Kezdőoldal » Közoktatás, tanfolyamok » Magyar iskolák » Miért vannak ekkora különbsége...

Miért vannak ekkora különbségek egyetemek között, ha ugyanazt a diplomát kapjuk?

Figyelt kérdés

Van egy ismerősöm, aki vidéki egyetemen tanulja ugyanazt a szakot, amit én Budapesten (itt sem a legelitebb egyetemen). És ismerek olyat is, aki az egyik nevesebb budapesti egyetem tanulójaként tanulja szintén ugyanezt.


Második félévben volt egy tárgyam, amivel nagyon sokat küzdöttem. Nekem kínszenvedés volt, teljesen elvette a kedvem attól, hogy ezzel akarjak foglalkozni. Számomra bonyolult, gondolkodást igénylő feladatokat kellett csinálni, ahhoz képest nagyon rövid idő alatt. Kétszer buktam el a zh-t, mire végre éppcsak sikerült, nagyon sokat gyakoroltam és küzdöttem érte. Van, akinek ez nem volt ilyen vészes gondolom, de engem eléggé lehúzott.


Lényeg a lényeg, akkoriban segítséget kértem mindkét szóban forgó ismerősömtől és jóformán egyik sem tudta, hogy mi az istenről beszélek. Pedig a feladatsort is átküldtem. Egyikük már fejlesztőként dolgozik az egyetem mellett, ő azt mondta, ilyet soha nem tanítottak neki és az első kérdésig sem jutna a zh-n, mert egyszerűen nem érti, hogy mi van, de szerencsére nem is kellett használnia. A másik pedig azt mondta, hogy ők papíron programoztak eddig zhn és nem igazán volt ilyen bonyolult nekik, főleg hogy minden félévben más nyelvet vesznek, ahol más technikai sajátosság van kiemelve, nem annyira azok a dolgok, amiket mi tanulunk. Nekem ez azért furcsa, mert mindhárman ugyanazon a területen tevékenykedünk, nyaranta minimum mindannyiunk dolgozott már a szakmában és mégis teljesen más megközelítéssel tanultunk programozni. Utólag nekem is be kellett látnom, hogy többet számítottak azok a projektek, amiket szépen, komótosan készítettem kedvtelésből, mint az a rohanás zh közben, ami miatt sokszor elbuktam a számonkérést és azt éreztem, hogy ha ilyen a valódi fejlesztés, akkor nem akarom csinálni.


Matekból is hasonló a helyzet, nekem és a vidéki ismerősömnek inkább gyakorlatorientált volt a matek, kevés tételt kellett kimondani és bizonyítani a matekos tárgyak alatt, inkább csak olyan elméleti kérdéseket kaptunk, amik a feladatvégzés szempontjából lényegesek (kivételes esetek, stb). A másik ismerősömnek pedig egy egész tételgyűjteményt kellett bevágni, amit elég szigorúan is vettek, a feladatok inkább csak példaként jelentek meg a tételek kapcsán.


Hogy ki a jobb szakember, azt nem tisztem eldönteni és nem is gondolom, hogy az egyetemi pályafutásunk határozza meg kizárólag. Én úgy gondolom, mindennek megvan a maga előnye és hátránya. Például mi a vidéki haverral rendelkezünk elég sok szabadidővel, a másik ismerősömnek inkább csak az utolsó évre lett. Mi is éreztük úgy, hogy ez az idő nem elég gyakorolni és kicsit önállóan dolgozni, de van, akinek szinte minden idejét az egyetemen való megfelelés tette ki.


A kérdésem az, hogy miért kellett ennyire eltérő dolgokkal küzdeni és eltérő mélységben tanulni dolgokat ugyanazért a diplomáért? Miért van az, hogy amíg az én önértékelésem például porbadöngölik az egyik fő szakmai tárgyam alatt, addig más imádja azt a tárgyat, mert egy izgalmas projektet készít főleg és a zh csak amolyan órai gyakorlás szintet képvisel, aminek eredményeképp lényegesen kevésbé kérdőjelezi meg magát szakmailag és sokkal több lelkesedése marad, mire munkába áll? Mi pedig lehet, hogy valamit jobban megtanulunk, de egyrészt az sem biztos, hogy kellene, másrészt annak árán, hogy kevésbé hiszünk magunkban.


Pedig mindannyian ugyanúgy mérnökök leszünk. Nekem ez olyan igazságtalan. Nem az, hogy nekem nehezebb valami, hanem hogy ha nem ismerném más szakok hallgatóit és nem dolgoznék diákként, szimplán alkalmatlannak tartanám magam és igyekeznék olyan szakterületen elhelyezkedni, amiről szebb emlékeim vannak, de nem biztos, hogy jobb vagyok belőle.


2021. okt. 10. 21:54
 1/5 anonim ***** válasza:
100%

A diplomás képzések tanterve államilag akkreditált, tehát papír szerint a képzések tematikája közel azonos.


A különbségek az oktatás szervezésében vannak, aminek a kidolgozása a tanszékekhez tartozik. Hány órát szánnak rá, elméletre vagy gyakorlatra helyezik-e a hangsúlyt, mi fér bele és mi nem fér bele az órakeretbe. Akár egyetemen belül is előfordulhat olyan helyzet, hogy alapképzésen kihagynak olyan anyagrészt a tantervből, ami mesterképzéshez fontos lett volna és akkor azt később önerőből kell majd bepótolni. Vagy eleve tudják, hogy kimaradt, ezért ott kezdik el pótlólag oktatni, akkor viszont a más helyről jött hallgató meg csodálkozik, hogy de hát ők ezt alapképzésen már tanulták.


A másik különbség meg ott van, hogy nem mindegy milyen jegyzet/könyv alapján oktatnak. Matematikában ugyanazt a dolgot ezerféleképpen jelölik el a matematikusok. Csak hogy egy példát mondjak, ott vannak a derivált jelölések és akkor még csak a felszínt kapargattam meg... Könnyen lehet, hogy aki hozzászokik egyfajta jelöléshez, az a másikat nem érti meg, ezért újra kell tanulnia azzal a jelölésmóddal az anyagot. Van, ahol azt tanították, hogy vegyen fel segédtáblázatot a számoláshoz, a másik meg néz hülyén, hogy az micsoda, mert őneki ilyet nem tanítottak, ő valami exotikus azonosság alapján csinálja, na azt meg a táblázatos nem tanulta és néz hülyén ő is, hogy az micsoda...

2021. okt. 10. 23:14
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/5 anonim ***** válasza:
9%
Mert a hírnév vonzza mind a jobb tanárokat, mind a jobb diákokat mint a mágnes. Emiatt a nevesebb egyetemen jobb tanárok és jobb diákok vannak NAGY ÁTLAGBAN. Főleg a diákanyagon múlik rengeteg. Azért nagyon nem mindegy, hogy egy csoport kitűnő tanulót kell tanítanod, vagy egy csoport közepes tanulót. A tematika ugyanaz mindenhol papíron, a színvonal ég és föld.
2021. okt. 11. 07:37
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/5 anonim ***** válasza:
100%

Mert különbözőek a tanárok és különböző színvonalon képesek/akarják a tárgyakat oktatni.

Az, hogy az "önértékelésed porba döngölik", meg kevésbé hiszel magadban jó volt arra, hogy megismerd a képességeid határát. Ha célod lenne szakmailag fejlődni, értékelnéd az ilyet.

Az, hogy nehezebb a képzés, nem igazságtalan, csak más az előnye. Amint olyan helyre kerültök, hogy alkalmazni kell az ismereteket, vagy meg kell tanulni valami ráépülőt te leszel előnyben és akkor ők mondhatnák, hogy igazságtalan. Ráadásul, mint írtad, matekból meg éppen fordítva volt.

2021. okt. 11. 08:54
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/5 anonim ***** válasza:
85%
Nem linkelnéd ide a feladatsort, ami kínszenvedés volt számodra? Kíváncsi lettem.
2021. okt. 11. 09:00
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/5 anonim ***** válasza:
100%

Szakmai berkekben (főleg műszaki területen) azért nagyjából lehet tudni, hogy melyik egyetemről milyen tudású egyének kerülnek ki. Van olyan munkáltató, aki éppen erre megy rá.

Ahogy az első válaszoló is írta a tanterv ugyanaz, de a kidolgozás az egyetemre, tanszékekre van bízva. Adott egy tantárgyi program egy meghatározott óraszámmal, a programhoz kb. 80%-ban kell tartania magát a tanárnak, de ha valamihez kicsit jobban konyít, akkor értelemszerűen azt adja át részletesebben és mást egy kicsit kevesebb óraszámban, felületesebben. Teljesen természetes.

A probléma (szerintem) ott kezdődik, ha mérnököket olyan elméleti szakemberek tanítanak, akiknek lényegében fogalmuk sincs mi a piaci igény, illetve ha olyan szakemberek tanítanak, akik 15-20 éve küzdenek a diákokkal, teljesen belefásultak és már kedvük sincs újítani az oktatási stílusukon, vagy anyagukon. Ilyenek azért minden egyetemre akadnak. Hol több van belőlük, hol kevesebb. Nagymértékben függ ezektől az oktatás színvonala.

Egyébként pedig én azt mondom (a saját diákjaimnak is), hogy teljesen mindegy, hogy itt mit próbálunk letömködni a torkukon (mert azért a hallgatók is megérik a pénzüket), ez maximum egy jó alap. A szakmát nem a padokban fogja senki megtanulni (műszaki területről beszélünk). Rengeteg akaraterő, küzdés, olykor betérdelés és kuncsorgás vár rájuk, munkaidő utáni tanulás, folyamatos önképzés... Ha ez nincs meg, akkor pont lehúzhatja a budin a diplomáját az ember.

2021. okt. 11. 09:01
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!