Kezdőoldal » Közoktatás, tanfolyamok » Magyar iskolák » Melyik volt az a pillanat,...

Melyik volt az a pillanat, momentum, történés, esemény vagy híradás, ami megrengette a magyar közoktatásba vetett hiteteket?

Figyelt kérdés

Részemről, amikor gimnáziumba kezdtem járni, a legelső tanévben elkezdtünk angol nyelvet tanulni idegen nyelvként. A tanár is egészen elfogadható volt, jól tanított, valamint kaptunk egy normális tankönyvet, ami hasonló volt a többi tantárgy tankönyveihez. Átlagos nyelvkönyv volt, nem színes, 3 vagy 4 színű, olcsó de jó kiadvány. Minden olvasmány, vagy lecke végén megtalálható volt a szószedet, az addig ismeretlen szavak listája azok jelentésével, valamint az adott leckében újdonságnak számító nyelvtani elemek is ismertetésre kerültek, világos magyarázatokkal, példákkal. A könyv legvégén dalok és mondókák is helyet kaptak benne, amiből megismerhettük a brit kultúrát, és jórészt az olvasmányok a leckék is arról szóltak.


Ezt követő második tanévben viszont a tanár nyugdíjba ment, és új tanárt kaptunk. Valamint új tankönyvet, ami már színes volt. Ámde nem volt benne egy szó sem magyarul. Sem szószedet, amiből az adott lecke új, addig ismeretlen szavainak jelentése kiderült volna, sem a nyelvtani jelenségek nem kerültek benne ismertetésre. Ugyanakkor tartalmazott feladatokat a leckék végén, amiket természetesen az említett hiányosságok miatt nem tudtunk rendszerint megoldani, hiszen homályban maradtak az azok megoldásához szükséges tudáselemek. Tartozott hozzá munkafüzet is, még több feladattal, arra ugyanez volt jellemző: nem volt mi alapján megoldani, csak találgatásokba bocsátkozhatott az, akinek nem volt otthon idősebb testvére, aki már tanult angolt. Az új tankönyv szép volt, nagy formátumú, fényes, színes, ámde önálló tanulásra nem volt alkalmas. Nem értettem miért ezt a tankönyvet javasolta számunkra a tanárnő. Talán anyagi érdekeltsége állhatott fenn, hasonlóan mint az orvosok és az orvoslátogatók esetén.


Nekem sajnos ekkor rendült meg a hitem a magyar oktatásban, annak rendszerében, felfoghatatan volt számomra, hogyan történhet ilyen, miért változtatnak a jól bevált tankönyvön, ami helyett ugyan küllemre egy szebb, színesebb érkezett, ámde tanulás céljára egyáltalán nem volt megfelelő. A benne lévő olvasmányok pedig egy bugyuta brit agglegény, egy könyvtáros fiú történetét dolgozták fel leckéről leckére, aki sehogyan sem tudott barátnőre szert tenni még a könyvtáros kisasszonyok köreiből sem. Mondanom sem kell, az új tanár sem volt már olyan szuper, mint az előző idős gentleman, legalább az előző tankönyv, illetve annak az adott tanévre vonatkozó aktuális része megmaradhatott volna, hogy abból otthon normálisan lehetett volna tanulni az angolt.



2021. dec. 21. 15:05
1 2
 1/13 anonim ***** válasza:
83%
Rossz a magyar oktatás, de rossz okból rendült meg a hited. Az egynyelvű tankönyvek százszorta jobbak, pozitívum, hogy arra váltottatok. A tanárban volt a hiány, amiért nem tartott szókincses órákat.
2021. dec. 21. 15:36
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/13 anonim ***** válasza:
79%

(első, folyt.)


Én negyedik osztálytól a gimi legvégéig egynyelvű tankönyvből tanultam. Nem lettem hülye tőle, sőt. Felsőfokon beszélek angolul, és nem fordítgatok a fejemben -- mégpedig a kétnyelvű könyvek erre tanítanak, ami aktívan akadályoz az idegen nyelv eredményes elsajátításában.

2021. dec. 21. 15:40
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/13 anonim ***** válasza:
81%

A legrosszabb amikor azt mondják, hogy ezt majd felsőben tanuljátok, és felsőben pedig ezt már alsóban tanultátok (vagy majd gimiben tanuljátok) de ez sose jön el, te meg mehetsz magántanárhoz, ha nem akarsz megbukni, vagy kettestől jobb jegyet akarsz.


Általánosban és gimiben témazárónál/stbnél azt mondják, hogy "mindenhova írjatok, m1 mit, csak írjatok, hátha pontot ér, ne hagyjatok semmit üresen" éééés mi van az egyetemen?! "ha rossz választ írsz pontlevonás..."e b+


A legnagyobb baj szerintem az, hogy az oktatás tele van olyan tanárral, aki nem tud tanítani, ezeket szerintem gyökerestül el kéne távolítani a rendszerből.

2021. dec. 21. 15:40
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/13 anonim ***** válasza:
92%
Amikor először hallottam, hogy létszámhiány miatt más szakkal-szakpárral rendelkező tanárok helyettesítenek. Visszagondolva én egy buborékban nőttem fel - majdnem 20 éve érettségiztem egy jó gimnáziumban, a számomra fontos tárgyakból kifejezetten jó tanáraim voltak, és amikor külföldön másoddiplomába kezdtem, minden szükséges alapom megvolt. Teljesen megdöbbentett, hogy mi változott ennyi idő alatt.
2021. dec. 21. 15:53
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/13 anonim ***** válasza:
92%

A nyolcadikos órarendem. Nem abban láttam a problémát, hogy sok órám volt (a heti öt nyelvórának az első nyelvemből például kifejezetten örültem), hanem a töltelékórákban. Ott virított a technika, amin mindenki csak ült és bámult ki a fejéből és a tanárnak sem volt semmi kedve hozzá, csak ugye kell ilyet is tartatniuk, meg aztán az etika. Etikán meg semmit nem csináltunk szintén, de valamiért ezeket a felesleges órákat berakják az értelmes és fontos tárgyak közé.

Ehelyett lehetnének a későbbiekben fontos tárgyaink vagy haza is mehetnénk, mert körülbelül ennyi értelmük van. Mostanra tizedikes vagyok már, de még mindig ott kell dalolásznunk hetedik órában, mert az ének egy nagyon "fontos" dolog. Az ilyen helykitöltő órákból csak a rajznak látom értelmét, mert a mérnöktanulóknak segítséget nyújthat (legalábbis nálunk) és a történelem érettségin van művészettörténelem tétel.

2021. dec. 21. 16:05
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/13 anonim ***** válasza:
91%

A hazai közoktatás már 50-60 éve elavult. Bár még a 60-as években volt 1-2 hasznos tárgy, mint a háztartástan, logika.


Első válaszoló jól látja az idegen nyelv oktatást.

Angolból ott a beszeljangolul.com, németből meg a deutschtraining.org. Egynyelvű oktatás a jővő.


Amúgy az egész közoktatás nem az életre készíti fel az gyerekeket, fiatalokat.


Hátha gondolkodóba ejti az ide látogatót a következőkben közölt, versenyképesség növelő tantárgylista.


/Közoktatás válságának megoldására/


Életre való felkészítés, azaz tantárgyhasznosítás bevezetése és oktatása, mint pl.,


- lelki alapozás és szokások: alkalmas lelki és fizikai állapotba hozás, gyakorolni kell hinni, tudni, akarni, szeretni, legjobbnak tartani, örülni, kitartani, értékvezérelt élet, előkészítés, tervezés, önuralom, relaxáció, koncentráció, stb.,

- szövegértés: logika tudománya (fogalmi gondolkodás), kérdezés tudománya, funkcionális szemlélet, mondattan/lista-módszer, ez mellett különböző célú olvasás technikák, fajták elsajátítása,

- retorika, szónoklattan,

- logika tudománya: bizonyítás, cáfolás, esetkizárás, általánosítás, konkretizálás, stb., bizonyítás szemlélet megalapozása, az összes tárgyat a logika tudományára kell felépíteni,

- gondolkodás-fejlesztés / döntést segítő módszerek: értékelemzés, mind mapping, sakk látásmódja, E.D. Bono módszerei, tényezőelemzés, stb.,

- témák és feladatok: általános látásmód megalapozása, hogy lássuk a fáktól az egész erdőt, azaz a feladatok, témák közötti kapcsolatok, következmények, ráépülések megértése, átlátása, érvényességi határ, távolabbi használhatóság figyelembevétele, sablonos gondolkodás kizárása,

- tanulásmódszertan: Pólya-módszer, S. Ramón Y Cajal, Dr. Dezső Zsigmondné, analizálás és szintetizálás, kérdezés tudománya, mondatrészek és intelligencia tárgyak szerint, listákban való kigyűjtés, stb.

- fizika/kémia/biológia/matematika/földrajz/történelemhasznosítást kell oktatni azért, hogy képes legyen a gyerek és a felnőtt az életének szereplőit, eseményeket helyesen látni, jellemezni, kategorizálni, katagolizálni, összehasonlításokat végezni, megérteni és kezelni, folyamatokban, ok-okozati rendszerben gondolkodni, stb.,

- átmenet: érettségi és egyetemi tárgyak között szükséges a segédletekkel való segítés, felkészítés, így kevesebben buknának ki az egyetemről,

- optimalizálás,

- gyakorlati erkölcstan: lássa a gyerek, felnőtt lelki- és fizikai szinten is saját és mások tetteinek a súlyát, így felelősségteljesen gondolkodó életre nevelve önmagát és másokat,

- szervezés és vezetés,

- modellező/fegyelmezett/valóságból kiinduló képzelőerő fejlesztés,

- minőségbiztosítás,

- minőség-ellenőrzés,

- rendszertudomány, rendszerszemlélet,

- módszertan,

- honvédelem, család- és önvédelem,

- kutatás és fejlesztés,

- háztartástan,

- egészségtan,

- leírástan: folyamatábrák, diagramok, stb.,

- gondozástan: állat, ember, növény, talaj, lelki, stb.,

- kérdezés tudománya,

- embertan,

- világkép és filozófia,

- természet- és környezetvédelem: nem érzelmi alapon, hanem tudományosan megtervezve, megszervezve, alkalmazva,

- hatásvizsgálat,

- szemponttan,

- megvalósíthatósági vizsgálat,

- hibakatalógus, hibaelemzés, javítás,

- veszélykatalógus, megoldás katalógus

- értékelemzés: elvek, erények, műszaki, gazdasági, társadalmi, szórakozás, termékek értékének elemzése, stb.,

- megbízhatósági elmélet, vizsgálatok, számítások,

- életvezetés,

- társadalomismeret,

- adottság és képesség vizsgálat, ismeret, használat, fejlesztés,

- kritikai gondolkodás,

- ítéletalkotás, bírálati szempontrendszer,

- dietetika,

- szórakozástudomány,

- pénzügyi ismeret,

- döntés tudománya, lehetőség vizsgálat- és számítások, stb.,

- intelligencia-fejlesztés,

- érvelés mestersége,

- pszichológia: arckifejezés- és hazugságok felismerése, belső és külső világ érzelem-, gondolkodás működésének a megértése, testbeszéd értékelés, propaganda ismeret, stb.,

- idézet hasznosítás: életbölcsességek, élettapasztalatok, meglátások kategorizálása, vizsgálata, elemzése, következtetések levonása és hasznosítása, stb.

- hétköznapi szövegértés: hétköznapi példák alapján, jogi nyelvezetű szövegek, jogszabályok, munkaszerződések, bérleti szerződések, adásvételi szerződések, „banki”/pénzügyi, egyéb szerződések, szövegek tanulmányozása, megértése, hasznosítása,

- munkaerő piaci ismeret és felkészítés: cégek, intézmények megismerése, funkciója, önéletrajz írása, interjúra való felkészítés, jog, érdekérvényesítés, lehetőségek, vállalkozás alapítása és kezelése, működtetése, stb.

- egynyelvű idegennyelv-oktatás,

- testnevelés: Alexander-technika, ászana (tudományosan megalapozott gyakorlatai), gerinctorna alkalmazása,

- politika ismeret és érdekérvényesítés: demokratikus gondolkodás jellemzése, megértése és alkalmazása, összefogás megszervezése, gyakorlása. Önvédelem, fegyverhasználat, működésismeret, tájékozódás gyakorlása, számítógépes programok használata, kommunikációs platformok megismerése, használata. Propaganda ismeret. Parlamentben minőségbiztosítás, hatás- és megvalósíthatósági vizsgálat, minőség-ellenőrzés, teljesítményértékelés bevezetése, jogrendszer folyamatos felülvizsgálata és újítása, folyamatos elszámoltatás, haza- és népszeretet megalapozása, nemzetben gondolkodás, szakszervezetek létrehozása, stb.,

- informatika: látásmóddal együtt különböző programozási nyelvek, hálózati rendszerek elsajátítása, tanulást, döntést, információszerzést támogató programok használata,

- párkapcsolat, egyén, családi élet segítése: minták kellenek (kommunikációs technikák, hívés ismeret, szeretet jellemzői, játszmák elkerülése, gondoskodástan, szeretkezés alapelvei és védekezés-, következmény ismeret, problémamegoldó-módszerek, értékelés- és tanulságlevonás, szórakozástudomány, döntéstudomány, stb.), hogy a gyerek, a felnőtt lássa, az életének értelme a megfelelő szülői, párkapcsolati, egyéni hozzáállás és a boldogság. Mert amilyen a család, az egyén, olyan a társadalom.


A fenti tárgyakkal legjobb lehetne a világon a magyar oktatás. De a hatalmi érdek minél ostobább, irányítható masszatársadalmat akar.

2021. dec. 21. 16:17
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/13 anonim ***** válasza:
54%
Jav.: jövő
2021. dec. 21. 16:19
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/13 anonim ***** válasza:
100%
Hát... volt tanárként tudnék mesélni. :D
2021. dec. 25. 18:23
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/13 A kérdező kommentje:
Kérem ossza meg velünk tapasztalatait, így elsőkézből értesülhetnénk eme, a nagyközönség számára rejtett terület történéseiről.
2021. dec. 26. 20:17
 10/13 anonim ***** válasza:
100%
Miért lenne a nagyközönség számára rejtett terület? Én mindig úgy tapasztaltam, hogy kb. mindenki úgy van vele, hogy jobban ért hozzá, mint én...
2021. dec. 27. 15:05
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!