 1 = 3*(1/log(5)[x] + 1)
A jobb áttekinthetőség kedvéért érdemes bevezetni egy másik ismeretlent; legyen log(5)[x]=z, ekkor
z + 1 = 3*(1/z + 1)
Ebből pedig rendezés után egy másodfokú egyenlet fog kikerekedni, amit meg tudunk oldani, majd z helyére visszaírva a log(5)[x]-et, a kapott egyenletekből x értéke is meghatározható lesz.
Ez is jó végülis. De érdemes? Másodfokú egyenletre vezetni ha egyszerűbben is megy?
És ha jól látom, 5-ös alapú logaritmus van az eredményben. Tudom, hogy a mai "tudományos számológép" néven árusított zsebkalkulátorok tudják ezt, visszakeresni az argumentumot, de azért mégiscsak elegánsabb/kézenfekvőbb... nem folytatom, mert félek ebből vita lesz, ahhoz meg nincs kedvem.
Azt elmondhatjuk, hogy a másodfokú egyenlet még azok körében is biztos pont, akiknek kb. 0 tehetségük van a matematikához (mivel azt orrvézésig gyakoroltatják), viszont a kiemeléses módszert kevésbé, emiatt lehet érdemes. Ráadásul a sok "lg" (a megfelelő rutin hiányában) eléggé átláthatatlanná is teheti az egyenletet. Ez csak az én véleményem, és ezzel nem azt akarom mondani, hogy a te megoldásod nem jó, vagy nem "elég" jó, csak az álláspontomat írtam le. Abban viszont talán egyetértünk, hogy érdemes minél több praktikát ismerni.
De, mivelhogy több megoldás is jött a kérdésre, a kérdező válogathat, és eldöntheti, hogy neki melyik a kézenfekvőbb.
Hát azt majd a kérdező eldönti, neki melyik fekszik jobban. Sanda gyanúm, pótvizsgára készül, lehet azt sem érti miről van szó. Mellesleg a kiemelés általános iskolás tananyag, középiskolában pedig rutinszerűen használandó, akárcsak a teljes négyzetté alakítás. Erről jut eszembe, a te megoldásod is bizonyára teljes négyzetté alakítható.
Mondjuk ez már lehet kissé pikantéria.
Azt már csak félve merem említeni, hogy a másodfokú egyenlet megoldóképletének is az egyik igazolási lehetősége a teljes négyzetté való alakításon alapul, ahogy az Obádovics könyvében is található. Persze most már az újoncoknak Obádovics neve sem mond semmit, annak ellenére, hogy több évtized generációja tanult az Ő könyvéből. A maiak örülnek érettségin már annak is, ha 20%-ot sikerül összekaparni érettségin, kinézve a függvénytáblázat képleteit, aztán a maradék 5%-ot majd valahogy hozzávágják szóbelin az elégségeshez. Abba már bele sem megyek, mi lenne ezekkel, ha logarlécen kéne számolni, mint még az én időmben. Jól is tettem, hogy otthagytam a pedagógusi pályát. 30-40 éves tapasztalattal rendelkező pedagógusok alapbére messze alúl van pályakezdő mérnökök kezdő bérezésén. Nevetséges az egész oktatási rendszer. A pedagógusnak ma már nincs megbecsülése (sem anyagilag, sem erkölcsileg) ezentúl a diákok többsége nem érdeklődik, hajlam sincs a matematika és a természettudományok irányába. Ha ma egy matektanárnak sikerül belevernie a diákokba azt, hogy mi a logaritmus meg az exponenciális, az már nagy teljesítmény. Nem definíció szinten persze, hanem megértetni a lényeget. Az egy dolog, hogy be lehet magoltatni az azonosságokat, de megértés nélkül az nem vezet sehova. Mindegy is, hosszan lehetne ezt még ragozni, de nem akarok semmi vitát. Aki érti a mondandót, az úgyis tudja, aki meg nem, az így járt...
Bocs az offért.
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!